KOMMER STRAKS: Nye Mitsubishi L200 vil koste fra 435.000 kroner med dobbelkabin og sekstrinns automatgir. L200 heter Triton i flere land.
KOMMER STRAKS: Nye Mitsubishi L200 vil koste fra 435.000 kroner med dobbelkabin og sekstrinns automatgir. L200 heter Triton i flere land. Foto: Produsent

Ny Mitsubishi l200

Endelig er prisene på Mitsubishi L200 klare

Allerede i november i fjor ble den nye Mitsubishi-pickupen lansert i enkelte markeder. Nå kommer den straks til Norge, og prisen er klar.

Publisert Oppdatert

Konkurransen i pickup-markedet i Norge er tøff, og så langt i år er det Toyota Hilux som topper salgsstatistikken i Norge, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikk. Ved utgangen av juli var det registrert 626 Hilux. Deretter følger VW Amarok med 553 solgte, Ford Ranger med 553 solgte og Isuzu D-Max med 506. Tallene for Mitsubishi L200 er beskjedne 124 i forhold. Prismessig er den svært gunstig, men ulempen med L200 er at den har lavere hengervekt enn konkurrentene. Det er 3500 kilo som er normen, mens tallet for L200 er 3100 kilo.

LENGDE: Nye L200 er 5,3 meter lang og vadedybde er oppgitt til 70 cm.
LENGDE: Nye L200 er 5,3 meter lang og vadedybde er oppgitt til 70 cm. Foto: Produsent

Nytt design

Til høsten kommer en ny L200 til Norge, og den får etter alt å dømme en hengervekt på 3,1 tonn og en nyttelast rundt 1000 kilo. Det er i hvert fall spesifikasjonene i Australia der den kommer med en 2,4-liters turbodiesel. Om dette blir spesifikasjonene også i Europa, er foreløpig ikke avklart. L200 ble lansert allerede i november i 2018 i flere land der pickupen går under navnet Triton.

40 ÅR SIDEN: Første utgave ble kalt Forte og L200.
40 ÅR SIDEN: Første utgave ble kalt Forte og L200. Foto: Produsent

Mitsubishi L200 hadde 40-årsjubileum i fjor. Det startet i september 1978. Da introduserte Mitsubishi en ett-tonns pickup med det italienske ordet for sterk, Forte. Den 4690 mm lange pickup-en ble også kalt L200. Den kom med skivebremser foran i stedet for trommelbrems, doble triangelarmer med skruefjærer foran og stiv aksel med bladfjærer bak. Etterspørselen etter små pickuper var stigende i Nord-Amerika og eksport av L200 startet samme år i oktober. Karosseriet var singelkabin, og kreftene ble produsert av en 2,0-liters bensinmotor. Avhengig av marked kunne Forte også fås med 2,6- og 1,6-liter. En 2,3-liters diesel ble tilgjengelig for eksportmarkedet.

4WD: L200 kommer som før med Super-Select 4WD som innebærer at du kan skifte mellom 2WD og 4WD mens bilen er i fart.
4WD: L200 kommer som før med Super-Select 4WD som innebærer at du kan skifte mellom 2WD og 4WD mens bilen er i fart. Foto: Produsent

Den mye modellen er sjette generasjon L200 og kommer med et design der man kjenner igjen mange av trekkene fra Eclipse Cross og Outlander. Den såkalte «Dynamic Shield»-fronten kommer nå også på L200. En høy panserlinje og høyere plasserte lykter gir fronten et mer kraftfullt utseende.

Samme motor

Pickup-en får også kraftigere skiver og bremsestempler foran. Kjørekomforten skal være forbedret ved bruk av støtdempere bak med lengre slaglengde og mer dempeolje. En ny automatgirkasse med ett gir til, 6 trinn, skal gi mykere og mer kraftfull akselerasjon. Motoren en ny 2,3 liters diesel bygget i aluminium, og med doble overliggende kamaksler med 16 ventiler.

COCKPIT: L200, eller Triton som den heter mange steder, lanseres først i land som Thailand og Australia der man har rattet på feil side.
COCKPIT: L200, eller Triton som den heter mange steder, lanseres først i land som Thailand og Australia der man har rattet på feil side. Foto: Produsent

Som på andre pickup-modeller kan du helt elektronisk skifte mellom 2WD (trekk kun på bakhjulene) eller 4WD.

L200 har åpen/låsbar senterdifferensial mellom forhjulene og bakhjulene, og en låsbar differensial bak mellom bakhjulene. Åpen stilling betyr at man ikke opplever «hakking» i drivverket dersom for eksempel differensialen i senter er låst og du kjører på underlag med litt friksjon. Det hindrer slitasje på drivverk og dekk. Kjører du på vanskelig underlag med lav friksjon, og med låste differensialer, skal L200s evne til å ta seg frem være svært god, ifølge Mitsubishi Norge.

- Så vidt vi har kunnet se er det ingen av våre konkurrenter som har slik evne til fremkommelighet. De har enten åpne eller låste differensialer, og kanskje en differensialbrems. Er du opptatt av å gjøre en jobb effektivt og underlaget er vanskelig er trolig L200 det aller beste valget, uttaler produktsjef Vegard Werner hos importøren MMC Norge AS.

HØSTEN: L200 er ventet i månedskiftet september/oktober.
HØSTEN: L200 er ventet i månedskiftet september/oktober. Foto: Produsent

L200 kommer også med aktive og passive sikkerhetssystemer. Den er utstyrt med både kameraer og radarer som støtter aktive sikkerhetssystemer. Som for eksempel et system som skal forhindre at man kjører inn i objekter, samt filskiftevarsler som kan «vekke» en trøtt sjåfør. Passive sikkerhetssystemer er fullt på høyde med moderne personbiler med avanserte beltestrammere og kollisjonspute lavt montert i dashbordet (kne-airbag).

Dette er prisene (varebil)

Club Cab Intense : 6MT, pris: 394 000 kroner

Double Cab Intense+: 6MT, pris 415 000 kroner

Double Cab Intense+: 6AT, pris 435 000 kroner

Double Cab Instyle+: 6AT, pris 449 900 kroner

.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her