KOMMER I 2019: Nye Mitsubishi L200. Den heter Triton i flere land.
KOMMER I 2019: Nye Mitsubishi L200. Den heter Triton i flere land. Foto: Produsent

Ny Mitsubishi l200

Endelig kan den trekke 3,5 tonn

Allerede i november lanseres nye den Mitsubishi-pickupen i enkelte markeder. Neste år kommer den til Norge.

Publisert

Konkurransen i pickup-markedet i Norge er tøff, og så langt i år er det Toyota Hilux som topper salgsstatistikken i Norge, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikk. Ved utgangen av oktober var det registrert 914 Hilux. Deretter følger Ford Ranger med 774 solgte og Isuzu D-Max med 711 solgte. Tallene for Mitsubishi L200 er beskjedne 155 i forhold. Prismessig er den svært gunstig, men ulempen med L200 er at den har lavere hengervekt enn konkurrentene. Det er 3500 kilo som er normen, mens tallet for L200 er 3100 kilo.

MER VEKT: Nye L200 skal kunne trekke og laste tyngre.
MER VEKT: Nye L200 skal kunne trekke og laste tyngre. Foto: Produsent

Nytt design

Men neste høst kommer en ny L200 til Norge, og i forbindelse med dagens verdenslansering av den nye modellen, oppgir flere medier som Automotive World at nye L200 får en hengervekt på 3,5 tonn og 1060 kilo nyttelast. Om dette blir spesifikasjonene også i Europa er foreløpig ikke avklart. L200 lanseres allerede i november i flere land der pickupen går under navnet Triton.

40 ÅR SIDEN: Første utgave ble kalt Forte og L200.
40 ÅR SIDEN: Første utgave ble kalt Forte og L200. Foto: Produsent

Mitsubishi L200 har 40-årsjubileum i år. Det startet i september 1978. Da introduserte Mitsubishi en ett-tonns pickup med det italienske ordet for sterk, Forte. Den 4690 mm lange pickup-en ble også kalt L200. Den kom med skivebremser foran i stedet for trommelbrems, doble triangelarmer med skruefjærer foran og stiv aksel med bladfjærer bak. Etterspørselen etter små pickuper var stigende i Nord-Amerika og eksport av L200 startet samme år i oktober. Karosseriet var singelkabin, og kreftene ble produsert av en 2,0-liters bensinmotor. Avhengig av marked kunne Forte også fås med 2,6- og 1,6-liter. En 2,3-liters diesel ble tilgjengelig for eksportmarkedet.

4WD: L200 kommer som før med Super-Select 4WD som innebærer at du kan skifte mellom 2WD og 4WD mens bilen er i fart.
4WD: L200 kommer som før med Super-Select 4WD som innebærer at du kan skifte mellom 2WD og 4WD mens bilen er i fart. Foto: Produsent

Den mye modellen er sjette generasjon L200 og kommer med et design der man kjenner igjen mange av trekkene fra Eclipse Cross og Outlander. Den såkalte «Dynamic Shield»-fronten kommer nå også på L200. En høy panserlinje og høyere plasserte lykter gir fronten et mer kraftfullt utseende.

Samme motor

Pickup-en får også kraftigere skiver og bremsestempler foran. Kjørekomforten skal være forbedret ved bruk av støtdempere bak med lengre slaglengde og mer dempeolje. En ny automatgirkasse med ett gir til, 6 trinn, skal gi mykere og mer kraftfull akselerasjon. Når det gjelder selve motoren, tyder mye på at den 2,4-liters dieselmotoren med et dreiemoment på 430 Nm, er med videre.

COCKPIT: L200, eller Triton som den heter mange steder, lanseres først i land som Thailand og Australia der man har rattet på feil side.
COCKPIT: L200, eller Triton som den heter mange steder, lanseres først i land som Thailand og Australia der man har rattet på feil side. Foto: Produsent

Som på andre pickup-modeller kan du helt elektronisk skifte mellom 2WD (trekk kun på bakhjulene) eller 4WD. L200 kommer med en åpen og låsbar senterdifferensial, men kan i tillegg leveres med låsbar bakre differensial. I 4WD lavserie kan du velge mellom forskjellige innstillinger for underlag. I tillegg kan den fås med det meste av moderne sikkerhet- og førerassistansesystemer.