<b>MERCEDES EQ: </b>Mercedes' elbiler samles i merket EQ. Først ut er den elektriske SUV-en EQC, på størrelse med GLC. Her ruller produksjonsbilen ut under avdukingen i Stockholm den 4. september 2018.
MERCEDES EQ: Mercedes' elbiler samles i merket EQ. Først ut er den elektriske SUV-en EQC, på størrelse med GLC. Her ruller produksjonsbilen ut under avdukingen i Stockholm den 4. september 2018. Foto: Mercedes

Mercedes elbil

Mercedes EQ: Pris, rekkevidde og dato i Norge for Mercedes' elbil

Mercedes' elbiler samles i det nye merket EQ. Flere biler er under utvikling, først ut er SUV-en EQC. For første gang er Norge en av fem prioriterte land. Her er hva vi vet om pris, rekkevidde (WLTP), lading, lanseringsdato i Norge, hengerfeste og plass i bagasjerom for Mercedes' elbil.

Publisert Oppdatert

Mercedes har kuttet ut produksjonen av sin eneste elbil på veien, B-klasse Mercedes B250e. Fra 2019 ruller produsenten ut den neste generasjonen av elbiler under merkenavnet Mercedes EQ.

Mercedes har så langt avduket småbilen EQA, og kanskje mest spennende for nordmenn: SUV-en EQC.

Dette er Mercedes' elbil på størrelse med bestselgeren GLC, og nordmenn har betalt millioner av kroner for å reservere et eksemplar.

I slutten av august hadde over 2000 nordmenn reservert elbilen, og betalt et depositum på 20.019 kroner, bekrefter Mercedes overfor Side3. Det vil si at Mercedes har hentet inn over 40 millioner kroner i reserversjonspenger på litt under ett år.

Den endelige avdukingen skjedde den 4. september i Stockholm.

<b>MERCEDES EQC:</b> Endelig får publikum se hvordan Mercedes' elbil EQC faktisk ser ut. Over 2000 nordmenn hadde lagt inn bestillingen på SUV-en uten å ha sett produksjonsmodellen.
MERCEDES EQC: Endelig får publikum se hvordan Mercedes' elbil EQC faktisk ser ut. Over 2000 nordmenn hadde lagt inn bestillingen på SUV-en uten å ha sett produksjonsmodellen. Foto: Sören Andersson/TT/Scanpix

Video: Se video av Mercedes EQC lenger ned i artikkelen.

Side3 Motor og Vi Menn Bil var på plass i Stockholm for avdukingen av Mercedes EQC. Førsteinntrykket av elbilen er at Mercedes har lykkes med å bringe sitt DNA videre.

- Den ser ut som og virker som en moderne Mercedes. Interiøret er i stil med E- og S-klasse, men med mer tech-feeling. Fra utsiden virker den stor og gedigen, sier bilekspert Terje Bjørnsen.

- Etter en dag med gjennomgang av bilen virker det som om EQC er en elbil som ikke akkurat presser grensene på rekkevidde og kapasitet?

- Mercedes er mer opptatt av at EQC skal oppleves som en luksusbil enn at alle spesifikasjoner skal være i toppen. Om det er en unnskyldning eller en virkelig standardheving blir spennende å se, forteller Bjørnsen fra Stockholm.

Rekkevidde på Mercedes EQC

Mercedes oppgir på den offisielle avdukingen av EQC at batteristørrelsen vil være rundt 80 kWh. Fra før av er rekkevidden oppgitt til å være over 400 km etter WLTP-syklusen.

Jochen Hermann, sjef for eDrive, forteller at luftmotstandsverdien (Cw) er på rundt 0,28. Det er til sammenlikning noe høyere enn Tesla Model X, som har en luftmotstandsverdi på 0,24.

Mercedes opplyser at de har testet EQC i over 4,5 millioner kilometer, og har beregnet et foreløpig forbruk på 2,22 kWh per 100 km.

Mercedes vil tilby tre veggladere med en effekt på opp til 22 kW. Ladekabelen som følger med er 6 meter lang. Flere funksjoner knyttet til ladingen skal være tilgjengelig via en app på mobilen.

To av veggladere vil være mer avanserte, være koblet til internett og kan støtte flere brukere som kan identifiseres gjennom radiofrekvensidentifikasjon (RFID).

<b>VEGGLADEREN </b>til Mercedes EQC kan gi en effekt på 22 kW. Den medfølgende ladekabelen er 6 meter lang.
VEGGLADEREN til Mercedes EQC kan gi en effekt på 22 kW. Den medfølgende ladekabelen er 6 meter lang. Foto: Daimler AG

Planlagt hurtigladekapasitet blir inntil 110 kW. Det vil si at bilen kan lades fra 10% til 80% på rundt 40 minutter. Mercedes promoterer også hurtigladernettverket Ionity og skriver at disse hurtigladerne kan levere en effekt på 350 kW - for tilpassede elbiler.

EQ-merket skal også inkludere induksjonslading. Det vil si at du kan ha en plate på gulvet i garasjen som du kjører over. Når bilen er parkert her, starter ladingen trådløst. Dette er imidlertid ikke bekreftet for EQC.

<b>REKKEVIDDE PÅ EQC: </b>Her ser vi batteripakken og drivlinjen på produksjonsmodellen av Mercedes EQC fra avdukingen av elbilen i Stockholm 4. september 2018. Batteriet skal sørge for en rekkevidde på over 40 mil ifølge den nye WLTP-standarden. Mercedes understreker at batteriet er godt beskyttet i tilfelle krasj.
REKKEVIDDE PÅ EQC: Her ser vi batteripakken og drivlinjen på produksjonsmodellen av Mercedes EQC fra avdukingen av elbilen i Stockholm 4. september 2018. Batteriet skal sørge for en rekkevidde på over 40 mil ifølge den nye WLTP-standarden. Mercedes understreker at batteriet er godt beskyttet i tilfelle krasj. Foto: Terje Bjørnsen.

Pris på Mercedes EQC

Mercedes har ikke annonsert prisen på EQC, og har ikke planer om å gjøre det før det åpnes for endelig bestilling av produksjonsmodellen av bilen.

Produsenten opplyser imidlertid under «vilkår og betingelser» på reservasjonssiden for elbilen at de er trygge på at prisen «blir konkurransedyktig i sitt segment».

Jaguar har satt fra-prisen på sin elbil I-Pace til 600.000 kroner. Audi har signalisert at prisen på Audi e-Tron Quattro vil starte på 80.000 euro inkludert tysk merverdiavgift i Tyskland. Det tilsvarer rundt 650.000 kroner i Norge. De fleste nordmenn som bestiller I-Pace, har imidlertid valg utstyrsmodellen HSE til 746.900 kr.

Vi kan dermed anta at en velutstyrt Mercedes EQC vil ligge på rundt 750.000 kroner, men at det nok vil være mulig å skaffe seg bilen til en billigere penge.

<b>MERCEDES' ELBIL: </b>Med Mercedes EQC sparker produsenten i gang sin nye elbilsatsing. Her presenterer sjef for eDrive-programmet, Jochen Hermann, nye detaljer om elbilen under den offisielle avdukingen i Stockholm 4. september 2018.
MERCEDES' ELBIL: Med Mercedes EQC sparker produsenten i gang sin nye elbilsatsing. Her presenterer sjef for eDrive-programmet, Jochen Hermann, nye detaljer om elbilen under den offisielle avdukingen i Stockholm 4. september 2018. Foto: Terje Bjørnsen


Dato og levering i Norge for Mercedes EQC

Produksjonsmodellen av Mercedes' første elbil får verdenspremiere 4. september 2018 i Stockholm.

Mercedes bekrefter at de starter opp produksjonen i 2019 og at de første bilene skal være hos kunder i løpet av samme år.

Det er mulig å reservere plass i køen for 20.019 kroner, og PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes Norge har gode nyheter til personene som allerede står på listen:

Når det gjelder EQC, prioriterer Mercedes fem land: Kina, USA, Tyskland, Storbritannia og Norge.

Hermansen forteller at det er første gang han har sett Norge på en slik femlandsliste. Det har i praksis ikke skjedd før i Mercedes-sammenheng.

<b>FIREHJULSTREKK: </b>Mercedes EQC har drift på alle fire hjulene. Her er prototypen på vintertest i Nord-Sverige. Bilen kommer til Norge etter planen i 2019.
FIREHJULSTREKK: Mercedes EQC har drift på alle fire hjulene. Her er prototypen på vintertest i Nord-Sverige. Bilen kommer til Norge etter planen i 2019. Foto: Mercedes
<b>PÅ STØRRELSE MED GLC:</b> Mercedes' første elbil er på størrelse med bestselgeren GLC. På et drøyt halvt år hadde 1800 nordmenn betalt depositumet på 20.019 kroner for elbilen.
PÅ STØRRELSE MED GLC: Mercedes' første elbil er på størrelse med bestselgeren GLC. På et drøyt halvt år hadde 1800 nordmenn betalt depositumet på 20.019 kroner for elbilen. Foto: Terje Bjørnsen

Ytelser og teknologi i EQC

Mercedes lover god kjøredynamikk gjennom to elmotorer som gir permanent firehjulsdrift.

Elmotorene skal gi «en samlet systemeffekt som kan økes til opptil 300 kW (408 hk) ved hjelp av skalerbare batterikomponenter», opplyser Mercedes. Dreiemomentet er på 765 Nm.

Den fremre motoren er tunet for effektivitet, og skal sørge bilen går «så billig» som mulig. Den bakre motoren er tunet for ytelse. Dette oppsettet gir Mercedes mulighet til å kontrollere kraften ut til hjulene fire ganger raskere enn en vanlig bil med firehjulstrekk.

0-100 km/t skal gjennomføres på 5,1 sekunder.

Instrumentpanelet med widescreen-displayet har en asymmetrisk design spesielt tilpasset føreren. Klassiske brytere og knapper er i stor grad byttet ut med berøringsskjermer.

<b>STOR SKJERM:</b> En sammenhengene skjerm strekker seg fra føresiden og godt over mot passasjersiden i Mercedes' elbil EQC.
STOR SKJERM: En sammenhengene skjerm strekker seg fra føresiden og godt over mot passasjersiden i Mercedes' elbil EQC. Foto: Daimler AG

Midtkonsollen skal også være uten mekaniske betjeningselementer og er utstyrt med berøringsfølsomme elementer. På samme måte som med touch control-elementene i rattet betjener føreren også klimaautomatikken og infotainmentsystemet med én finger.

Ja, EQC får hengerfeste

Mercedes bekrefter at EQC kan bestilles med hengerfeste. Elbilen kan trekke last på opp til 1,8 tonn. Bagasjerommet er på cirka 500 liter.

Her er det tekniske detaljene for Mercedes EQC:

CO2 emissions

0 g/km

Power consumption (NEDC)

22.2* kWh/100 km

Range (NEDC)

more than 450* km

Drive system

2 asynchronous motors, all-wheel drive

Output

300 kW (408 hp)

Peak torque

765 Nm

Top speed

180 km/h (governed)

Acceleration 0-100 km/h

5.1 s

Battery

Lithium-ion

Battery energy content (NEDC)

80 kWh

Battery weight

650 kg

Length/width (with mirrors)/height

4,761/1,884 (2,096)/1,624 mm

Track width (FA/RA)

1,625/1,615 mm

Wheelbase

2,873 mm

Boot capacity (depending on equipment)

ca. 500 l

Kerb weight/perm. GVW/pay load (DIN)

2,425*/2,930/505 kg

Trailing load max. (12 %)

1,800 kg

TIPS: Denne artikkelen oppdateres jevnlig. Bokmerk siden så har du de siste nyhetene om EQC lett tilgjengelig.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.