KJØR DA: Mazda3 er en fest å kjøre, men motor og praktiske egenskaper er ikke helt i tråd med dagens etterspørsel.
KJØR DA: Mazda3 er en fest å kjøre, men motor og praktiske egenskaper er ikke helt i tråd med dagens etterspørsel. Foto: Martin Jansen

Prøvekjørt: MAZDA3 SKYACTIV-G 2.0L

En fryd for øyet og kjøregleden, men det har sin pris

122 hestekrefter bærer ikke bud som en fest på veien. Så feil kan man ta.

Publisert Oppdatert

HVA HAR VI PRØVEKJØRT: Mazda3 ble introdusert i Norge for første gang i 2004 og har siden vært blant Vi Menn Bils favoritter i kompaktklassen når det gjelder kjøreopplevelse. De første generasjonene med Mazda3 hadde sågar en kostbar MPS-versjon (Mazda Performance Series) i rekkene med en 2,3-liters turbomotor med 260 hester. Den gjorde ikke begeistringen noe mindre. Nå er fjerde generasjon Mazda3 på plass i Norge. Noe MPS eller turbo er det ikke snakk om i bilen vi har kjørt, men en 122-hesters selvpustende bensinmotor med Mazdas Skyactive-teknologi - en teknologi som ikke benytter turbo, som for øvrig er et svært vanlig grep for å få ned forbruket. Blant de viktigste elementene i Skyactive-teknologien er lavere vekt. Nye Mazda3 er bygget på en helt ny plattform noe som skal gjøre modellen til en morsommere kjøreopplevelse. Karosseriet er stivet opp sammenlignet med forrige versjon. Demping, bærearmer og foringer skal være optimalisert, og Mazda har tatt i bruk vibrasjonsdemping og ekstra avstivninger for å bedre kjøreegenskapene. Førersetets struktur, setefester og flere andre deler er gjort strammere.

KJØREFOKUSERT: Cockpiten er utstyrt med en 8,8-tommers berøringsskjerm i breddeformat.
KJØREFOKUSERT: Cockpiten er utstyrt med en 8,8-tommers berøringsskjerm i breddeformat. Foto: Martin Jansen

DETTE LIKER VI: Rett før vi skulle låne nye Mazda3 havnet vi bak et eksemplar av arten og trodde et øyeblikk at vi hadde havnet bak en Alfa Romeo. For den ser ut som en Alfa bakfra. Og det er et kompliment. Forfra er den umiskjennelig Mazda med den skarpe Kodo-designen. Den ser bra ut, etter vår oppfatning. Det er ganske lekkert innvendig også. Kvalitetsfølelsen er løftet betraktelig sammenlignet med forgjengeren, takket være finere materialer og mindre hardplast. Hele cockpiten er konstruert med ett mål for øyet: Denne bilen skal kjøres.

Vi glir raskt inn dette gode universet der bil og sjåfør smelter sammen. Dette er en bil vi gjerne kunne kjørt langt. Svært langt. For det er ikke bare sittestillingen som imponerer. Mazda3 er fordømt morsom å kjøre også, til tross for et beskjedent antall hestekrefter. Men de er villige og det sekstrinns automatgiret gjeter dem pent. Styrepresisjonen og det stramme understellet gjør at kjøreopplevelsen blir ekstra morsom på svingete vei. Av de folkelige bilene er det Mazda som ligger nærmest BMW i kjøreopplevelse. Mazda3 bør kunne tilfredsstille de som liker å kjøre bil. Vi skulle nesten ønske den kunne fås med manuell girkasse. Vi får legge til at drivlinjen kommer til sin rett så lenge belastningen ikke er for krevende. Med mye vekt eller høy fart på motorvei, vil den nok bli temmelig masete.

PRIS: Linjene er lekre, men det har sin pris.
PRIS: Linjene er lekre, men det har sin pris. Foto: Martin Jansen

DETTE LIKER VI IKKE: De lekre linjene har sin pris. Den digre C-stolpen svekker sikten bakover. Sittehøyden og benplassen i baksetet har måttet lide for skjønnheten. Det samme med volumet i bagasjerommet som er 50 liter mindre enn i VW Golf. En filleting, men vi er heller ikke begeistret for koppholdere som er plassert foran girspaken. Verre er det at forbruket heller ikke imponerer. Det ble riktignok mye bykjøring, men rundt 0,7 liter på mila med sylinderkutt er ikke noe å hoppe i taket av selv om det ikke er så langt unna det oppgitte WLTP-forbruket.

Les mer om Skyactive X her

KONKLUSJON: Mazda3 er en fest å kjøre, men forbruk og plassen bak forsetene imponerer ikke. Vi håper at den nye Skyactive X-motoren med kompressor, ny teknologi og 180 hester, retter opp inntrykket når det gjelder forbruket. Den kan kombineres med firehjulstrekk (i-Activ AWD) og G-Vectoring Control Plus som elektronisk distribuerer kreftene mellom for- og bakaksling.

TEKNISKE DATA

Mazda3 2.0 122 HK, M Hybrid

Motor, cm³: 1998

Effekt, hk ved o/min: 122/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 213/4000

Egenvekt, kg: 1299

Tilhengervekt, kg: 1300

Lengde/bredde/høyde, cm: 446/180/144

Akselavstand.cm: 273

Bakkeklaring, cm: 13,5

Bagasjerom, liter: 330 - 1026

Standard dekkdimensjon: 215/45R18

Forbruk, NEDC l/mil: 0,55

Forbruk, WLTP l/mil: 0,67

CO2-utslipp, NEDC g/km: 128

CO2-utslipp, NEDC g/km: 135

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,8

Toppfart, km/t: 197

Pris fra, kr: 337 500

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her