SAMARBEID MED VOLVO: Volvo er medeier i Lynk & Co, samtidig som de to selskapene har samme eier. Dermed er det heller ikke rart at de har et nært samarbeid.
SAMARBEID MED VOLVO: Volvo er medeier i Lynk & Co, samtidig som de to selskapene har samme eier. Dermed er det heller ikke rart at de har et nært samarbeid.

Lynk & Co

Lynk & Co kan bli det neste nye bilmerket i Norge

Ny modell debuterte i påsken.

Publisert

Lynk & Co: Det er nok like greit å lære seg navnet, først som sist. Dette er nemlig et bilmerke med store ambisjoner, også i vår del av verden.

Lynk har vist oss to modeller allerede, 01 og 03. I påsken var det klart for en til, nemlig den kompakte crossoveren 02.

Den ble avduket i Amsterdam, samtidig som det ble kjent at bilen skal produseres ved Volvos fabrikk i Belgia.

Koblingen til Volvo er slett ikke tilfeldig. Bak Lynk & Co står kinesiske Geely, som har eid Volvo siden 2010. Volvo er også medeier i Lynk og har et utstrakt samarbeid med dem.

Volvo solgte bil til én million – bare via nettet

Bygge biler i Belgia

02 er en kompakt SUV. Den er 4,44 meter lang, 1,89 meter bred og 1,52 meter høy. Det er samme mål som på Volvos kompakte SUV XC40, som nylig er lansert.

De to bilene er bygget på en helt ny plattform, som Volvo har utviklet sammen med Geely. Den jobben er gjort i Gøteborg. Den største delen av produksjonen skal skje i Kina, men når Lynk også skal bygge den på Volvo-fabrikken i Belgia, sier det mye om ambisjonene deres i Europa. Sverige er naturlig som et av de første markedene ut. Da er ikke veien over til Norge lang heller.

Volvos første elbil skal bygges i Kina

TØFF KONKURRANSE: 02 er en kompakt SUV. Den går inn i en klasse som allerede inneholder svært mange modeller.
TØFF KONKURRANSE: 02 er en kompakt SUV. Den går inn i en klasse som allerede inneholder svært mange modeller. Foto: Lynk & Co

Billigere biler

Volvo har de siste årene tatt steget opp blant premiummerkene. Helt siden XC90 kom i ny utgave, har ambisjonen vært å bli oppfattet som en naturlig konkurrent til Audi, BMW og Mercedes. Det gjenspeiler seg også i prisene.

Dermed har Volvo også forlatt en betydelig del av markedet. Å lansere rimeligere modeller fra Lynk & Co kan dermed være et veldig smart grep, samtidig som man utnytter stordriftsfordelene ved å dele både utvikling og teknologi mellom de to merkene.

Nå gjør dette bilmerket comeback i Norge

INTERIØR: Slik ser den ut innvendig, også her har Lynk fått mye svensk hjelp.
INTERIØR: Slik ser den ut innvendig, også her har Lynk fått mye svensk hjelp. Foto: Lynk & Co

Bildeling og utleie

Lynk & Co starter med blanke ark og har planer om å gjøre mange ting annerledes enn det som er gjeldende norm i bilbransjen.

Dette handler særlig om distribusjon av bilene. Lynk skal stå for dette selv, de vil ikke ha noen fordyrende mellomledd. I tillegg ønsker de at kundene skal kjøpe bilene deres via internett, ikke hos tradisjonelle forhandlere.

Enkelte showroom, eller utstillingslokaler, skal opp, slik at de som ønsker kan ta en titt utenpå og inni bilene. Det er ventet at service- og verkstedtjenester enten gjøres i samarbeid med Volvo, eller av uavhengige aktører.

Lynk skal også ha klare tanker rundt bildeling og utleie. En egen digital nøkkel, gjør at eieren kan gi andre tilgang til bilen. Via en app kan eieren også kontrollere og overvåke bilen, enten fra en mobiltelefon eller direkte fra bilen.

Artikkelen er først publisert på broom.no.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.