DRAMATISK: Det ser flott ut når 3D-modellen møter Photoshop-artisten, men hvordan det endelige resultatet oppfører seg i sjøen, gjenstår å se.
DRAMATISK: Det ser flott ut når 3D-modellen møter Photoshop-artisten, men hvordan det endelige resultatet oppfører seg i sjøen, gjenstår å se. Foto: Illustrasjoner: Lexus

lexus ly 650

Bak denne luksusyachten står et bilmerke

Det hørtes ut som en god spøk da de første ryktene om denne yachten begynte å svirre. Men nå er det bekreftet: 65-foteren kommer på markedet mot slutten av 2019.

Publisert

Ikke overraskende er det den velrenommerte amerikanske båtbyggeren Marquis-Larson som har fått oppdraget med å forvandle Lexus-yachten fra drøm til virkelighet. De sto også bak den første Lexus-båten, den sportslige 42-fots daycruiseren vi har skrevet om tidligere her i Vi Menn Båt.

Ifølge de to samarbeidspartnerne er de godt rustet for å bringe frem det beste av Lexus i båtverdenen. Lexus har sine «takumi» håndverkere med lang erfaring og svært høy kompetanse innen sine fagfelt. Matchet med Marquis-Larsons moderne teknologi og båtbyggere med over 30 års erfaring, er ideen å bringe inn en helt ny standard innen design, kvalitet og opplevelse inn i denne båtklassen.

UMISKJENNELIG: Lexus L-en er ikke akkurat bortgjemt i salongen.
UMISKJENNELIG: Lexus L-en er ikke akkurat bortgjemt i salongen. Foto: Lexus

Toppmodellen

Lexus LY 650 skal være en toppmodell innen sitt felt på lik linje med LS, LX og LC er i bilverdenen. Og båt er ikke bare en «dille» man forfølger for moro skyld. Som mange andre luksus-merkevarer bygger Lexus profilen innen andre områder som er viktige for kundekretsen og opplevelsen av merket. I tillegg til båt handler det for eksempel om film, design og kulinariske opplevelser.

– Lexus skal være et merke som utforsker nye måter å skape innovative og fantastiske opplevelser for våre gjester, sier Lexus international president, Yoshihiro Sawa. «Experience Amazing» er slagordet for den utvidede Lexus-tankegangen. Lexus og Marquis-Larson fikk meget god respons – av typen «når kan jeg kjøpe den» – på 42-fots Lexus Sport Yacht concept da den ble vist i fjor. Det oppmuntret visepresident Shigeki Tomoyama til å starte opp arbeidet med den store Lexus-yachten:

GLIDENDE: Layouten ser ut til å følge ganske normal standard, men linjene er mer glidende enn på en del av de potensielle konkurrentene.
GLIDENDE: Layouten ser ut til å følge ganske normal standard, men linjene er mer glidende enn på en del av de potensielle konkurrentene. Foto: Lexus

– Vi ønsker å presentere en drømmeaktig visjon av en luksuriøs livsstil – en der Lexus-yachten utvider vår mobilitet til også å omfatte havet, sier Tomoyama.

Utfordrer konvensjonene

Det er altså en masse tanker og visjoner Marquis-Larson har å forholde seg til når de skal omformes til en luksusyacht. En som ikke bare skal tilfredsstille de som står bak prosjektet, men også få en meget kresen kundegruppe til å spa ut de nødvendige millionene (i dollar, mest sannsynlig …) for å bli eier av en slik. Det finnes tross alt en og annen båtprodusent som har peiling på hva som går hjem på yachtfronten.

De første illustrasjonene viser en yacht som tør utfordre konvensjonene på former, farger og materialer. Mange av designelementene i Sport Yacht concept lever videre i LY 650, der man i første rekke peker på den særegne baugprofilen, schwungen i dekkslinjene og den markerte avslutningen mot hekken.

Mens den forrige konseptbåten brukte Lexus’ egne V8 bensinmotorer, må 65-foteren hente fremdriftsløsningen fra Sverige. Her blir det Volvo Penta IPS 1200 som standard, med mulighet for å oppgradere til de kraftigere IPS 1350 om ønskelig.

TEKNISKE DATA

Lengde, m: 19,96

Bredde, m: 5,72

Drivstoff, l: 3785

Vann, l: 852

Septik, l: 643

Soveplasser: 6

Kabiner: 3

Anbefalt motor: Volvo Penta IPS 1200 eller IPS 1350

Pris: Blir dyr

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.