Uber kan bli lovlig i Norge om Konkurransetilsynet får det som de vil.
Uber kan bli lovlig i Norge om Konkurransetilsynet får det som de vil. Foto: Tommy H. S. Brakstad

Taxi

Konkurransetilsynet vil slippe til Uber og alle andre i taxi-Norge

- Alle skal få kjøre taxi.

Publisert

Taxi-tjenesten Uber opplever for tiden en enorm fremgang i store deler av verden, men i Norge er den viktigste funksjonen å anse som pirattaxivirksomhet.

Men nå går Konkurransetilsynet ut og foreslår at hele taxibransjen skal dereguleres.

- Vi ønsker å fjerne begrensningene som dagens prisregulerte løyvesystem gir. Vi foreslår derfor at alle som vil drive åpent og seriøst skal få kjøre drosje, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer til VG.

I praksis betyr det at dagens begrensende løyvesystem vil avvikles, og det åpnes for tjenester som Uber og Haxi.

Les også: Ubers satsing i Oslo møter motstand

Regjeringen er positiv

Konkurransetilsynet får støtte fra regjeringshold.

- Hvis vi kan redusere offentlige reguleringer som gjør det enklere for aktørene i markedet og billigere for forbrukerne, er det bra. Slikt forenklingsarbeid er et viktig satsingsområde for regjeringen, sier næringsminister Monica Mæland (H).

Taxinæringen på sin side er svært negative til forslaget fra Konkurransetilsynet.

– Snakk om drømmerier. Hvis alle skal kunne få løyve får vi kaos og høyere priser, med masse useriøse aktører. Allerede i dag er det for mange løyver, blant annet i Oslo. Antallet må i stedet ned, sier leder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund.

- Motsatt av vanlig markedsteori

Det har i mange år vært snakket om at det er for mange drosjer i Oslo, og normal markedsdynamikk tilsier at høyere tilbud fører til lavere priser.

Foto: (Norges Taxiforbund)

- Prismekanismen i drosjemarkedene er annerledes enn i andre markeder. Det er det en del teoretikere og politikere ikke har fått med seg. All erfaring fra alle land viser at for mange drosjer gir økte priser, ikke lavere som mange tror. Derfor er prisene i Oslo er høyere, har kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund tidligere fortalt til Nettavisen.

- Med for mange drosjer er det flere som kjemper i spotmarkedet, med ditto lange ventetider på kunder. Sjåførene må jobbe mer for å tjene sine penger, påpeker Hagtun, men sier at resultatet blir motsatt av vanlig markedsteori, sier Hagtun.

Skylder på politikerne

Han påpeker derfor at forskningsrapporter om taximarkedet i Oslo har vist at taxipolitikken i hovedstaden har vært mislykket siden årtusenskiftet.

- Siden drosjemarkedene ikke regulerer seg selv (Stockholm og andre svenske storbyer er eksempel på frislipp = ekstrem overetablering og ekstreme priser fra deler av bransjen), må markedsbalansen finnes gjennom styring. Færre løyver kunne gitt lavere priser, men byrådet valgte i stedet å dele ut 250 løyver i Oslo i fjor. Dermed økes prispresset ytterligere, spesielt hos dem som bare opererer i spotmarkedet.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.