MEGET BRA: Med Civic Tourer viser Honda at de har mer enn ett bein å stå på i det norske markedet.
MEGET BRA: Med Civic Tourer viser Honda at de har mer enn ett bein å stå på i det norske markedet. Foto: Magnus Blaker

CIVIC TOURER:

Klassens beste bil

Glem alt du tror du vet om Honda som «gubbebil».

Publisert

Honda er et merke som har slitt litt med imaget de siste årene, og med det har også salgstallene vært heller slappe. Det er bare en Norges-favoritt i CR-V som har sikret at de ikke har forsvunnet helt.

I det ligger det derimot ikke at Honda har vært belemret med dårlige produkter, men særlig på motorsiden har de svømt litt mot avgiftene.

Da Civic dukket opp i ny generasjon hevet de en bil som hadde gjennomgått tidenes ansiktsløfting i forrige generasjon, og nå som de endelig har fått en virkelig sprek og oppsiktsvekkende effektiv 1,6-liters dieselmotor begynner den å passe for norske forhold også.

Men det er alltid først når en bil kommer i stasjonsvognutgave at nordmenn virkelig begynner å få øynene opp for en bil.

Og for å begynne med konklusjonen: Dette er en bil som virkelig fortjener at noen tar en nærmere titt, for en står på ganske trygg grunn om en hevder at dette er en bil som tåler sammenligningen med både Golf stasjonsvogn og Auris Sports Tourer.

Spesielt design

Honda har i flere år hatt et nærmest oppsiktsvekkende kjedelig design, men fra forrige generasjon Civic kastet de alle gamle designfilosofier på dør - både utvendig og innvendig - og en fikk en bil som skiller seg ut. De triangulære doble eksospottene, den hissige fronten, de spennende dørhåndtakene ... Så spenstig ble det, at de valgte å tone ned designet litt i den nye generasjonen.

Likevel er nye Civic Tourer en bil som virkelig skiller seg ut, dog med en bitteliten inspirasjon hentet fra Auris stasjonsvogn. Dette er ikke en bil som du kjøper om du ikke vil skille deg litt ut, men etter vår mening fungerer det - selv om den rett forfra ser ut til å ha litt problemer med øynene.

Innvendig er det den gode delen av Hondas interiørteam som har jobbet, for interiørmessig er Civic opp til flere hakk bedre enn den splitter nye CR-V. Det er funksjonelt, men likevel veldig annerledes, noe som er høyst forfriskende.

Det eneste vi ikke er solgt på er den delvis trykkfølsomme infotainment-enheten som ser ut til å være hyllevare fra en eller annen obskur ettermarkedsprodusent, som ikke har lagt mest vekt på brukervennlighet. Verken FM eller DAB-enheten ser ut til å være av markedes beste heller.

En motor i toppklasse

Da vi første gang testet Hondas nye 1,6-liters dieselmotor var det i CR-V, og der fungerer motoren relativt godt, og har spesielt gode forbrukstall. Men når du får motoren over i en Civic, er det som om stjernene legger seg på linje (eller hva astrologene vil si), for det er virkelig en ypperlig kombinasjon.

Den lille tassen yter 120 flotte hestekrefter (mest sammenlignbare motor på Golf har «bare» 105 hester), og har et dreiemoment på 300 Nm fra 2000 RPM. Dette er ikke den dieselmotoren i verden som er mest glad i lavt turtall, den liker seg best når en nærmer seg dreiemomenttoppen på 2000 RPM, men den leverer sakene etter noter. For det første er det trolig den mest drivstoffgjerrige motoren på markedet, der du vil ha et reelt forbruk på rundt 0,4 liter per mil - uten at du egentlig gjør nevneverdige anstrengelser for å få det til.

For det andre sørger motoren for elementer av reell kjøreglede når du holder deg i området mellom dreiemomenttoppen på 2000 RPM og effekttoppen på 4000 RPM. Dette er perfekt arbeidsområde som gir deg mulighet til å dra den litt på turtall, samtidig som du kan drive engasjerende girskift med den direkte og fine manuelle 6-trinns girkassen.

Samtidig er motoren en veldig sofistikert samarbeidspartner køsituasjoner.

Komfort

Nye Civic Tourer er en relativt stiv bil, uten helt å havne i verstingklassen. Det gjør at den krenger lite, men også kan virke en anelse hard over de verste veiene - kanskje mest til irritasjon for passasjerer.

Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC Exective Navi ADAS 1

Motor: 4-sylindret turbodiesel
Volum: 1,6/1597 ccm
Effekt: 120 HK v/4000 RPM
Dreiemoment: 300 Nm v/2000 RPM
Girkasse: 6-trinns manuell
Drift: Forhjul
Størrelse: 4535/1770/1480 mm
Egenvekt: 1536 kg
Bagasjeplass: 624/1668 liter
Hengerfeste: 1700 kg
0-100: 10,1 sekunder
Forbruk: 0,39 l/mil
CO2: 103 g/km

Pris:
Bilmodell:
247.000 kroner (1,6 diesel «strippet»)
Testbil: 335.400 kroner


Vår testbil var utstyrt med det som tilsynelatende var adaptivt understell med tre innstillinger: Komfort, normal og dynamisk. Skal vi være brutalt ærlige kunne vi ikke kjenne de helt store forskjellene, men det kunne kanskje være antydninger til litt mindre stivhet.

Styringen er direkte og fin - noe som nærmest har blitt normalen etter at elektrisk styring tok over, men kunne hatt godt av litt bedre tilbakemelding fra underlaget. Sistnevnte er også noe vi kan skylde på den elektriske styringen.

Setene er typisk japanske, noe som betyr at de har altfor korte puter som gir for liten lårstøtte, men kjøper du japansk, vet du hva du får. Sidestøtten er upåklagelig.

Vi la forøvrig merke til at vi satt overraskende høyt - sittestillingen er nesten litt SUV-aktig. Resultatet er at du ser overraskende mye av veien rett foran bilen.

Ellers er det ikke til å komme utenom at Civic ikke en gang er i nærheten av å være den best støydempede bilen i sin klasse.

Vanvittig med plass

Honda gjør smartere ting enn konkurrentene når det kommer til bagasjeplass, noe nå så kjedelig som designet på drivstofftanken kan få æren for. Resultatet er at bagasjerommet i utgangspunktet er milevis bedre enn hos Auris, og hakket bedre enn på den litt lenger og bredere Golf.

Men det er før man oppdager at Honda har laget en smart måte å utnytte det tradisjonelt uutnyttede hullet under gulvet på, der du med et håndgrep bare senker gulvet og frigjør masse mer plass. Ikke bare får du mer plass, men dette er veldig praktisk om du skal frakte litt mindre mengder som ikke skal slenge rundt.

Baksetene kan forøvrig legges ned helt flatt, noe som gir mer effekt utnyttelse av plassen om du skal frakte ekstra mye.

I baksetene er det forøvrig helt upåklagelig med plass.

En bil i toppklasse

Den har kanskje ikke den beste støydempingen i verden, det er utvilsomt at Honda er bedre på motorer enn infotainment - og setene kunne hatt bedre lårstøtte. Men der stopper også langt på vei listen over ting som nye Civic Tourer ikke gjør på en fremragende måte.

Foto: Magnus Blaker

På plass er den best - faktisk kjemper den her i en klasse høyere, på effektivitet er den best, den har overraskende gode kjøreegenskaper, den har et design som ikke er likegyldig - og på pris tåler den sammenligningen med konkurrentene. I tillegg har den alt av moderne sikkerhetsutstyr, inkludert automatisk nødbrems, som Honda nå selger under paraplybetegnelsen ADAS.

Som en totalpakke kan vi ikke se noen konkurrenter som fremstår åpenbart bedre.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her