Kia e-Niro

Norsk pris på Kia e-Niro avslørt. Ventetiden blir lang for deg som ikke har bestilt allerede

Kias elbil e-Niro er en fornuftig bil til en fonuftig pris. Dette er alt vi vet om lanseringsdato i Norge, pris, rekkevidde (WLTP), kWh, lading og hengerfeste for elbilen. Se video.

Publisert Oppdatert

Hyundai-konsernet gjør stor suksess i Norge med elbilen Hyundai Kona Electric.

Og like etter kommer søsterselskapet Kia kjørende med en annen elbil som også frister nordmenn: Kia e-Niro (tidligere Kia Niro Electric).

En konseptmodell av elbilversjonen av Kia Niro ble vist fram på CES-messen i Las Vegas i januar 2018. 7. juni ble produksjonsmodellen offisielt avduket på Busan International Motor Show i Sør-Korea. 29. oktober ble bilen for første gang vist fram i Norge.

Her ble også prisen annonsert.

Pris på Kia e-Niro

De første 1000 utgavene av Kia e-Niro er en fullspekket First Edition-utgave. Dette er den eneste versjonen som blir mulig å kjøpe til å begynne med.

Prisen på Kia e-Niro First Edition er 377.400 kroner.

Perle- eller metallic lakk koster 5000 kr ekstra. Elektrisk soltak i glass koster 5900 kroner ekstra.

Det vil si at en kan få bilen med metallic lakk og vinterdekk for under 400.000 kroner, poengterer Kia Norge.

Til sammenlikning koster Hyundai Kona Electric fra 325.900 kroner. Kunder må dermed ut med drøyt 50.000 kroner ekstra for e-Niro, men bilen er også større. Kona er en b-klasse, men e-Niro er c-klasse i størrelse.

Det er mulig å forhåndsbestille Kia e-Niro.

Lanseringsdato for Kia e-Niro i Norge

De første eksemplarene av e-Niro leveres i Norge i desember 2018, men disse går til forhandlere. De første 100 kundebilene blir levert i januar 2019.

I skrivende stund har 6250 personer reservert bilen og betalt 7777 kroner for en plass i køen.

Den for enkelte dårlige nyheten fra Kia er at de forventer å få cirka 2000 biler til Norge i løpet av 2019. Det vil si at både nye kunder og folk som står noe lenger ned på lista neppe får bilen før i 2020.

Rekkevidde på Kia Niro

Kia Niro kommer i utgangspunktet i to forskjellige modeller med litium-polymer-batteripakker, men det er kun bilen med den største pakken som blir lansert i Norge.

Den største batteripakken på 64 kWh gir Niro en rekkevidde på 485 kilometer (WLTP).

WLTP regnes for å gi en mer realistisk rekkevidde enn den svært optimistiske og utgåtte NEDC-målingen, men vi kan fremdeles ikke regne rekkevidden som helt reell.

  Kia e-Niro 64 kWh Kia e-Niro 39,2 kWh
Rekkevidde: 485 km (WLTP) 312 km (WLTP)
Topphastighet: 167 km/t 155 km/t
0-100 km/t: 7,8 sek 9,8 sek
Forbruk: 149 Wh/km 142 Wh/km
Motorkraft: 150 kW / 204 hk 100 kW / 136 hk
Dreiemoment: 395 Nm 395 Nm
Ombordlader: 7,2 kW 7,2 kW

WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

<b>KIA E-NIRO:</b> Kia avduket elbilen Niro i Korea den. 7. juni 2018. Bilen skal være i Norge innen utgangen av 2018 og får en rekkevidde på mellom 300 og 485 km etter hvilken batteribakke den er utstyrt med. Grillen har integrert ladeport, luftinntakene er redesignet og nye LED-kjørelys kombinert med blå detaljer skiller elbilen designmessig fra de eksisterende hybridvariantene av Niro.
KIA E-NIRO: Kia avduket elbilen Niro i Korea den. 7. juni 2018. Bilen skal være i Norge innen utgangen av 2018 og får en rekkevidde på mellom 300 og 485 km etter hvilken batteribakke den er utstyrt med. Grillen har integrert ladeport, luftinntakene er redesignet og nye LED-kjørelys kombinert med blå detaljer skiller elbilen designmessig fra de eksisterende hybridvariantene av Niro. Foto: Kia
<b>LED-LYS BAK:</b> e-Niro kommer med nye felger og 17'' hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye baklys i LED gir en egen lyssignatur.
LED-LYS BAK: e-Niro kommer med nye felger og 17'' hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye baklys i LED gir en egen lyssignatur. Foto: Kia

Lading

Ifølge Kia kan e-Niro lade på en 100 kW hurtiglader. Det skal ta 54 minutter å lade det største batteriet fra 0 til 80 prosent på en 100-kW lader.

De fleste hurtigladere langs norske veier tilbyr i dag bare halvparten av den effekten, og det vil ta 75 minutter å lade fra 0 til 80 prosent på 50 kW-lader

<b>BERØRINGSSKJERM PÅ 7 TOMMER:</b> HMI (human-machine interface) forblir i senter av dashbordet, og har fått nye løsninger for elbilen. Man kan blant annet lokalisere nærliggende ladestasjoner og se status på rekkevidde og batterikapasitet. En lampe på dashbordet indikerer om batteriet lader når bilen står tilkoblet strøm. Kilde: Kia.
BERØRINGSSKJERM PÅ 7 TOMMER: HMI (human-machine interface) forblir i senter av dashbordet, og har fått nye løsninger for elbilen. Man kan blant annet lokalisere nærliggende ladestasjoner og se status på rekkevidde og batterikapasitet. En lampe på dashbordet indikerer om batteriet lader når bilen står tilkoblet strøm. Kilde: Kia. Foto: Kia

Ytelser og hestekrefter i Kia e-Niro

E-Niro utstyres med en 150 kW motor på 204 hk, og et dreiemoment på 395 Nm.

Akselerasjon fra 0 til 100 vil være 7.8 sekunder, opplyser Kia.

Kia e-Niro kommer kun med forhjulstrekk.

Kommer (antageligvis) med hengerfeste

Nordmenn er opptatt av å kunne trekke en tilhenger med bilen sin, og her har Kia potensielt gode nyheter.

- Vi antar at Niro vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt, opplyser Kia.

Koreanerne har signalisert at de er positive til hengerfeste, men vil vinterteste bilen med henger først. Testingen er forventet å være ferdig innen utgangen av mars 2019. Det vil si at de første elbilene som kommer til Norge ikke blir levert med hengerfeste.

Niro kommer med nye felger og 17’’ hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye LED baklys gir en egen lyssignatur.

Mål, plass og bagasjerom i e-Niro

Kia e-Niro er ikke bygget på samme plattform som Kona. Den er også noe større.

Akselavstanden er på 2700 mm skal sikre god benplass for alle passasjerer. Karosseriet er 1,805 m bredt og 1,56 m høyt. Selskapet lover dermed god plass til hode og skuldre.

Elbilen Niro er 4,375 m lang, og dermed litt lengre enn Niro med forbrenningsmotor.

Bagasjerommet er på 451 liter (VDA). Til sammenlikning er bagasjeplassen i Kona på 373 liter.

Her er flere bilder Kia e-Niro:

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.