<b>KIA E-NIRO:</b> Kia bekrefter rekkevidde på begge modellene av Kia e-Niro, men pris er ennå ikke klar. De første bilene skal leveres i desember 2018. Nesten 6000 mennesker har satt seg på venteliste.
KIA E-NIRO: Kia bekrefter rekkevidde på begge modellene av Kia e-Niro, men pris er ennå ikke klar. De første bilene skal leveres i desember 2018. Nesten 6000 mennesker har satt seg på venteliste. Foto: Kia

Kia e-Niro

Kia e-Niro: Pris, dato, rekkevidde, hengerfeste og plass i bagasjerom

Kias elbil e-Niro kan bli en skikkelig prisbombe. Dette er alt vi vet om lanseringsdato i Norge, pris, rekkevidde (WLTP), kWh, lading og hengerfeste for elbilen.

Publisert Oppdatert

Hyundai-konsernet gjør stor suksess i Norge med elbilen Hyundai Kona Electric.

Og like etter kommer søsterselskapet Kia kjørende med en annen elbil som også frister nordmenn: Kia e-Niro (tidligere Kia Niro Electric).

En konseptmodell av elbilversjonen av Kia Niro ble vist fram på CES-messen i Las Vegas i januar 2018. 7. juni ble produksjonsmodellen offisielt avduket på Busan International Motor Show i Sør-Korea.

Rekkevidde på Kia Niro

Kia Niro kommer i to forskjellige modeller med litium-polymer-batteripakker:

Den minste batteripakken på 39,2 kWh skal gi Niro en rekkevidde på 312 kilometer etter WLTP-standarden.

Den største batteripakken på 64 kWh gir Niro en rekkevidde på 485 kilometer.

WLTP regnes for å gi en mer realistisk rekkevidde enn den svært optimistiske og utgående NEDC-målingen, men vi kan fremdeles ikke regne rekkevidden som helt reell.

  Kia e-Niro 64 kWh Kia e-Niro 39,2 kWh
Rekkevidde: 485 km (WLTP) 312 km (WLTP)
Topphastighet: 167 km/t 155 km/t
0-100 km/t: 7,8 sek 9,8 sek
Forbruk: 149 Wh/km 142 Wh/km
Motorkraft: 150 kW / 204 hk 100 kW / 136 hk
Dreiemoment: 395 Nm 395 Nm
Ombordlader: 7,2 kW 7,2 kW

WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

<b>KIA E-NIRO:</b> Kia avduket elbilen Niro i Korea den. 7. juni 2018. Bilen skal være i Norge innen utgangen av 2018 og får en rekkevidde på mellom 300 og 485 km etter hvilken batteribakke den er utstyrt med. Grillen har integrert ladeport, luftinntakene er redesignet og nye LED-kjørelys kombinert med blå detaljer skiller elbilen designmessig fra de eksisterende hybridvariantene av Niro.
KIA E-NIRO: Kia avduket elbilen Niro i Korea den. 7. juni 2018. Bilen skal være i Norge innen utgangen av 2018 og får en rekkevidde på mellom 300 og 485 km etter hvilken batteribakke den er utstyrt med. Grillen har integrert ladeport, luftinntakene er redesignet og nye LED-kjørelys kombinert med blå detaljer skiller elbilen designmessig fra de eksisterende hybridvariantene av Niro. Foto: Kia
<b>LED-LYS BAK:</b> e-Niro kommer med nye felger og 17'' hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye baklys i LED gir en egen lyssignatur.
LED-LYS BAK: e-Niro kommer med nye felger og 17'' hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye baklys i LED gir en egen lyssignatur. Foto: Kia

Lading

Ifølge Kia kan e-Niro lade på en 150 kW hurtiglader. Det skal ta 54 minutter å lade det største batteriet fra 0 til 80 prosent på en 100 kW lader.

De fleste hurtigladere langs norske veier tilbyr i dag bare halvparten av den effekten.

Lanseringsdato for Kia e-Niro i Norge

De første eksemplarene av e-Niro skal leveres i Norge i desember 2018.

Det er mulig å reservere elbilen for 7777 kroner. I begynnelsen av oktober hadde om lag 5800 personer satt seg på venteliste.

Kia opplyser at de foreløpig ikke kan si noe om leveringstid.

<b>BERØRINGSSKJERM PÅ 7 TOMMER:</b> HMI (human-machine interface) forblir i senter av dashbordet, og har fått nye løsninger for elbilen. Man kan blant annet lokalisere nærliggende ladestasjoner og se status på rekkevidde og batterikapasitet. En lampe på dashbordet indikerer om batteriet lader når bilen står tilkoblet strøm. Kilde: Kia.
BERØRINGSSKJERM PÅ 7 TOMMER: HMI (human-machine interface) forblir i senter av dashbordet, og har fått nye løsninger for elbilen. Man kan blant annet lokalisere nærliggende ladestasjoner og se status på rekkevidde og batterikapasitet. En lampe på dashbordet indikerer om batteriet lader når bilen står tilkoblet strøm. Kilde: Kia. Foto: Kia

Kia forteller til Side3 at de ikke vet hvor mange biler de kan forvente å få til Norge i 2018 eller om alle personene som allerede står på lista kan forvente å få bilen i år. En del av de som står på listen vil selvfølgelig få bilen i 2018.

Ytelser og hestekrefter i Kia e-Niro

E-Niro utstyres med en 150 kW motor på 204 hk, og et dreiemoment på 395 Nm.

Akselerasjon fra 0 til 100 vil være 7.8 sekunder, opplyser Kia.

Med den minste batteripakken vil motoren ha 136 hk.

Til Side3 forteller Kia Norge at de ikke kjenner til om e-Niro kan komme med firehjulstrekk.

Pris på Kia e-Niro

Kia er som kjent søstermerket til Hyundai. Selskapet nevnte ikke pris i pressemeldingen, men vi kjenner prisen på Hyundais tilsvarende elbil Kona Electric.

Kona leveres kun med batteripakken på 64 kWh, og denne koster fra 325.900 kroner. Med soltak, skinninteriør og metallic lakk øker prisen med maksimalt 25.000 kroner

Niro er en større bil enn Kona, men vi tør likevel anta at prisen på Kia e-Niro med batteri på 64 kWh vil ligge likt som eller til og med litt under Kona, mens modellen med 39,2 kWh batteri kan ligge et godt stykke under i pris.

Her kan det altså være snakk om en skikkelig prisbombe med en rekkevidde på rundt 30 mil.

Det er mulig å forhåndsbestille Kia e-Niro.

Kommer (antageligvis) med hengerfeste

Nordmenn er opptatt av å kunne trekke en tilhenger med bilen sin, og her har Kia potensielt gode nyheter.

- Vi antar at Niro vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt, opplyser Kia.

Niro kommer med nye felger og 17’’ hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye LED baklys gir en egen lyssignatur.

Mål, plass og bagasjerom i e-Niro

Kia e-Niro er ikke bygget på samme plattform som Kona. Den er også noe større.

Akselavstanden er på 2700 mm skal sikre god benplass for alle passasjerer. Karosseriet er 1,805 m bredt og 1,56 m høyt. Selskapet lover dermed god plass til hode og skuldre.

Elbilen Niro er 4,375 m lang, og dermed litt lengre enn Niro med forbrenningsmotor.

Bagasjerommet er på 451 liter (VDA). Til sammenlikning er bagasjeplassen i Kona på 373 liter.

Her er flere bilder Kia e-Niro:

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.