I.D. NEO: Den er først ut i en stor offensiv og blir svært viktig for Volkswagen. Dette skal være den helt nye elbilen Neo.
I.D. NEO: Den er først ut i en stor offensiv og blir svært viktig for Volkswagen. Dette skal være den helt nye elbilen Neo.

I.D. Neo

I.D. Neo: Pris, rekkevidde og dato

I.D. Neo skal erstatte e-Golf og bli billigere enn Tesla Model 3.

Publisert

Volkswagen-konsernet tråkker fremdeles på elbilbremsen så godt de kan fram mot 2020, men i kulissene jobbes det intenst med en stor elbil-offensiv.

Vi har ikke sett mye til nye faktiske, produksjonsklare elbiler fra Volkswagen og Skoda, mens Audi er først ut med SUV-en e-tron mot tampen av 2018.

Les også: Her er elbilene som kommer i 2018

Men nå skriver tyske medier at Volkswagen ikke er langt bak - og det attpåtil med en bil som skal følge opp e-Golf - en av Norges mest populære elbiler.

Volkswagen har annonsert flere modeller i elbilkonseptet I.D. - og det som skal være et bilde av den første produksjonsklare I.D.-elbilen har nå lekket ut i tyske media. Først ut var Bild (bak betalingsmur).

Bild mener å vite at bilen skal hete I.D. Neo.

Sammenliknet med e-Golf er de to bilene omtrent like i størrelse.

Forskjellen er at mens e-Golf er en elektrifisering av en eksistrerende bil, er Neo bygget fra grunnen av som elbil. Det betyr blant annet svært god innvendig plass i forhold til bilstørrelsen.

Slik ser I.D. ut i konseptversjon, den produksjonsklare bilen har vært tro mot utgangspunktet.
Slik ser I.D. ut i konseptversjon, den produksjonsklare bilen har vært tro mot utgangspunktet.

Pris på I.D. Neo

Prismessig har VW tidligere gått ut med ambisjoner om at bilen skal koste betydelig mindre - mellom 7000 og 8000 dollar - enn Teslas Model 3. I praksis kan det bety startpris på rundt 250.000 kroner når Neo kommer til Norge, skriver Broom.

Det gjør elbilen naturligvis svært konkurransedyktig.

En tror at VW også vil gå for minst to forskjellige størrelser på batteripakken. Det vil også gjenspeiles i prisene.

Rekkevidde på I.D. Neo

Bild skriver at Neo skal ha en rekkevidde på mellom 400 og 600 kilometer, etter målestandarden NEDC. Denne målesyklusen gir mildt sagt optimistiske målinger, og erstattes nå av den mer realistiske WLTP.

WLTP: Fire bokstave som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

Vi antar at Neo her får en rekkevidde på rundt 400 km.

Dato for I.D. Neo

Det er ventet at Neo blir offisielt lansert i andre halvdel av 2019, men at leveringene ut til kundene neppe starter før tidlig i 2020.

Men "her kan VW komme til å overraske oss", skriver Broom:

"Det er et viktig poeng å få bilen ut på markedet før "alle andre" er klare med elbiler. På det området pågår det nå et skikkelig kappløp mellom mange produsenter".

Mer enn 20 elektriske modeller

Neo er bygget på Volkswagens nye, heleelektriske plattform, kalt MEB. Den skal være ryggraden i fremtidens elektriske modeller fra konsernet.

Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elektriske modeller.

Se video av VWs elektriske konsept under:

Få oversikt over elbilene som kommer i 2018:

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.