KOMMER I OKTOBER: Hyundai har fornyet Ioniq electric. Prisene starter på 282 900 kroner
KOMMER I OKTOBER: Hyundai har fornyet Ioniq electric. Prisene starter på 282 900 kroner Foto: Produsent

ELBIL

Her får du solid rekkevidde til under 300 000 kroner

batteripakken økes fra 28 kWt til 38,3 kWt.

Publisert Oppdatert

I oktober kommer en fornyet versjon av Hyundai Ioniq electric på markedet i Norge. Batteripakken er økt fra 28 kWt til 38,3 kWt, og antall hestekrefter er økt fra 120 til 136.

SMARTERE: Med Bluelink® kan man enkelt styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. IONIQ electric-eiere vil i tillegg kunne starte og slå av motoren fra Bluelink®-appen.
SMARTERE: Med Bluelink® kan man enkelt styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. IONIQ electric-eiere vil i tillegg kunne starte og slå av motoren fra Bluelink®-appen. Foto: Produsent

Da vi testet Hyundai Ioniq Electric i 2017 konkluderte vi med at den var et fint tilskudd til de kompakte elbilene, ikke minst for dem som var på utkikk etter et rimelig og godt kjøp. Bra utstyrsnivå var plass, hjulstøy på grov asfalt var minus. Testforbruket endte på 12,4 kWh per mil. På en av dagen da bilen ble testet, var det ned mot 16 kuldegrader. Selv med mye motorveifart lå rekkevidden på 170 kilometer, 220 kilometer med temperaturer mellom null og minus tre grader og noe lavere snittfart. Den oppgitte rekkevidden på 280 kilometer virket derfor sannsynlig med mer sommerlige temperaturer.

Fornyede Ioniq electric har en rekkevidde oppgitt til 311 kilometer etter WLTP-syklusen. Den kan også lades raskere siden ombordladerens kapasitet er økt fra 6,6 kW til 7,2 kW. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på 54 minutter, ifølge Hyundai Norge.

NYERE: Så langt i år er det solgt rundt 1800 Ioniq electric i Norge.
NYERE: Så langt i år er det solgt rundt 1800 Ioniq electric i Norge. Foto: Produsent

Dette er prisene:

Standard: 282.900 kroner

Teknikk: 307.900 kroner

Elektriske Ioniq har arvet funksjoner fra KONA electric, og med oppgradert system for regenerativ bremsing, skal den kunne håndtere "enpedalskjøring". Ved hjelp av hendler på rattet og funksjonen for smart regenerering skal du enkelt kunne bremse til full stans uten å bruke bremsepedalen. Den har også fått det ekstra gjerrige kjøremoduset Eco+, som gir enda lavere energiforbruk.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her