LOVLIG - ULOVLIG: Med norsk førerkort er dette lov å gjøre i Spania. Men i Norge er det strengt forbudt.
LOVLIG - ULOVLIG: Med norsk førerkort er dette lov å gjøre i Spania. Men i Norge er det strengt forbudt.

Førerkort

Her gjør Side3s journalist noe ulovlig - som er lov

Kommentar: Merkelig norsk regel gir deg større frihet i utlandet.

Publisert

NORGE/SPANIA (Side3): De gangene jeg har vært på ferie i land som Hellas og Spania, har jeg nesten alltid benyttet anledningen til å leie meg en scooter. Det er en fantastisk måte å se seg rundt på, både i byer og i naturskjønne områder.

Og det har gitt meg en liten indre tilfredsstillelse at det jeg har leid konsekvent har vært tohjulinger med 90 eller 125 cc stor motor.

Les også: Dette hater bilistene aller mest

Det har jeg nemlig ifølge førerkortet mitt ikke lov til å kjøre. I Norge.

Det er få ting som er så befriende og fantastisk som å kjøre tohjuling i naturskjønne områder.
Det er få ting som er så befriende og fantastisk som å kjøre tohjuling i naturskjønne områder.

Helt siden jeg mottok mopedlappen i postkassa to dager før min 16-årsdag, har jeg aldri blitt særlig glad i kjøretøyet. Jeg elsker konseptet, men jeg føler meg rett og slett litt utrygg.

Idiotisk

Moped, en tohjuling med maksimalt 50 cc motor og en topphastighet på 45 km/t og gjerne 30 km/t i motbakke, er et ganske idiotisk fremkomstmiddel. Du kjører nærmest alltid saktere enn trafikken. Du skaper køer, og blir konstant forbikjørt av irriterte bilister som ikke alltid synes dette med marginer er så viktig.

I normal trafikkteori er det et mål at kjøretøyene på samme vei skal holde så lik fart som mulig.

At man i det hele tatt har kommet på å standardisere et motorisert kjøretøy som ikke kan holde fartsgrensen i 50-soner (!) fremstår for meg helt på trynet.

I 45 kilometer i 70-sonen er det verken moro å ligge bak en mopedist - eller å være mopedisten som til stadighet opplever farlige forbikjøringer.
I 45 kilometer i 70-sonen er det verken moro å ligge bak en mopedist - eller å være mopedisten som til stadighet opplever farlige forbikjøringer. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

EU har forstått problemet

I Norge får man automatisk førerrett på dette litt merkelige fremkomstmiddelet når man tar førerkort på bil. Men slik er det ikke i mange andre EU-land. I typiske ferieland som Hellas, Spania, Italia, Frankrike og noen andre EU-land kan personer med førerkort for bil kjøre lett motorsykkel opp til 125 cc.

Les også: «Alle» gjør det – kan fort koste deg lappen

Dette høres kanskje litt skummelt ut, men lett motorsykkel er i praksis bare en moped som er rask nok til at den kan følge trafikken. Det går ikke rivende fort, akselerer ikke spesielt godt og er på ingen måte noe racingprodukt.

Men du slipper å bli forbikjørt av semitrailere med minimal margin annethvert minutt - samt irriterte bilister som sneier speilet ditt nærmest konstant.

En mopedist har opplevd at det å være ved siden av en buss ikke er noe særlig fint sted å være.
En mopedist har opplevd at det å være ved siden av en buss ikke er noe særlig fint sted å være.

Og du unngår å være en hindring i trafikken.

Det er som en moped, bare uten den største risikogeneratoren.

Kunne vært lov i Norge - og var lov før

I Norge fikk man automatisk lov til å kjøre lett motorsykkel hvis man hadde førerkort for bil frem til 70-tallet. Da bestemte Statens vegvesen seg for å forby dette, fordi en «så at dette var en meget utsatt trafikantgruppe» som Vegdirektoratet uttaler det.

Å ha uopplærte folk kjørende rundt på moped, som er en generator for trafikkfarlige situasjoner og kø, anså man derimot åpenbart som fornuftig.

Jeg føler meg i alle fall uendelig mye mer trygg på en lett motorsykkel enn på moped.

Siden den gang har det skjedd mye med trafikkbildet og kjøretøyene, og Norge har blitt med i EUs eget regelverk for førerkort. Der Norge har muligheten til å tillate bruk av lett motorsykkel for dem med førerkort for bil. Men velger å ikke gjøre det.

- Vi mener dagens modell er rett i forhold til å sikre at førerne av tohjulinger har riktig og tilstrekkelig kompetanse, uten å kreve opplæring som kan oppfattes unødvendig på bakgrunn av erfaring fra andre kjøretøy, sier Lars-Inge Haslie i Vegdirektoratet.

Med mindre du kjører moped da.

Dette er ulovlig i Norge.
Dette er ulovlig i Norge.

Eller reiser til et annet EU-land.

Du har i dag som trafikant større rettigheter i en rekke EU-land, som har det samme regelverket, enn du har i Norge.

Test: BMW M2

En rekke fordeler

Men hva så? spør du kanskje. Er det noe mål å ha flere tohjulinger på veien, og kan man ikke bare ta MC-lappen om en har behov?

For det første: Å ta MC-lappen koster for 20-30.000 kroner, og det å kjøre en fullblods motorsykkel er noe ganske annet enn å kjøre en scooter.

Men viktigere: En av de største utfordringene de store norske byene står overfor for tiden, er mangel på kapasitet i transportnettet. Om en liten andel av dagens bilister, hadde byttet ut bilen med en tohjuling, ville kapasiteten på veiene kunne utnyttes mye bedre. Det betyr bedre fremkommelighet, mindre kø og mindre forurensning.

Hvor mye bedre plass hadde det vært på veien i rushtiden om et stort antall av bilene ble byttet ut med tohjulinger? I stedet ser Ruter for seg muligheten til å bygge opphøyde bussveier.
Hvor mye bedre plass hadde det vært på veien i rushtiden om et stort antall av bilene ble byttet ut med tohjulinger? I stedet ser Ruter for seg muligheten til å bygge opphøyde bussveier. Foto: (Ruter)

På mange måter har tohjulingen de samme fordelene som sykkel når det kommer til kapasitet og plass.

Og siden en tohjuling tar mye, mye mindre plass enn en bil når den parkeres, ville det også blitt mindre parkeringsproblemer i byene.

Test: Tesla Model S P90D rekkeviddetest

På toppen av det hele bråker de fleste lette motorsykler betydelig mindre enn de grusomme mopedene.

Men i Norge forbyr man altså dette. Fordi man bestemte seg for det på 70-tallet.

Samferdselsdepartementet har ikke svart på Side3s spørsmål om de anser dagens forbud som hensiktsmessig.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her