RAPTOR: Ford Ranger Raptor kommer med en toliters diesel som yter 213 hk og et dreiemoment på 500 Nm.
RAPTOR: Ford Ranger Raptor kommer med en toliters diesel som yter 213 hk og et dreiemoment på 500 Nm. Foto: Produsent

Pickup

Den norske prisen på pickup-råskinnet er klar

Ford kaller den klassens eneste fabrikkproduserte performance-pickup. Nå er prisen klar.

Publisert

Dersom du drømmer om en 456-hesters Ford F-150 Raptor, men økonomien ikke helt strekker til, så kommer en mulig brukbar trøst i juni 2019. Da er det klart for en Raptor-versjon av Ford Ranger i Norge. For 634 000 kroner kan den bli din.

Under panseret vil den ha en biturbo-versjon av Fords toliters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. Kreftene fordeles av Fords nye 10-trinns automatgirkasse, samme som i storebror F-150 Raptor.

10 TRINN: Raptor-en kommer med 10-trinns automatgir.
10 TRINN: Raptor-en kommer med 10-trinns automatgir. Foto: Produsent

Konkurrenter

Nå er det mulig å få VW Amarok med en V6-diesel som produserer 258-hester og et dreiemoment på 580 Nm, og Mercedes X-klasse blir etter alt å dømme å få i Norge med en tilsvarende motor, så kreftene i Ranger Raptor er ikke unike i klassen.

Men chassiset til Ranger Raptor kommer fra Ford Performance-avdelingen og er laget av høyfast lavlegert stål. Det skal gjøre den særlig robust og forberedt på julingen i ulendt terreng. I tillegg til den vanlige Rangerens beskyttelsesplater under motor og drivverk, er Raptor-versjonen utstyrt med en 2,3 millimeter plate av høyfast stål som skal hindre at den får skader ved terrengkjøring.

Spesiallaget

Hjulopphenget er spesielt utformet for tøffe tak, og FOX-støtdempere med «Position Sensitive Damping» skal gi gode offroad-egenskaper. Demperne er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran.

Raptor kommer også med et spesialtilpasset bakhjulsoppheng med coilover fjærbein med integrert Watts stabiliseringsstag på bakakselen. Dette gjør at akselen kan flyttes opp og ned med lite sideveis bevegelse. BF Goodrich 285/70 R17-dekk som måler hele 838 millimeter i diameter er spesialutviklet for Raptor-versjonen.

LILLEBROR: Ranger Raptor er lillebroren til pickup-kongen F-150 Raptor. Den digre grillen er åpenbart hentet fra storebror
LILLEBROR: Ranger Raptor er lillebroren til pickup-kongen F-150 Raptor. Den digre grillen er åpenbart hentet fra storebror Foto: Produsent

Baja-modus

Dersom du synes den ligner på F-150 Raptor, så er det ingen feil observasjon. Den voldsomme grillen er inspirert av storebrors, og den rammemonterte støtfangeren kommer med nye LED-tåkelys. Også innvendig oser det av Ford Performance DNA. De forsterkede setene er spesialdesignet for tøff kjøring og har ekstra fast polstring og ruskinnstoff for best mulig sittestilling. Blå sømmer og manuelle girhendler i magnesium bak det skreddersydde rattet med den særegne Raptor-logoen, gir ekstra særpreg sammenlignet med de mer vanlige Ranger-versjonene.

Med «Terrain Management»-systemet kan du velge mellom seks kjøremodi som automatisk optimaliserer pickupen for forskjellige kjøreutfordringer: Normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein. I tillegg har den Baja-modus, som er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally.

LANSERING: Ranger Raptor er ventet til sommeren 2019.
LANSERING: Ranger Raptor er ventet til sommeren 2019. Foto: Produsent