NY: Ford Mustang Shelby GT500.
NY: Ford Mustang Shelby GT500. Foto: Ford

Ford Mustang shelby gt500

Ford putter over 700 hester i Mustangen

Man trenger ikke engang å ha en spesiell forkjærlighet for amerikanske biler for å få vann i munnen av nye Ford Mustang Shelby GT500.

Publisert Oppdatert

Da Ford lanserte sin nyeste Mustang Shelby GT350 i 2014, var det med den sterkeste selvpustende V8-eren i en Ford noensinne. GT350 har emn turtallsvillig 5,2 liters sugemotor med 500 hestekrefter og 540 Newtonmeter.

Selvpustende betyr at den ikke får hjelp fra turbo eller kompressor til å stappe luft inn i sylinderne – her må motoren selv sørge for å supe til seg det den kan av oksygen. Mengden oksygen avgjør hvor mye bensin som kan brennes i sylinderne, og dermed hvor mye kraft som kan produseres ved et gitt turtall. Derfor er moderne turbomotorer sterke allerede på temmelig lavt turtall. Så hvordan kan man kompensere for dette i en selvpustende motor? Jo, ved å få den til å spinne fortere. Den nye motorens maksimale turtall er 8250 o/min, og det gjør den til den mest turtallsivrige produksjonsmotoren i Fords historie. Motoren i GT350 var koblet opp mot en sekstrinns manuell girkasse og en Torsen-differensial for å plante kreftene i bakken så effektivt som mulig med bakhjulsdrift.

GLUPSK: Grillen og luftinntakene er glupskere enn noensinne på en Mustang.
GLUPSK: Grillen og luftinntakene er glupskere enn noensinne på en Mustang. Foto: Ford

Kompressorhjelp

Nå er det klart for en enda drøyere «pony car» fra Ford Performance – den nyeste versjonen av Mustang Shelby GT500. Den hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit 14. januar. Den kommer med den samme håndlagde 5,2-literen som GT350, men i GT500 får den hjelp av en 2,65-liters kompressor. Og med pustehjelp produserer motoren over 700 hestekrefter. Det er riktignok et stykke bak Chevrolet Corvette ZR1 som har en 6,2-liters kompressormatet V8 på 765 hester og Redeye-versjonen av Dodge Challenger SRT Hellcat med formidable 808 hester. Det finnes også kraftigere Mustang-er fra spesialister som Hennessey.

Les også: De viktigste bobil-nyhetene i 2019

KARBON:GT500 kan leveres med en Carbon Fiber Track-pakke som blant annet omfatter en diger GT4-hekkvinge i karbon. De fire enderørene til eksosanlegget er hver på 12,7 centimeter.
KARBON:GT500 kan leveres med en Carbon Fiber Track-pakke som blant annet omfatter en diger GT4-hekkvinge i karbon. De fire enderørene til eksosanlegget er hver på 12,7 centimeter. Foto: Ford

Aktivt understell

Men Shelby GT500 er den den kraftigste serieproduserte Ford-en noensinne. Den er utvilsomt kapabel til å gi eieren av en og annen europeisk superbil en skikkelig overraskelse. 5,2-literen er paret med en syvtrinns dobbeltclutch-kasse fra Tremec. Den hjelper Ford-en fra 0-100 km/t på drøyt 3,5 sekunder.

Les også: Ford RS200 - "Det var jo en drittbil"

Og dersom du tenker at den bare kan kjøre rett frem, så er det neppe tilfellet. Den kommer med et racing-preparert aktivt chassis. GT 350 har et såkalt MagnaRide-understell, der stålpartikler i hydraulikkoljen endrer støtdempernes egenskaper i takt med kjøringen. GT500 har den nyeste versjonen av MagnaRide-understellet. Bilen ruller på spesiallagde Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk, og kundene kan velge mellom 20-tommers felger av enten lettmetall eller karbon. For å stoppe bilen er den utstyrt med 420-millimeters bremseskiver med seksstemplede kalipere.

700 HK: Den kraftigste serieproduserte Ford-en noensinne.
700 HK: Den kraftigste serieproduserte Ford-en noensinne. Foto: Ford

Dansk anlegg

Innvendig kan GT500 fås med både elementer av karbon og Recaro-racingseter - eller mer komfortrettede skinnseter med elektrisk justering. I motsetning til den mer baneorienterte GT350 har storebror klimaanlegg. Instrumentene er plassert på en 12-tommers LCD-skjerm, og dersom vil høre noe annet enn lyden fra motoren og eksosanlegget, kan den fås med et B&O-anlegg med 12 høyttalere. En 8-tommers berøringsskjerm med Sync3 finnes på midtkonsollen som hos alle nyere Ford-modeller.

COCKPIT: Kobra-ikonet på rattet forteller at dette er en Shelby.
COCKPIT: Kobra-ikonet på rattet forteller at dette er en Shelby. Foto: Ford

Tredje generasjon

Ford Mustang Shelby GT500 er fra Performance-divisjonen til Ford. Shelby-navnet stammer fra Carroll Shelby som ble kjent for å forvandle vanlige Mustanger til racingbiler. GT500 kom i 1967 da Shelby puttet en 7,0-liters 428-kubikk V8-motor i sin GT350. – Den første bilen jeg er virkelig stolt av, skal Shelby ha uttalt ifølge Ford. Shelby døde i 2012, 89 år gammel, men GT500-arven fortsetter med tredje generasjon av modellen som er ventet til høsten. Den kommer dessverre ikke til Europa gjennom Fords forhandlernettverk.

Likte du denne saken? Sørg for å få godt lesestoff rett i innboksen din: Meld deg på vårt nyhetsbrev.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.