Elsykkel

Flere dropper bil og velger elsykkel

Elsykkelsalget har økt, og flere steder i Rogaland er det utsolgt og ventelister for flere modeller.

Publisert

Oslo (NTB-Mette Estep): Elsykkelsalget øker kraftig, og flere steder går det mot dobling i år. Salget dreier fra fritidsbruk til hverdagstransport, fra sesong til helårsbruk.

Erfaringen hos leverandørene er at brukergruppen er blitt bredere og at flere nå dropper bil nummer to og kjøper elsykkel i stedet.

– Elsykkelen kommer til å bidra sterkt til å oppfylle målet i Nasjonal transportplan om at sykling skal utgjøre 8 prosent av den daglige transporten i landet innen 2023. Hovedpoenget er å vri folk fra bil til elsykkel, sier seniorrådgiver for elektrisk mobilitet, Hulda Tronstad, i Norsk elbilforening til NTB.

Les også: En uke på elsykkel: Effektivt, motiverende, frustrerende, vondt, kaldt og vått

Hun mener sportsbransjen har sovet i timen ved ikke å forutse utviklingen:

– Da elsyklene kom, var det mye snakk om at dette er juksesykling. Men poenget er ikke å få folk som sykler til å bytte. De kan bare fortsette, de. Vi skal ha dem som ikke sykler til å komme seg på setet. Dette handler om transport, ikke sport, sier Tronstad.

Store volumer

Verken Elbilforeningen eller bransjen har eksakte tall over salget av elsykler i Norge, men foreningen anslår et salg i fjor på omtrent 20.000 elsykler, en dobling fra året før. Clas Ohlson er en av kjedene som har satset på rimelig elsykkel for transport:

– Vi selger store volumer og doblet salget i fjor. I år er økningen 10 prosent, noe vi er veldig fornøyd med, sett i lys av at vi selger mange elsykler, sier pressekontakt Camilla Tully.

– Vi noterer oss godt salg over hele landet, på byen og på landet. Best selger vi i Bergen, uten at vi helt vet hvorfor.

Mens Clas Ohlson og Biltema har levert de rimeligste syklene, skiller EVO Elsykler seg ut ved å levere eksklusive modeller til langt høyere pris.

– Vi har omtrent doblet salget i år, med litt variasjon rundt om i landet. Vår erfaring er at mange ønsker å kjøpe seg en skikkelig sykkel nå, en som kan brukes daglig, til transport året rundt. Dette skal erstatte bilen. Da vil folk ha noe pålitelig, sier daglig leder Hans Håvard Kvisle EVO elsykler.

Året rundt

Kvisle peker ut to hovedgrupper som kjøper eksklusive elsykler:

– Familier i byen som vil ha en miljøvennlig, praktisk og økonomisk løsning som egner seg for transport av barn. Og gruppa i alderen 40 til 60 år som pleide å sykle og nå vil ta det opp igjen. Veldig typisk er mannen som dytter kona foran seg under påskudd at hun skal få seg elsykkel, men så triller de ut med en hver.

For dem er det sosiale, helsemessige og praktiske grunner til at de velger elsykkel. Det er også tidstypisk at folk skal bruke sykkelen året rundt:

– Når snøen smelter, når feriepenger og skattepenger kommer, da kjøper folk sykkel tradisjonelt.

Men også etter sommeren, om de har penger igjen og om de har snakket med noen på sommeren som har gode erfaringer, er folk ute etter sykkel.

– Folk vil sykle året rundt, vi har økt salget sensommer og høst, med kjempeøkning for piggdekk, sier salgssjef Henrik Sagmoen i Stians Sport, som importerer Merida og E-Green elsykler.

Også de har stor økning i salg av elsykler, særlig modellene som koster over 20.000 kroner:

– Folk er mer oppdatert og velger å legge penger i et anerkjent merke de stoler på at vil vare. Det er en stor endring fra noen få år siden, da en elsykkel var en elsykkel. (©NTB)

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her