A6 Allroad har i grunn alt det som en typisk familiebil bør ha.
A6 Allroad har i grunn alt det som en typisk familiebil bør ha.

AUDI A6

Familiebilen vi egentlig drømmer om

Audi har oppdatert sin kanskje beste modell.

Publisert

HURTIGTEST: Når det snakkes om familiebiler er det lett å tenke på folkefavorittene som topper bestselgerstatistikkene.

Men tar en et lite skritt tilbake og ser på hva nordmenn egentlig ønsker seg, er det liten tvil om at Audi A6 Allroad definitivit er blant bilene vi egentlig drømmer om.

Stasjonsvogn, masse plass i baksetene, gode motorer, et pent design, masse tilgjengelig ekstrautstyr, litt ekstra bakkeklaring, automatgir - og ikke minst en av verdens beste firehjulsdriftsystemer som standard. Det er som om en beskriver behovene og ønskene til nordmenn.

Oppgradert versjon

Og i disse dager er en oppgradert variant av A6 - både vanlig og den litt høyere Allroad - i ferd med å finne veien til Norge, som vi så vidt har fått prøvekjørt.

Facelift-versjonen av A6 er ikke av de mest radikale endringene vi har sett, men en ganske typisk Audi-videreutvikling.

Det mest påfallende er at linjene på bilen er strammet til noe, og spesielt fronten har blitt enda et hakk vassere. Grillen på Audier blir stadig mer gapende, og vi lar det være opp til andre å vurdere om dette ser røffere ut - eller om det ser noe vel gapende ut. Vi heller mot det første.

Som vanlig er det også gjort endringer på lysfronten. Linjene i lyktene har blitt enda mer markante, og det er nå Matrix LED-lys tilgjengelig for den som vil bruke noen titusner ekstra. Om du punger ut får du lys som ikke bare automatisk blender ned ved behov, men som blender ut de områdene der det er nødvendig, mens den lyser opp alle andre områder.

Se på det som om lysene er som en projektor, som kan lyse opp akkurat der den vil.

Tanken er at når du ligger i en kø, skal du kunne kjøre med fulltlyset på, uten at han foran deg - eller den som kommer mot - skal bli blendet.

Kjøringen denne gangen var på dagtid, så vi vet rett og slett ikke hvordan dette fungerer på A6, men tidligere har vi hatt litt ymse erfaringer med folk som later til å bli blendet selv om lysene forsøker å "maskere" ut så godt den kan.

Lite har (heldigvis) skjedd på innsiden

På innsiden er det gjort relativt marginale endringer, noe som i grunn er helt greit, siden A6 er en av de hyggeligere stedene du kan sitte for tiden. Det tilbys noen nye fargekombinasjoner og mindre endringer, men ikke de helt oppsiktsvekkende nyhetene.

Den eneste det egentlig er verdt å nevne er at skjermen mellom turteller og speedometer nå også kan vise GPS-data.

Det betyr at A6 ikke kommer med Audis "virtual cockpit" - altså et heldigitalt instrumentpanel - som en får på blant annet nye TT og som ekstrautstyr på Passat. Ifølge Audi ønsker en ikke å gjøre så store endringer på en facelift. Vi synes valger er litt underlig, men siden merverdien er minimal klarer vi heller ikke å hisse oss opp over det.

Passat med heldigitalt instrumentpanel.
Passat med heldigitalt instrumentpanel. Foto: Magnus Blaker

Det kan også være greit å påpeke at Audi har tatt noen helt naturlige steg på standardutstyrfronten. DAB+, Xenon/LED-kombinasjon på lysfronten, elektrisk bakluke og parkeringssensorer er nå ikke lenger noe du må krysse av for. De har også implementert noe de kaller "dobbelt akustikkglass" i frontruten og sideruter foran for å få ned støynivået.

Forbedrede motorer

På motorsiden er det primært snakk om eksisterende motorer som har fått en liten effektboost, samtidig som forbruket er redusert noe. Reduksjonen varierer fra motor til motor, men Audi hevder det er snakk om "opp til" 22 prosent.

Noe av årsaken til dette er også noe redusert vekt på enkelte varianter.

Drøyt 560 liter bør holde for en liten tur på butikken.
Drøyt 560 liter bør holde for en liten tur på butikken.

På bensinsiden er det snakk om muligheter fra 1,8-4.0 liter, på 190 til 560 hester. På dieselsiden - som vi antar nordmenn vil være mest ivrige etter på en så stor modell tross rasling i storbyene - er tilgjengelig i 2 og 3-litersutgaver på 136 til 320 hestekrefter.

Det bør dermed være nok å velge i for de fleste. Prisene starter fra like under en halv million for en vanlig A6, men regn med nær 800.000 kroner for en Allroad med sine kraftige motorer og firehjulsdrift.

Under minilanseringen i Norge denne uken kjørte vi 2 og 3-liters dieselmotor på henholdsvis 190 og 272 hestekrefter (R4 og V6). Ingen av motoren bydde på noen overraskelser, noe som betyr at de er bunnsolide VW-motorer, som trives best når de får cruise på dreiemomentet. I vårt tilfelle ble begge motoren koblet sammen med velfungerende S tronic dobbelclutch-girkasser.

PS! Audi har nå fjernet muligheten til å velge multitronic-girkassen, uten at vi feller en eneste tåre over det.

Bratt og dårlig føre er en lek med quattro.
Bratt og dårlig føre er en lek med quattro.

Audi har forøvrig vært litt frustrert for at de ikke klarer å tilby en konkurrent til BMW 520xD - altså en bil med toliters motor og firehjulsdrift. De har derfor tilbudt en 3-liters TDI-utgave som har fått navnet Special Edition, der de har pøst på med ekstrautstyr inkludert i prisen. Denne vil videreføres en stund, men neppe spesielt lenge, for 2-liters TDI med 190-hester med quattro og automatgir vil bli tilgjengelig i løpet av «vårparten» - men ikke i Allroad-variant.

Kjøreegenskapene består

Denne gangen har vi ikke kjørt bilen fullt så mye som vi kanskje burde, men siden verken motorer eller selve grunnpilaren i bilen er endret nevneverdig på denne midtlivsoppgraderingen, føler vi oss ikke på særlig tynn is når vi sier at bilens kjøreegenskaper er der vi kjenner den fra før.

Allroad-utgaven oppleves som en solid og tung bil med et meget godt veigrep selv på vanskelig vinterføre - og du får en virkelig storbilfølelse. Mellom hjul og karosseri sitter det luftfjærer, noe som ikke gir den et veldig sportslig preg - men en følelse av å bare flyte fremover.

Styringen er i typisk Audi-stil, noe som betyr at den er litt distansert, men likevel veldig presis.

Den vanlige A6-modellen byr på veldig mye av det samme, men et lavere tyngdepunkt og mer tradisjonell fjæring gjør den litt strammere i responsen. Vi påpeker at vi altså her har kjørt en 190-hesters dieselutgave.

Om den slår knock-out på 5-serie og E-klasse? 5-serien er nok hakket mer sportslig, og E-klasse enda mer konfortabel - men spesielt i Allroad-utgave har A6 en aldri så liten X-faktor.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her