AVANSERT: V8-diesel med twinturbo høres forlokkende ut.
AVANSERT: V8-diesel med twinturbo høres forlokkende ut. Foto: COX

Utenbords motorer

V8 utenbordsdiesel gjør susen

Endelig er spesifikasjonene på den nye motoren offentliggjort.

Publisert Oppdatert

Det har vært mye røyk og lite ild fra britiske Cox Powertrain det siste året, mens båtverden har undret seg over hva det endelige resultatet skal bli. Grunnet NATOs overgang til diesel som eneste drivstoff har flere kastet seg på utenbords dieselmotor. Når militæret skal bytte ut et stort antall motorer kan det være tungen på vektskålen i å gjøre slike motorer lønnsomme. Det er selvsagt flere profesjonelle brukere med interesse for slike motorer – det er nok å tenke på havbruksnæringen her hjemme.

KONKURRENT: Svenske Oxe har utviklet en 200-hesters diesel basert på en bilmotor fra GM. Link Norge AS er hovedimportør av Oxe Diesel
KONKURRENT: Svenske Oxe har utviklet en 200-hesters diesel basert på en bilmotor fra GM. Link Norge AS er hovedimportør av Oxe Diesel Foto: Oxe

Og uansett om du kjører båt i jobb eller for moro skyld blir man neppe skuffet over spesifikasjonene på den nye motoren. En firetakts, 4,4-liters V8 med twinturbo – verken mer eller mindre – skal sette fart i dieseldrevne utenbordsfartøy. Testingen starter i høst, motoren kan bestilles fra november og produksjonsstart er planlagt i 2. kvartal 2019.

Ikke eneste tilbyder

Cox er ikke den eneste aktører som kan tilby utenbordsmotor med diesel. Svenske Oxe har utviklet en turboladet, 2,0-liters diesel basert på en bilmotor fra GM. Det maritimtilpassede motoren er montert horisontalt, og produserer 200 hk.

I motsetning til den svenske konkurrenten, hevder Cox at deres diesel er bygget fra bunn av. Selskapet benytter en helt ny 4,4-liters V8-blokk i aluminium. Motoren er utviklet i samarbeid med selskapet Ricardo som har samarbeidet med både McLaren og Bugatti.

Går lenger – tåler mer

KOMPAKT: Med 350 kilo er motoren overraskende lett.
KOMPAKT: Med 350 kilo er motoren overraskende lett. Foto: Cox

Ifølge Cox skal den nye 300-hesteren har 25 % bedre rekkevidde enn en tilsvarende sterk bensinmotor. At dreiemomentet (650 Nm) er dobbelt så kraftig som nærmeste bensindrevne 300 hk og 60 % høyere enn den beste 350 hk kommer neppe som noen overraskelse. Nettopp det er jo en av dieselmotorens styrker.

Gledelig nok er ikke motoren spesielt tung – vekten oppgis til 350 kilo. Aller viktigst: Motoren skal holde tre ganger lenger enn en tilsvarende bensinmotor. I forhold til innenbords dieselmotorer skal særlig service og vedlikehold være enklere. Motorpakken er bare halvparten så stor som en tilsvarende innenbordsmotor og selvsagt lettere tilgjengelig siden den henger på utsiden.

TEKNISKE DATA

CXO300

Ytelse, hk: 300

Turtall, o/m: 3700–4000

Volum, l: 4,4

Sylindre: V8

Vekt, kg 350

Pris: Ca. 400 000 kroner før avgifter