<b>BYTON M-BYTE: </b>Byton er ett helt nytt bilmerke, som går helt nye veier – og som virkelig utfordrer den etablerte bransjen.
BYTON M-BYTE: Byton er ett helt nytt bilmerke, som går helt nye veier – og som virkelig utfordrer den etablerte bransjen. Foto: Byton

Byton M-byte

Byton M-Byte får alle andre biler til å virke gammeldagse

Noen av konkurrentene sover nok dårlig om natten.

Publisert Oppdatert

Det er alltid spennende med helt nye bilmerker. Nylig var vi invitert til pressevisning av kinesiske Byton M-Byte.

Byton er et helt nytt bilmerke, som gjør ting på sin egen måte. De vil garantert sende «sjokkbølger» inn blant de mange etablerte bilprodusentene, og deres måte å jobbe på.

Bransjen har bare såvidt klart å komme seg etter sjokket over den karismatiske amerikaneren Elon Musk, med betalingssystemer over Internett, romskip og ikke minst bilmerket Tesla på CV-en. Så dukker plutselig kinesiske Byton opp – og strekker strikken lengre.

Her er det bare å forberede seg på framtiden og nye forretningsmodeller.

Noen bør miste nattesøvnen

Det blir ingen importør, og heller ingen forhandlere. Bilene skal kjøpes direkte av Byton. Slik slipper man kjapt unna et par fordyrende mellomledd, og kjøpsprosessen vil gå raskere.

Byton antar at de vil spare så mye 25 prosent av kostnadene ved å gjøre det på denne måten.

En importør og et forhandlerapparat er bare i veien.
Toppsjef Carsten Breitfeld i Byton

Det i seg selv bør være nok til at en del av konkurrentene mister nattesøvnen.

Men det handler ikke bare om å spare. Det er mer. De vil bruke dataene om kundene også. Slik at de kan selge tjenester og produkter til forbrukerne, og ha så kort «tjenestevei» som mulig til forbrukerne underveis i prosessen.

– En importør og et forhandlerapparat er bare i veien.

Det sa gründer og toppsjef Carsten Breitfeld til de europeiske journalistene som var samlet på Aker Brygge for å lære mer om hva Byton står for.

Nye miljøkrav: Nå blir mange biler både tyngre og dyrere

<b>ENORM SKJERM: </b>Den 40-tommer brede skjermen er bare noe av det som skiller Byton fra andre biler.
ENORM SKJERM: Den 40-tommer brede skjermen er bare noe av det som skiller Byton fra andre biler. Foto: Broom

Fra BMW, Tesla, Google og Apple

Carsten Breitfeld er utdannet ingeniør og har mer enn 20 år bak seg hos BMW. Han var blant annet leder for utviklingen av hybrid-sportsbilen BMW i8.

Det var da også en svært frittalende eks-BMW-sjef som møtte oss på Aker brygge. Han innrømmet at det var litt vemodig å slutte hos BMW, at han fortsatt kjører BMW privat – men at han er grunnleggende uenig i hvordan den etablerte bilbransjen jobber.

– De er for konservative, de klarer ikke å tenke nytt, og ting tar for lang tid. Derfor har vi hentet inn folk fra både Tesla, Google og Apple til Byton.

– Men ikke bare det. IT-folk har fokus på at ting skal gå raskt, og det er riktig. Samtidig må vi også innrømme at bilfolk kan mye om å bygge biler rent mekanisk. Så den kombinasjonen tror jeg er viktig. Vi skal ikke bygge bilene på en ny måte, men smartere og raskere, forklarte Breitfeld.

Carsten Breitfeld kommer fra BMW og snakker med stor selvtillit om Byton.
Carsten Breitfeld kommer fra BMW og snakker med stor selvtillit om Byton. Foto: Broom

Byton satser på bildeling

Det er ikke bare en ny elbil Byton skal gi oss. De skal gjøre bilen til noe helt nytt, og det med elektrisk drift er bare en ren selvfølge. Bilen blir en rullende plattform for andre tjenester. For eksempel bildeling.

– Det er ikke snakk om "om", men "når" det kommer. Dette er den første bilen som egner seg perfekt til bildeling, sier Breitfeld med stor selvsikkerhet.

– Det er noe galt med dagens måte vi bruker bilene på. De koster masse og er i bruk bare tre til fem prosent av tiden. Mange unge mennesker i dag vil ikke eie bil – men de ønsker mobilitet. Da er bildeling perfekt, utdyper han.

– Når folk setter seg inn i en Byton er det første de gjør å trykke på oppdater-knappen. Akkurat som hvilken som helt IT-dings. Vi skal bygge en plattform med mekanikk, elektro, datamaskiner og sensorer, men programvaren skal vi oppgradere hele tiden. Det er veldig ulikt måten bilindustrien er i dag, sier han.

Byton har altså valgt å etablere seg som et kinesisk selskap.

– Kineserne har en unikt god industrikultur som er helt i toppklasse, og de har gigantiske teknologi-selskaper som ikke står noe tilbake for mange andre land. Noen av disse er også investorer i Byton, forklarer en ivrig Breitfeld.

Se opp – snart kommer de flyvende bilene!

Pris på Byton M-Byte

De første Byton M-Byte ruller ut av fabrikkportene tidlig i 2019, først for å selges i hjemmemarkedet Kina. Så går signingsferden videre til USA, før Europa og Norge følger etter i andre halvdel av 2020.

SUV-en M Byte skal ha en pris på omkring 43.000 dollar. Det tilsvarer ca 360.000 norske kroner. Den får bakhjulsdrift og et batteri på 71 kWh, som skal gi en rekkevidde på 400 kilometer.

Den kommer også i en utgave med firehjulsdrift og større batteri på 95 kWh som skal gi en rekkevidde på 520 kilometer.

Positivt overrasket

Bilen vi får se er en forserie-bil, bare 85 prosent ferdig. Produksjonsbilen blir så godt som helt lik både utvendig og innvendig. Det er bare noe av datateknologien som ikke er på plass enda.

Bilen gir et godt og solid inntrykk, med god byggekvalitet, fine materialer og god finish. Den oser av luksus og moderne design lang vei. I tillegg er den svært romslig i både for- og baksetet. Vi ble positivt overrasket i vårt møte med nykommeren.

Ikke uventet; flere nordmenn har allerede satt seg på en venteliste.

Disse bilene kjører fortsatt mot strømmen - bokstavelig talt

<b>BYTON K-BYTE:</b> Byton har mer på gang. De skal bygge tre biler på samme plattformen. Denne heter K-Byte, pluss en syvseters familiebil.
BYTON K-BYTE: Byton har mer på gang. De skal bygge tre biler på samme plattformen. Denne heter K-Byte, pluss en syvseters familiebil.

Datakraft viktigere enn hestekrefter

– I framtiden tror vi datakraft blir like viktig som hestekrefter, kanskje enda viktigere, sier Breitfeld

Bilene fra Byton blir langt på vei rullende datamaskiner med mobilkommunikasjon. De skal ha antenner og modemer som kan kommunisere opptil 1 Gbit/s. I tillegg finner vi eSIM-kort, Wi-Fi, bluetooth og NFC. De lover at de skal ha både den raskeste, sikreste og mest stabile dataoverføringen i bilbransjen. Bilene er klargjort for 5G når de kommer.

Ulike radarer, kameraer og sensorer holder øye med alt som skjer rundt bilen og gjør den autonom. De første vil bli selvkjørende i nivå tre, men skal raskt kunne oppdateres til nivå fire. Byton lover også det mest avanserte førerassistentsystemet når bilen lanseres, og den vil få biometrisk gjenkjenning av føreren. Man trenger derfor ingen nøkler.

Nå kommer Volvo XC90 som elbil

Flere nordmenn har bestilt Byton M-Byte som kommer i 2020.
Flere nordmenn har bestilt Byton M-Byte som kommer i 2020.

300.000 biler i året

Den første gang du setter dine ben inn i en bil, registrerer bilen deg via ansiktsgjenkjenning, og lager en profil på deg oppe i dataskyen. Neste gang du setter deg i en bil et annet sted på kloden, enten det er i Drammen, Kina, eller USA, henter bilen inn alle dine innstillinger trådløst. Den skal dermed føles som den samme bilen.

– Bilen kjenner deg igjen og låser opp dørene for deg og stiller inn alt som du er vant til. Det skal være som å komme inn i sin egen bil. Om du har med deg barna vil de få tilgang til sitt eget innhold på sine skjermer i baksetet, forteller Breitfeld.

Så gjenstår det å se hvorvidt de vil lykkes med sine ambisiøse planer. De siste årene har mange slike selskaper som skal ta opp konkurransen med den tradisjonelle bilindustrien dukket opp. Få har hittil levert noe mer enn store planer, uvanlig design, store vyer – og ingen biler.

Heller ikke her er Breitfeld redd for å ta store ord i sin munn.

– Vi kommer til å produsere 300.000 biler i året innen 2024. Den nye fabrikken er så godt som ferdigbygget nå, avslutter han med stor selvtillit. Så sikker virker han, at vi faktisk velger å tro på ham.

Les mer om den spennende el-SUV-en fra Byton her

Artikkelen er først publisert på broom.no.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.