X7: Dette er BMW X7.
X7: Dette er BMW X7. Foto: BMW

bmw x7

Her er BMWs gigant-SUV

Større enn konkurrentene, og prisene er allerede klare.

Publisert Oppdatert

Nå får SUV-gigantene fra Audi og Mercedes konkurranse fra erkekonkurrenten i München. Der Audi Q7 er 5,05 meter lang og Mercedes GLS 5,13 meter lang, er nye BMW X7 hele 5,15 meter lang. Den er i tillegg to meter bred og 1,80 høy.

Det karakteristiske BMW-kjennemerket, nyregrillen, er i XL-format og flankeres av smale LED-lys. Laserlys står på listen over ekstrautstyr. Sett fra siden virker BMWs mega-SUV ekstra stor, takket være akselavstanden på 3,11 meter. Bakpartiet er nær sagt loddrett og lasteluken er todelt. For å gjøre det lettere å sette seg inn i baksetene og plassere ting i bagasjerommet, senker luftfjærene bilen automatisk fire centimeter. Dette er en funksjon som X7 deler med Rolls-Royce Cullinan.

Heldigital cockpit

I cockpit ser X7 ut som X5. Dashbordet og betjeningen er nesten identisk. Rattet kjenner vi igjen fra 7-serie Limousine. Analoge instrumenter er over og ut, visningen av speedometer og turteller er helt digital. Interiørets utførelse ser ut til å være førsteklasses og materialvalget virker kostbart.

DIGER: X7 er så stor at den etter alt å dømme får plass til "statskass" og således kan fungere som varebil.Men den blir ikke å få på grønne skilter.
DIGER: X7 er så stor at den etter alt å dømme får plass til "statskass" og således kan fungere som varebil.Men den blir ikke å få på grønne skilter. Foto: BMW

Også det nye SUV-flaggskipet kommer med et brukergrensesnitt for som minner om Mercedes MBUX (Mercedes-Benz User Experience,) og gir en nærmest heldigital cockpit. Mercedes lanserte ganske nylig stemmestyring i form av «Hey Mercedes»-systemet. BMW X7 har et tilsvarende system.

Om ønskelig leveres bilen med Sky Lounge, hvor panoramasoltaket lyses opp med LED i et mønster av 15 000 punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan du velge selv. Infotainmentsystemet har 10 høyttalere som standard, men du kan velge et Harmon Kardon-anlegg med 16 høyttalere – eller et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og en effekt på 1 500 watt i 3D. Velger man 6-seters konfigurasjon er det for mange kunder nærliggende å komplettere med Professional bakseteunderholdning med 10,2-tommers touchskjermer montert på seteryggen foran.

FØRERMILJØ: Heldigital cockpit
FØRERMILJØ: Heldigital cockpit Foto: BMW

Syvseter

BMW X7 kommer som syvseter. For andre seterad kan du velge treseter eller to individuelle seter. Plassen er uansett generøs. All betjening av seteradene er elektrisk. I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen. Oppvarming er standard for alle seteradene. Fører- og passasjersetet foran kan også utstyres med kjøle- og massasjefunksjon. ISOfix-fester finnes i de ytre sitteplassene på andre seterad (gjelder 7-seter) og begge sitteplassene på tredje seterad.

Seteryggene kan felles ned noe som gjør at bagasjeplassen kan vokse fra 326 liter til 2120 liter.

SETER: Den store SUV-en leveres med tre seterader og syv seter i skinn. Om ønskelig kan helt nye BMW X7 også leveres som seksseter, da får den midtre seteraden to individuelle komfortseter med armlener og samme elektriske justeringsmuligheter som forsetene.
SETER: Den store SUV-en leveres med tre seterader og syv seter i skinn. Om ønskelig kan helt nye BMW X7 også leveres som seksseter, da får den midtre seteraden to individuelle komfortseter med armlener og samme elektriske justeringsmuligheter som forsetene. Foto: BMW

X7 kommer i første omgang i tre motoralternativer: xDrive40i med rekkesekser og 340 hk, xDrive30d med 265 hk og en 400-hesters diesel i form av M50d. Alle motorene har 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Modellene 40i og 30d tilbys med en egen offroad-pakke med ulike kjøremodus, mens kraftpluggen M50d har en egen M Sport differansial som standard.

Det siste tilskuddet i BMWs store SUV-familie lanseres i slutten av mars 2019, og kan allerede i løpet av denne uken bestilles hos de norske BMW-forhandlerne. Prisen på xDrive40i er 1.336.000 kroner, xDrive30d er priset til 1.278.500 kroner, mens M50d-versjonen koster fra 1.532.600 kroner