<b>TREDOBLER EL-REKKEVIDDEN:</b> BMW X5 xDrive 45e koster fra 858 800 kroner.
TREDOBLER EL-REKKEVIDDEN: BMW X5 xDrive 45e koster fra 858 800 kroner. Foto: BMW

BMW X5 XDRIVE 45E

BMW X5 tredobler rekkevidden

Den har sekssylindret motor og 394 hestekrefter, men skal kunne greie over åtte mil på ren strøm og kan trekke tung henger.

Publisert Oppdatert

Testet i henhold til det nye testregimet WLTP skal den nye plug in-versjonen av BMW X5 ha en rekkevidde mellom 67 og 87 kilometer på kun strøm. Det betyr at rekkevidden er tredoblet sammenlignet med dagens versjon.

LES OGSÅ: BMW 5-serie blir helelektrisk med tre motorer og 720 hk

25 km med forgjengeren

Da vi testet forgjengeren i 2016 kom vi 25 kilometer på bare strøm i vår faste testrunde. Forbruket endte på 0,83 l/mil ved blandet kjøring. På bakgrunn av WLTPs testsyklus er forbruket til nye X5 xDrive 45e oppgitt til å ligge mellom 0,2 og 0,17 liter på mila. Det samlede forbruket i kilowatt skal ligge mellom 28,3 og 23,1 kWh per kilometer. Dagens X5 40e har en batteripakke på rundt 9 kWh. I 45e er lithiumion-batteriet på 24 kWh. Men dette er en bil som garantert kan kjøres svært ufornuftig dersom det er ønskelig.

LES OGSÅ: 2019 BMW -serie: Ren kjøreglede

Treliters rekkesekser

For der dagens X5 40e har en firesylindret toliter, kommer 45e med en treliters rekkesekser som gir konkurrentene noe å strekke seg etter. Den sekssylindrede motoren med Twin-scroll turbolader fra BMW EfficientDynamics yter 286 hestekrefter mens elektromotoren yter 113 hestekrefter.

Samlet effekt er 394 hester, dreiemomentet er på 600 Nm, og den 4,9 meter lange og 2,4 tonn tunge SUV-en skal greie 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Toppfarten ligger rundt 235 km/t. Selv når den elektriske motoren alene sørger for fremdriften, fordeles kreftene til alle fire hjulene gjennom den intelligente firehjulsdriften xDrive, akkurat som når bensinmotoren kobles inn.

45e kommer standard med luftfjæring og elektronisk demperkontroll. Bakhjulsstyring er ekstra. Mange nordmenn vil sette pris på at hengervekten er på 2700 kilo.

Prisen på BMW X5 xDrive 45e starter på 858 800 kroner, og de første kundene får bilene sine i oktober. Bilene som leveres ut først er en godt utstyrt lanseringsmodell («eDrive M Sport Edition») med en startpris på 945 000 kroner. Salget på denne versjonen startet allerede i mars, og norske forhandlere var blant de første i verden som kunne starte forhåndssalget så tidlig. BMW Norge regner derfor med å levere ut hele 650 versjoner av X5 45e innen nyttår.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her