TIL HØSTEN: M8-modellene får sin verdenspremiere i sommer og lanseres i september.
TIL HØSTEN: M8-modellene får sin verdenspremiere i sommer og lanseres i september. Foto: BMW

BMW M8

Flytt deg!

BMW topper utvalget med M-versjoner av 8-serien. Men det er faktisk ikke første gang BMW kommer med en M8.

Publisert Oppdatert

I 1992 kom BMW Motorsport GmbH med 8-serien, tenkt som en luksuriøs etterfølger til M 635 CSi. Toppmodellen het 850 CSi, og hadde en mektig V12-motor med 380 hestekrefter. Men BMW jobbet også med en M8 med over 500 hester. En prototype ble laget, men BMW har holdt den godt skjult. Den dukket imidlertid opp på det eksklusive bilshowet Concorso d’Eleganza Villa d’Este i 2017.

BMW produserte aldri en skikkelig M8 den gangen. Likevel betegnes 850 CSi som en M8 i vognkort, ifølge tyske Auto Bild. Og VIN-koden forteller at kjøretøyet var laget av BMW Motorsport. Under det lange panseret befant det seg en trimmet 5,6-liters V12motor på 380 hestekrefter. Men 8-eren var ikke en skikkelig M, ifølge Auto Bild. Dessuten var den altfor tung med en egenvekt på 1,8 tonn.

ONE-OFF: BMW M8 prototype fra 90-tallet.
ONE-OFF: BMW M8 prototype fra 90-tallet. Foto: BMW

Også tung, men lynrask

Men 27 år etter at 8-serien kom, er M8-versjonen nå realisert, både som coupe og kabriolet. Litt lengre frem i tid får de selskap av firedørsversjonen BMW M8 Gran Coupé.

Med en egenvekt rundt 1960 kilo er heller ikke M8 Coupé noen lettvekter. Men langt mer moderne teknologi og bedre elektroniske hjelpemidler, som variabel demperkontroll, aktiv sportsdifferensial og adaptivt understell, gjør nok M8 langt mer sporty på landeveien enn forgjengeren. En topp moderne 600-hesters 4,4 liters TwinPower V8-bensinmotor, gjør M8 Coupé i stand til å ta sprinten fra 0 til 100 på imponerende 3,3 sekunder.

AUTOBAHN-LOKOMOTIV: Toppfarten er satt til 250 km/t, men kan oppjusteres til 305 km/t med tilvalget «M Driver’s package».
AUTOBAHN-LOKOMOTIV: Toppfarten er satt til 250 km/t, men kan oppjusteres til 305 km/t med tilvalget «M Driver’s package». Foto: BMW

Motoren er den samme som i sedanen M5, og som M5 fås M8 i en Competition-utgave med 625 hestekrefter og noe strammere understell. Competition-versjonen har blant annet også egen motorinnfestning for enda mer spissede egenskaper. Det maksimale dreiemomentet på 750 Nm er tilgjengelig mellom 1800 og 5600 omdreininger for M8, mens for Competition-versjonen er det full trykk opp til 5800 omdreininger. Turtallssperren slår først inn ved 7200 omdreininger, ifølge BMW.

ELEMENTER: Stor og fet midtkonsoll. Cockpiten har elementer fra både M5 og helt nye X5.
ELEMENTER: Stor og fet midtkonsoll. Cockpiten har elementer fra både M5 og helt nye X5. Foto: BMW

Skru av

Kreftene finner veien til asfalten gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og M8-bilene kommer med M xDrive firehjulsdriftssystemet som ble introdusert med nyest M5. Systemet sender kreftene primært til bakhjulene, forhjulene engasjeres først når det ikke er mulig å sende mer kraft til bakken via bakhjulene. Mens en overføringskasse koblet til girkassen justerer kreftene mellom for- og bakaksel, sørger en aktiv M-differensial for at kreftene fordeles mellom bakhjulene. Dersom dette ikke er tilfredsstillende nok kan du ved noen tastetrykk gjøre bilen helt bakhjulsdrevet. I de nye BMW M8-modellene kan sjåføren for første gang også stille inn oppsettet for bremsene mellom de ulike kjøreprogrammene.

EKSOSKLANG: Lyden strømmer ut fra de fire eksosrørene som alle har en diameter på 100 mm. Eksoslyden kan dempes med en egen bryter i midtkonsollen. Et M Sport eksossystem gir et enda fyldigere lydbilde, og er standard på M8 Competition-modellene.
EKSOSKLANG: Lyden strømmer ut fra de fire eksosrørene som alle har en diameter på 100 mm. Eksoslyden kan dempes med en egen bryter i midtkonsollen. Et M Sport eksossystem gir et enda fyldigere lydbilde, og er standard på M8 Competition-modellene. Foto: BMW

TEKNISKE DATA BMW M8 COUPÉ

Motor, cm3: 4395

Effekt, hk ved o/min: 600/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 750/1800 – 5600

Egenvekt, kg: 1960

Tilhengervekt, kg: ---

Lengde/bredde/høyde, cm: 487/191/136

Akselavstand, cm: 283

Bagasjerom, liter: 420

Forbruk, NEDC l/mil: 1,06

CO2-utslipp, g/km: 252

Standard dekkdimensjon: 275/35 ZR20 (foran) 285/35 ZR20 (bak)

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,3

0-200 km/t, fabrikk, sek.: 10,8

Toppfart, km/t: 250*

Pris fra, kr: Ikke klar

*305 km/t med M Driver’s Package

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her