VANLIGST: Med ca. 600 biler i bruktmarkedet burde de fleste ha mulighet til å skaffe seg brukt Nissan Leaf. Priser fra 85.000 til 250.000 kroner.
VANLIGST: Med ca. 600 biler i bruktmarkedet burde de fleste ha mulighet til å skaffe seg brukt Nissan Leaf. Priser fra 85.000 til 250.000 kroner. Foto: Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Så langt rekker budsjettet

Billig og brukt elbil: Så langt rekker budsjettet

Vi ser hva du får av elbil for pengene i ulike prisklasser fra 50.000 til 400.000 kroner.

Publisert

Rundt 2400 av de 39.000 personbilene av årsmodell 2010 til 2017 som lå til salgs på finn.no i begynnelsen av 2018 var helelektriske.

Dermed henger andelen av brukte elbiler (6,2 prosent) naturlig nok langt etter markedsandelen for nye elbiler registrert i 2017 (20,8 prosent).

Som forventet er elbilandelen av bruktmarkedet høyere hvis du ser etter en nyere bruktbil. For perioden 2015-2017 utgjør elbilene nesten 10 prosent av utvalget på finn.no.

Markedet for elbiler spesielt og biler generelt er ganske annerledes enn det man har vært vant til fra bilsalget de siste 30 årene. Drivlinje er blitt alfa og omega, mens bilens egenskaper generelt sett betyr mindre i folks bilvalg.

Enkelt sagt: En bilkjøper som ut fra normale vurderinger ville vært best tjent med en stasjonsvogn med 4WD, kjøper i stedet en liten crossover med forhjulsdrift fordi den er elektrisk.

BLI ABONNENT: Denne artikkelen er hentet fra Vi Menn Bil. Klikk på bildet over for å abonnemere med velkomstgave eller les hele arkivet på vimennpluss.no.
BLI ABONNENT: Denne artikkelen er hentet fra Vi Menn Bil. Klikk på bildet over for å abonnemere med velkomstgave eller les hele arkivet på vimennpluss.no.

Nedside

Dessuten har nybilmarkedet for elbiler vært preget av manglende leveringsevne. Importørene skryter av lange bestillingslister, men sliter med å levere når produksjonen – av ulike grunner – ikke kommer opp på de nivåene man har forventet.

Gode eksempler i så måte er Opel Ampera-e og Tesla Model 3. Og flere ligger i vannskorpa for tilsvarende scenarier – den som står på venteliste får se.

Stor etterspørsel i nybilmarkedet og relativt lavt antall tilgjengelige bruktbiler gir ikke akkurat betingelser for kjøpers marked på elbil. Det verserer sågar historier om folk som får mer for sin brukte elbil enn prisen er som ny. I så fall er kjøperne i overkant hete på grøten, eller har mer penger enn godt er.

Vi minner bare om at nedsiden kan bli stor etter hvert som nye modeller med bedre teknologi gjør sitt inntog. Prisfallet på Mitsubishi i-Miev og tvillingbilene fra Peugeot og Citroen da Leaf kom på markedet kan stå som en fersk påminnelse.

Sjekkpunkter ved kjøp av brukt elbil

Ting du bør se på ved alle brukte elbiler, og i tillegg spesifikke punkter for tre populære modeller.

Med hjelp fra Norsk elbilforening og NAF har vi lagd en huskeliste for deg som er på jakt etter en brukt elbil. Egen omtale for Nissan Leaf, Tesla Model S og BMW i3 finner du nede i teksten.

BILENS HISTORIE: Er bilen kjøpt ny i Norge, eller er den førstegangsregistrert i et annet land? Dette er viktig for spesifikasjonene – biler tatt inn utenfor regulære importørkanaler, kan mangle «nordiske spesifikasjoner» (mer om dette under Leaf- og i3-omtalen). Dessuten kan de ha dårligere garanti, og merkeforhandlere kan ikke alltid ta service på dem.

GARANTI: Sjekk hva som er igjen av garantitid og/eller kjørelengde for batterigarantien. Batteripakken er det dyreste på en elbil. Til gjengjeld må batteripakker svært sjelden byttes.

BATTERIKONTROLL: En batteridiagnose kan fortelle om restkapasitet og om svakheter i celler i enkeltmoduler. Den svakeste cellen styrer lading og utlading. Som regel kan moduler byttes ut enkeltvis. Spør selger om hvordan bilen er blitt ladet. Mye hurtiglading og fullading kan redusere restkapasiteten raskere. Merkeverksteder kan avdekke bilens ladehistorie.

LADEUTSTYRET: Sjekk tilstand og slitasje på alle kabler. Kontroller kontaktpunktene.

BESKYTTELSE: Sjekk chassis og isolasjon rundt batteri og elektrisk anlegg.

RESTEN AV BILEN: Gå over resten av elbilen som en hvilken som helst bil. Særlig bremsene bør sjekkes, for de brukes ofte lite i elbiler (pga. regenereringens bremseeffekt). Sjekk for rustne skiver og klosser som ikke trekker seg tilbake. Ta en prøvetur og lytt etter ulyder, særlig fra understellet.

Men til saken: Hva slags bil får du om bilbudsjettet settes i elektrisk framkomstmiddel?

50.000-100.000 kroner

Ikke uventet er det de tre mini-trillingene som dominerer i denne prisklassen. Mitsubishi i-Miev ble regnet som den første moderne elbilen og samprodusert som Citroen C-Zero og Peugeot iOn.

Utvalget er godt i prisklassen 60.000-80.000 kroner for dem som skal ha en ren pendlerbil. Imidlertid blander tidlige årsmodeller av Nissan Leaf seg inn her og ødelegger litt av caset for trillingbilene.

«Alt» er bedre i Leaf, og her er utvalget mellom 85-100 000 helt greit.

BILLIGST: De tre mini-trillingene fra Mitsubishi, Peugeot og Citroen finnes til sammen i rundt 90 eksemplarer som brukt. Priser fra ca. 60 til 160 000 kroner.
BILLIGST: De tre mini-trillingene fra Mitsubishi, Peugeot og Citroen finnes til sammen i rundt 90 eksemplarer som brukt. Priser fra ca. 60 til 160 000 kroner. Foto: Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

100.000-150.000 kroner

Dette prisområdet er i det store og hele dominert av Nissan Leaf (175 av 190 biler) og sannsynligvis det beste for å skaffe seg en relativt rimelig og relativt brukbar elbil.

2013-2015-modeller dominerer og utvalget mellom ulike utstyrsversjoner er bra.

Det slenger innom en og annen Ford Focus Electric, men den mangler hurtiglading og egner seg best for til-fra jobbkjøring. En annen populær pendlerbil er småbilen e-UP fra VW, der utvalget for alvor starter på 130.000 kroner.

SNOBBET BESTSELGER: Tross sitt særegne konsept har BMW i3 tatt Norge med storm. Også her i underkant av 300 bruktbiler og priser fra ca. 180 til 340 000 kroner.
SNOBBET BESTSELGER: Tross sitt særegne konsept har BMW i3 tatt Norge med storm. Også her i underkant av 300 bruktbiler og priser fra ca. 180 til 340 000 kroner. Foto: Vi Menn BIl (Egmont Publishing)

150.0000-200.000 kroner

Her tar utvalget seg stort opp (i underkant av 500 biler) og variasjonen blir større. Her finner du blant annet de første årsmodellene av BMW i3 fra cirka 170.000 kroner.

Pass på at utstyret er riktig, for eksempel med hurtiglader.

Det finnes også et visst utvalg av den trendy minibilen Fiat 500 E fra ca. 160.000-180.000 kroner.

Fortsatt kryr det av brukte Nissan Leaf, og det er viktig å merke seg du her også støter på de første 2016-modellene med det store (30 kWh) batteriet.

Du har også et brukbart utvalg av småbilen Renault Zoe, samt nyere modeller av e-UP.

En annen storselger gjør sitt inntog i denne prisklassen: VW e-Golf. Vi snakker i hovedsak 2015-modeller og noe særlig under 180.000 kroner klarer du neppe å presse prisen.

IKKE HELT FOLKEVOGN: Snaut 300 brukte e-Golf finnes på markedet, men prisen er ganske høy: Fra 190 til 360 000 kroner.
IKKE HELT FOLKEVOGN: Snaut 300 brukte e-Golf finnes på markedet, men prisen er ganske høy: Fra 190 til 360 000 kroner. Foto: Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

200.000-300.000 kroner

Vi strekker prisområdet til 100.000 kroner her. Mest fordi vi møter mange av «the usual suspects» - i hovedsak nyere utgaver av e-Golf, Leaf og i3.

Dessverre har ikke den nye versjonen av e-Golf med lenger rekkevidde falt under 300.000 kroner ennå. Imidlertid får du i3 i 94Ah-versjon med betydelig bedre rekkevidde enn den tidligere 60Ah-versjonen fra ca. 280.000 kroner og oppover.

Trenger du en praktisk og rommelig kompaktbil kan Mercedes-Benz B250 Electric være et alternativ. Vår helt uforbeholdne anbefaling får den ikke, siden den kun har semihurtig lademulighet.

Utvalget starter for alvor rundt 230.000 kroner. Det kantete, men overraskende gode Leaf-alternativet Kia Soul Electric starter i og for seg under 200.000 kroner, men det store utvalget finner du herfra og opp mot 250.000 kroner.

Batterikapasiteten er ikke den største, men energieffektiviteten veier opp for det i Hyundai Ioniq. Prisene starter rundt 270.000 kroner.

SJELDEN: 40 kWh-utgaven av Renault Zoe har bra rekkevidde, koster rundt 240.000 som brukt. Dessverre kun semihurtig lading og foreløpig få biler i markedet.
SJELDEN: 40 kWh-utgaven av Renault Zoe har bra rekkevidde, koster rundt 240.000 som brukt. Dessverre kun semihurtig lading og foreløpig få biler i markedet. Foto: Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

300.000-400.000 kroner

Før du kjøper brukt normal-elbil til over 300.000 kroner, ville vi kanskje ha sett nærmere på noen av nybilene på markedet – ikke minst Nissan Leaf 40 kWh (koster fra ca. 240-280.000 kroner) – og har ifølge importøren ca. 6 måneders leveringstid.

Det er uansett over 300.000 kroner du må strekke deg for å få e-Golf med stort batteri, eller se snurten av Opel Ampera-e/Chervrolet Bolt med priser fra ca. 360.000 kroner og til drøyt 400.000 kroner.

Vår lille advarsel lyder: Det eneste store med bilen er rekkevidde og batterikapasitet.

DYREST: De første Tesla Model S har så vidt dukket under 400 000 kroner. Først og fremst godt brukte 2014-modeller i P85- og 85-utgave.
DYREST: De første Tesla Model S har så vidt dukket under 400 000 kroner. Først og fremst godt brukte 2014-modeller i P85- og 85-utgave. Foto: Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Hva så med Tesla?

Jo, det begynner så vidt å dryppe inn en og annen tidlig årsmodell – gjerne med over 100.000 km på telleren. Men det virkelige utvalget av Model S starter først over 400.000 kroner, så den får vi komme tilbake til ved neste korsvei.

BLI ABONNENT:Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her