<b>GRØNT KORT: </b>Skal du på bilferie i Europa er det mange ting å huske på. Grønt kort er en ting du bør vurdere å skaffe deg før du drar.
GRØNT KORT: Skal du på bilferie i Europa er det mange ting å huske på. Grønt kort er en ting du bør vurdere å skaffe deg før du drar. Foto: Getty/Wikipedia

Bilferie i Europa

Ikke reis på bilferie i Europa uten dette kortet

Planlegger du bilferie i Europa? Dette må du vite før du reiser.

Publisert Oppdatert

Før man pakker bilen og legger ut på langtur på kryss og tvers i Europa, bør man ha sjekket flere ting, som at alt av forsikringer er i orden og at bilen tåler turen du har planlagt. Du bør også sjekke om landet du reiser til har spesielle trafikkregler du bør kjenne til.

<b>TA MED BAGASJE:</b> Når du parkerer bilen din, bør du ikke la bagasjen ligge igjen i bilen. Det er en magnet på tyver. Må du legge igjen noe, så sørg for at ikke noe er synlig og at du står parkert på et folksomt sted.
TA MED BAGASJE: Når du parkerer bilen din, bør du ikke la bagasjen ligge igjen i bilen. Det er en magnet på tyver. Må du legge igjen noe, så sørg for at ikke noe er synlig og at du står parkert på et folksomt sted. Foto: Hallvard Lunde

Bilferie i utlandet: Disse forsikringene må du ha

– Det er to forsikringer det er vanlig å ha på en bil i dag; ansvarsforsikring og delkasko/kasko. Ansvarsforsikring må du ha. Den sikrer at de man eventuelt påfører skade får oppgjør for erstatningen de har krav på. I tillegg er det vanlig å ha delkasko- eller en kaskoforsikring, der du får dekket eventuelle skader på egen bil, sier Sigmund Clementz, informasjonssjef i If.

LES OGSÅ: 12 togturer i Europa som tar pusten fra deg

– Det mange trolig ikke er klar over, er at hos de fleste forsikringsselskaper er veihjelp både i Norge, Norden og Europa inkludert i delkasko-/kaskoforsikringen, opplyser Clementz.

Han peker også på et litt morsomt paradoks: I Norge og Norden betaler man normalt en egenandel for veihjelp, mens det er ingen egenandel sør for Danmark.

Huskeliste for bilferie i Europa

  • Gyldig ansvarsforsikring Gyldig delkasko eller kaskoforsikring som inkluderer veihjelp
  • Grønt kort (bevis for at du har gyldig ansvarsforsikring)
  • Helårs reiseforsikring for hele familien
  • Europeisk helsetrygdkort (HELFO-kortet)
  • Bil som er i teknisk god stand
  • Internasjonalt førerkort.
  • Husk å kjøpe motorveioblat når det skiltes om det
  • Lagre viktige telefonnummer på mobilen og gjerne på papir eller i en online skytjeneste, slik at du raskt kan finne numre du trenger i en krisesituasjon
  • Sjekk bilen: olje, bremsevæske og kjølevæske. Sjekk at du har gode dekk og at du har jekk, hjulvinne/hjulkryss og eventuelt reservehjul. Alternativt «reservehjul» på boks. Låsemutter for hjulene kan også være smart, spesielt om man har kostbare/spesielle felger

Clementz oppfordrer de som skal på bilferie i utlandet om å sjekke hva forsikringen dekker hos sitt eget forsikringsselskap før avreise og kontrollere at man har nok kilometer på forsikringen til turen man skal ta.

– I utgangspunktet vil de fleste ikke ha behov for å kjøpe ekstra forsikring på bilen bare fordi man skal på bilferie i Europa, sier Clementz.

Bilferie i Europa: Husk grønt kort

Det er ikke bare når du spiller golf at det kan være lurt å ha et grønt kort. Skal du på bilferie i utlandet, kan du be forsikringsselskapet ditt om å få et «grønt kort». Et «grønt kort» er et internasjonalt forsikringsbevis for motorvogner. Det grønne kortet forteller at du har en gyldig ansvarsforsikring. Har du et norskregistrert kjøretøy, må det være forsikret i et norsk forsikringsselskap.

LES OGSÅ: Har du dieselbil, bør du sjekke dette før du drar på bilferie

– Man trenger egentlig ikke dette grønne kortet for å kjøre i Europa, men det anbefales likevel at man tar det med på bilferie i utlandet. I noen land kan man oppleve at politifolk ber om å få se det grønne kortet, for å sjekke at du har forsikringen i orden om du har vært involvert i et uhell, sier Sigmund Clementz i If.

Det grønne kortet vil altså i noen situasjoner gjøre det lettere å dokumentere at man har forsikringen i orden.

Trafikkforsikringsforeningen (TFF) har en oversikt over hvilke land de har en grønt kort-avtale med og hvilke land som ikke er del av denne avtalen.

Bilferie i utlandet: Reiseforsikring

I tillegg til å forsikre bilen, må du også huske reiseforsikring, formaner Sigmund Clementz. Han sier de nesten hvert år har personer som må fraktes hjem fra utlandet i privatfly med egen sykepleier om bord.

– En god helårs reiseforsikring, som dekker hele husstanden, bør alle ha. Da er man dekket også om det verste skulle skje, som alvorlige ulykker eller dødsfall. De fleste av oss har ikke økonomi til selv å koste hjemtransport med privatfly, gjerne assistert av sykepleier, sier Clementz.

Med få unntak dekker ikke norske myndigheter utgifter til helsehjelp i utlandet.

Bilferie i utlandet: Europeisk helsetrygdkort

Reiser du innenfor EØS-området (EU-landene pluss Norge, Island og Liechtenstein) og Sveits anbefales det av norske myndigheter at du har med deg det europeiske helsetrygdekortet – også kjent som HELFO-kortet. Dette kortet bestiller du hos helsenorge.no

– Vi anbefaler våre kunder å ta med HELFO-kortet når man reiser i utlandet. Det viser at du er EØS-borger og gir deg rett til behandling i det offentlige helsevesenet i det EØS-landet du befinner deg i, sier Clementz.

<b>GODE RÅD:</b> - Sør for Danmark er det faktisk ingen egenandel på bilberging, sier Sigmund Clementz, informasjonssjef i If.
GODE RÅD: - Sør for Danmark er det faktisk ingen egenandel på bilberging, sier Sigmund Clementz, informasjonssjef i If.

Han peker også på at om man samtidig kan vise til en god reiseforsikring, så har man et «gullkort» som kan gjøre at man er sikret rask og god behandling uten unødvendige opphold.

Bilferie i Europa: Dette må du gjøre med bilen

Før du legger ut på en lang biltur i Europa eller i Norge og Norden, bør du sørger for at bilen du skal bruke tåler en langtur. Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, gir oss følgende råd:

– Sjekk at bilen du skal bruke er i teknisk god stand. Har du en eldre bil, kan det være greit å få et verksted til å se over bilen for deg. Det du kan sjekke selv er olje, bremsevæske og kjølevæske, samt å sjekke et man har gode dekk, anbefaler Sødal.

Bilferie i Europa: Når du får problemer med bilen

Hvordan skal man forholde seg om man får problemer med bilen?

– Er du medlem i NAF eller har veihjelp dekket i bilforsikringen din, så får du hjelp ved å ringe den aktuelle alarmstasjonen. Hos NAF møter du norsktalende personell hele døgnet, som bistår med å skaffe deg bilberging, leiebil, hotellrom eller å få deg trygt hjem. NAF har et godt utbygd nettverk av søsterklubber som kan bistå, sier Sødal. Han peker også på at også hos forsikringsselskapene har de døgnbemannede alarmstasjoner.

LES OGSÅ: (+) Test av tre stasjonsvogner bygd for langtur på svingete norske veier

Han tror likevel at mange føler en trygghet i å kunne ringe et norsk nummer og snakke med en norsktalende person.

Bilferie i Europa: Kjøreferdigheter

Er det spesielle kjøreferdigheter vi nordmenn mangler når vi drar på bilferie til Europa?

– Nå har vi fått stadig mer motorvei i Norge, men man bør være oppmerksom på at det ofte går mye raskere på europeiske motorveier, sier Sødal. Han oppfordrer norske bilturister i Europa om å bruke tid til å venne seg til trafikkbildet, følge godt med i speilene og gjennomføre forbikjøringer raskt og effektivt når det er nødvendig.

<b>PASS PÅ TRAFIKKEN:</b> - Følg godt med i speilene og foreta raske forbikjøringer dersom det er nødvendig, oppfordrer Nils Sødal i NAF.
PASS PÅ TRAFIKKEN: - Følg godt med i speilene og foreta raske forbikjøringer dersom det er nødvendig, oppfordrer Nils Sødal i NAF.

– På motorveiene, spesielt i Tyskland, kommer bilene i venstrefila ofte svært raskt bakfra. Da gjelder det å komme opp i fart før man legger seg ut i venstrefila og holde farten til man er forbi og kan legge seg tilbake i høyrefila, sier Sødal.

Sødal ber også folk huske på at en ferielastet bil full av folk er tyngre og oppfører seg annerledes i høy hastighet enn når man kjører tom bil hjemme.

Bilferie i Europa: Miljøsoner

I stadig flere europeiske byer blir det vanlig å opprette miljøsoner.

– Kjører du inn i en miljøsone uten å ha kjøpt oblat for å kjøre inn, så kan det vanke bøter, opplyser Sødal. Han gjør også oppmerksom på at det blant annet i Italia er opprettet en del miljøsoner der det på bestemte tider av døgnet kun er lov for beboerne i byen å bruke bil. Forviller man seg inn der med egen eller leid bil, blir man som regel fotografert og får en bot i posten, sier Sødal.

Sødal forteller at denne type miljøsoner i byer blir mer og mer vanlig både i Tyskland, Belgia, Frankrike og Italia.

Betal bøtene dine

– Hva skjer dersom man blir tatt for en trafikkforseelse eller av andre grunner blir bøtelagt i Europa. Må man gjøre opp boten på stedet?

– Bøter fra miljøsoner får du i posten i etterkant. Disse gjør du lurt i å betale, slik at man ikke får problemer ved eventuelle senere utenlandsturer. Får man bøter av politiet, kan disse ofte gjøres opp på stedet, sier Sødal.

Bilferie i Europa: Sikkerhet

Er det noen land i Europa man ikke bør reise til på bilferie?

– Det er alltid en risiko for både uhell og innbrudd i bilen når man er på tur. Når det kommer til trafikksikkerhet bør man være klar over at jo lenger sør i Europa man kommer, desto mer aggressiv er kjørestilen. Her bør man ikke kaste seg på «bølgen», men velge en defensiv kjørestil.

For å unngå innbrudd, sier Sødal at man alltid bør tenke gjennom hvor man parkerer bilen for natten og at man aldri legger synlige ting igjen i bilen.

Har du trekk over bagasjerommet, kan det også være en idé å åpne det, slik at du viser potensielle innbruddstyver at bagasjerommet er tomt.

Når det kommer til biltyveri, mener Sødal at biltypen avgjør hvor risikoutsatt man er.

– Jo dyrere og penere bil man har, desto mer ettertraktet er den for tyvene, sier Sødal.

Sigmund Clementz i If sier at innbruddene starter i Göteborg.

– For mange starter europaferien på Liseberg i Göteborg. Da parkerer man sin flotte bil med norske skilter full av bagasje og bruker en dag på tivoli. Dessverre har mange opplevd å komme tilbake til knuste ruter og tom bil. Det hjelper ikke om parkeringen er TV-overvåket, sier Clementz. Han anbefaler folk å parkere på steder der det ferdes mye folk, alternativt i en låst garasje på hotellet – og at man ikke etterlater noe som kan friste tyvene i bilen.

<b>MILJØSONE:</b> Stadig flere byer får miljøsoner, der man ikke får kjøre inn i byen på visse tider av døgnet og/eller at man må kjøpe et oblat for å kjøre inn. Da er du ofte henvist til å parkere utenfor bykjernen.
MILJØSONE: Stadig flere byer får miljøsoner, der man ikke får kjøre inn i byen på visse tider av døgnet og/eller at man må kjøpe et oblat for å kjøre inn. Da er du ofte henvist til å parkere utenfor bykjernen. Foto: Hallvard Lunde

– Selv noen mynter til bompenger kan være nok til at en tyv knuser ruten på bilen din, sier Clementz.

Han oppfordrer folk til å google stedene man planlegger å besøke.

– Google er din beste venn. Noen Google-søk kan si mye om sikkerheten i området du skal reise i, sier han.

Du kan også sjekke UDs reiseråd her.

Elbil i Europa: Hva bør man tenke på?

– Stadig flere har elbil med lang rekkevidde. Er det noe spesielt man må tenke på om man vil være elbil-turist i Europa?

– Ja, det er det. For det første er det jo en forskjell på om du kjører en Nissan Leaf eller en Tesla. Man bør nok ha en bil med lang rekkevidde for å kunne ha en noenlunde effektiv ferie, sier Sødal.

Han oppfordrer elbilister som planlegger bilferie i Europa om å vurdere alternative ruter.

– På motorveien i høye hastigheter tømmes batteriet raskere og du må ha hyppigere ladestopp. Ved å velge en alternativ rute med litt lavere hastighet, så vil man kunne kjøre nesten like fort, men slippe å lade like hyppig, sier Sødal.

For Tesla-eiere med gratis superlading, kan bilferie i Europa bli en relativt rimelig opplevelse. Sødal peker på at vi i Norge er litt bortskjemt med at hotell tilbyr ladeplasser til elbiler. Dette er ikke like vanlig i Europa, og planlegger man lading der man overnatter, bør det sjekkes ut når man bestiller, anbefaler Sødal.

Bilferie i Europa: Bompenger

Det er ikke bare i Norge vi er glade i veibommer. Men til forskjell fra Norge, er det mer vanlig med veiprising; Du betaler for distansen du kjører. Når du kjører inn på motorveien trekker du en «billett», som du må betale når du kjører av motorveien. Jo lenger du kjører, til mer må du betale.

<b>TIPS:</b> Parkerer du på store parkeringsplasser, så ta et bilde av hvor bilen din er parkert. Da er det letter å finne tilbake til bilen din.
TIPS: Parkerer du på store parkeringsplasser, så ta et bilde av hvor bilen din er parkert. Da er det letter å finne tilbake til bilen din. Foto: Hallvard Lunde

– I Europa er det fem land som krever at du har motorveisoblater festet i frontruta. Det er Sveits, Østerrike, Slovenia, Tsjekkia og Ungarn. Disse oblatene (vignettene) kan kjøpes ved grensa når du kjører inn i landene, sier Sødal.

Har du ikke et slikt oblat (vignette), vanker det bot.

TIPS!

Er du usikker på om landet du skal reise til er trygt å kjøre egen bil i, kan du sjekke hva bilutleieselskapene gjør. Forsøker å du å leie bil, for eksempel i Tyskland, vil du i vilkårene se at du ikke kan kjøre bilen inn i enkelte land. Det kan være en god indikasjon på at du kanskje ikke bør dra dit med din splitter nye SUV til en drøy million kroner.

Bilferie i Europa: Husk kontanter

Selv om de fleste europeiske land er blitt bra utbygd med tanke på kortbetaling, anbefaler Nils Sødal i NAF at man alltid har noe kontanter med seg, til småbetalinger til for eksempel bompenger.

Han sier at de fleste bommer og stasjoner for motorveioblater tar kort, men at litt kontanter i lommene er en ekstra sikkerhet dersom man ikke får betalt med kort.

Bilferie i Europa: Internasjonalt førerkort

Normalt trenger du ikke et internasjonalt førerkort for å kjøre i de aller fleste land i Europa, men land som Bulgaria og Litauen krever et internasjonalt førerkort. I tillegg er det mange land der det anbefales å ha et internasjonalt førerkort, som inkluderer land som Polen, Spania og Storbritannia.

Et internasjonalt førerkort får du kjøpt hos NAF.

Her kan du se hvilke land som krever at du har et internasjonalt førerkort.

<b>NYTTIGE PAPIRER:</b> På bilferie i Europa kan det være smart å ta med både grønt kort og et internasjonalt førerkort.
NYTTIGE PAPIRER: På bilferie i Europa kan det være smart å ta med både grønt kort og et internasjonalt førerkort. Foto: Christopher Furlong

Bompenger: Autopass fungerer i Norden

Har du en Autopass-bombrikke, kan du bruke den i Norden. Bombrikken kan også brukes om du kjører over Storebæltsbroen mellom Sverige og Danmark. I Danmark kan Autopass-brikken dessuten brukes på flere ferger.

LES OGSÅ: Slik unngår du innbrudd i bile på ferie

BILFERIE I EUROPA

Hvert år drar tusenvis av nordmenn på bilferie i Europa. Ifølge SSB brukte norske husholdninger 99 milliarder kroner på ferie i Norge, inkludert reiser ut av Norge. I en undersøkelse i regi av KNA tilbake i 2016, svarte 43 prosent at de skulle bruke sommeren til å dra på bilferie. I KNA-undersøkelsen svarte 17 prosent at «utlandet» var målet for bilturen. Tidligere undersøkelser, viser at Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og Nederland topper listen over land vi reiser til på bilferie.

– Trenger man å foreta seg noe spesielt for at Autopass-bombrikken skal virke i Norden?

– Nei, så lenge du har en aktiv Autopass-bombrikke, så trenger du ikke å gjøre noe, bekrefter pressekontakt i Fjellinjen, Tone Hansen Finstad.

<b>BILFERIE I NORGE:</b> Husk at om du er på bilferie i Norge, så gjelder mange av de samme tipsene som for bilferie i Europa. Du bør for eksempel ha reiseforsikring for hele husstanden.
BILFERIE I NORGE: Husk at om du er på bilferie i Norge, så gjelder mange av de samme tipsene som for bilferie i Europa. Du bør for eksempel ha reiseforsikring for hele husstanden. Foto: Hallvard Lunde

Fakturaen på bompasseringen får du fra ditt lokale bomselskap, der du normalt betaler bompasseringen dine.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her