<b>VOLKSWAGEN ID.3: </b>Elbilen ID.3 får verdenspremiere i september.
VOLKSWAGEN ID.3: Elbilen ID.3 får verdenspremiere i september. Foto: VW

ELBIL: Volkswagen ID.3

Blir dette den nye Folkevogna?

Først Bobla, så Golf. Mye ligger til rette for at Volkswagens nye elbil ID.3 kan bli enda en salgssuksess fra VW-konsernet.

Publisert Oppdatert

Elbilen ID.3 kan bli den nye elektriske «folkevogna» fra Volksvagen. Den nye elbilen, som får verdenspremiere i september, får en rekkevidde og pris som gjør den til en attraktiv konkurrent til dagens elbiler.

ID.3 i salg i 2020

Ved utgangen av mai var VW Golf Norges nest mest solgte bil med 4549 solgte biler. 90 prosent av dette er e-Golf, og når Volkswagens helt nye elbil ID.3 kommer i midten av 2020, er det rimelig å anta at den raskt vil gjøre seg gjeldende helt i toppen av salgsstatistikken.

Forhåndssalget er allerede i gang, men importøren Møller Mobility Group vil ikke gå ut med konkrete tall.

LES OGSÅ: Europas mest solgte elbil blir oppgradert

<b>LADER OPP:</b> Batteriene skal kunne motta en hurtigladeeffekt på opptil 125 kW.
LADER OPP: Batteriene skal kunne motta en hurtigladeeffekt på opptil 125 kW. Foto: VW

- Vi oppgir ikke antall forhåndsbestilinger, men det er flere tusen, kommenterer kommunikasjonssjef Anita Svanes.

I midten av mai opplyste imidlertid VW fra sentralt hold at de hadde 15 000 bestillinger på den første versjonen, ID.3 ST, som er en spesialmodell.

Den leveres med et batteri på 58 kWh, og med en estimert rekkevidde på inntil 420 km etter den nye målestandarden WLTP.

Spesialversjon

ID.3 ST kommer ferdig spesifisert i tre versjoner. Standardversjonen skal være godt utstyrt. Plus-versjonen får i tillegg IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt tofarget eksteriør og andre interiørdetaljer. Toppversjonen Max kommer med panorama glasstak og head-up display.

LES OGSÅ: Slik blir Peugeots elektriske kompakt-SUV

ID.3 verdenslanseres i september

ID.3 får verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt (IAA) i september. Produksjonen starter to måneder senere.

I første omgang skal VW produsere 30 000 ST-versjoner. Deretter følger andre versjoner. Avhengig av batterivalg og versjon, vil maksimal rekkevidde ligge mellom rundt 330 km og 550 km.

ID.3 får ikke tilhengerfeste

To skår i gleden for mange nordmenn er det nok at ID.3 ikke kommer med hengerfeste, og at det heller ikke er planlagt firehjulstrekk, ifølge VW.

ID.3 kommer med elektrisk motor på bakakslingen og dermed bakhjulstrekk. Bagasjeromsplassen vil etter alt å dømme være som i dagens Golf.

LES OGSÅ: (+) Motorvask - 8 trinn til en ren motor

Dette blir prisen på VW ID.3

VW har opplyst at spesialversjonen vil ha en startpris under 40 000 euro i Tyskland. Da snakker vi om en pris under 400 000 kroner i Norge som ikke har moms på elbil.

Hurtiglading

VW oppgir at de vil gi en kapasitetsgaranti på ID.3-batteriene i åtte år eller 160 000 km. Etter åtte år eller 160 000 km garanterer Volkswagen at minst 70 prosent av den utnyttbare energimengden er tilgjengelig.

Batteriene skal kunne motta en hurtigladeeffekt på opptil 125 kW. Da skal du kunne få 260 km rekkevidde etter 30 minutters lading.

Til sammenligning er erkekonkurrenten Nissan Leaf 62 KWH E+ klar for hurtigladeeffekt på inntil 100 kW, når slike ladere blir tilgjengelige.

Egen veggboks

Sammen med industripartnere skal VW gjennom ladesamarbeidet IONITY installere mer enn 400 hurtigladestasjoner innen 2020, med opptil 2400 ladepunkter langs hovedveier og motorveier i Europa. 36 000 ladepunkter er planlagt innen 2025.

Volkswagen forventer imidlertid at rundt 50 prosent av ladingen vil bli gjort hjemme - 20 prosent ved arbeidsplassen. En ny generasjon veggbokser er utviklet med dette i sikte, ifølge VW. Ladeboksene vil kunne lade med en effekt på 11 kW (AC).

<b>LADENETTVERK:</b> IONITY er et joint venture-selskap bestående av BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group med Audi og Porsche.
LADENETTVERK: IONITY er et joint venture-selskap bestående av BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group med Audi og Porsche. Foto: VW

Det skal gi vesentlig kortere ladetid enn fra en vanlig 230 volt stikkontakter. Veggboksen har nok effekt til å fullade et stort batteri over natten eller i løpet av en arbeidsdag.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her