<b>AMG: </b>De største enderørene som vi har sett på en Mercedes. Modellen vi prøvekjørte har en elektronisk styrt AMG-sportsdifferensial på bakakselen og alle de 639 hestene kan sendes bakover.
AMG: De største enderørene som vi har sett på en Mercedes. Modellen vi prøvekjørte har en elektronisk styrt AMG-sportsdifferensial på bakakselen og alle de 639 hestene kan sendes bakover. Foto: Martin Jansen

Prøvekjørt: Mercedes-amg GT 63 S 4MATIC+ 4-dørs Coupé

Møt vinteren med 639 hester på bakhjulene

Egentlig er det mye som ligger til rette for at dette er den perfekte vinterbilen, men samtidig ikke.

Publisert Oppdatert

HVA HAR VI KJØRT: Da vi i 2017 prøvekjørte Mercedes-AMG GT R med 585 hester, følte vi oss rimelig trygge på at det ville komme en enda drøyere versjon. Men at den skulle komme i form av en firedørers familiebil med bakluke, hadde vi ikke forventet. Men Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-dørs Coupé (!) er nettopp det. Mercedes-AMG definerer bilen som en sportsbil, og den over fem meter lange bilen er dermed den første sportsbilen med fire dører fra Affalterbach - hvor hovedkvarteret til AMG ligger.

Under panseret sitter en fireliters V8 biturbo som er koblet sammen med en nitrinns AMG Speedshift MCT-kasse som ikke nøler. Motoren produserer 639 hester og et dreiemoment på 900 Nm. I antall hester ligger den et stykke bak Dodge Charger SRT Hellcat som også har fire dører, men hele 707 hester produsert av en 6,2-liters Hemi-motor. Men AMG-en er et halvt sekund raskere enn Hellcat-en til 100, og vi anser det som sannsynlig at egenskapene på både vanlig vei og bane er noe skarpere enn amerikanerens.

LES OGSÅ: Polestar 2 er Volvos første elektriske bil - skal utfordre Tesla Model 3

DIMENSJONER: AMG-spesifikk grill, langt panser og enorme luftinntak.
DIMENSJONER: AMG-spesifikk grill, langt panser og enorme luftinntak. Foto: Martin Jansen

HVORDAN ER DEN Å KJØRE: Vi fikk prøve den noen dager da kong vinter hadde satt inn for fullt. Mye ligger egentlig til rette for at den store AMG-en er en vinterbil av rang: Den har firehjulstrekk, og luftfjæringen gjør at bilen kan heves med et tastetrykk slik at den kostbare karbonen spares for ublide møter med hardpakket snø. Den har firehjulsstyring og Dynamic Select-systemet har en slippery-innstilling for glatt underlag. Moduset setter den elektronisk stabilitetskontrollen (ESP) i strengeste trinn, roer ned kreftene og flater ut momentkurven.

LES OGSÅ: Hvithai - havets superhelt

Men det er noe med 639 hester på en bakhjulsvektet bil. Hekken vil ut, og det krever ikke mer enn et lett trykk på gasspedalen. Men dersom du synes det er et klart pluss å komme lett sideveis i svingene, så er den en perfekt vinterbil. De enorme bremseskivene med seksstemplede kalipere foran er effektive, men 255 millimeter brede dekk seiler brukbart på såpeglatt underlag.

<b>BARSKT:</b> Maskulint førermiljø med mye karbon og lettmetall. Rattet er digert og kledd i Alcantara. Setene gir massevis av støtte, men er harde.
BARSKT: Maskulint førermiljø med mye karbon og lettmetall. Rattet er digert og kledd i Alcantara. Setene gir massevis av støtte, men er harde. Foto: Martin Jansen

ER DEN MORSOM Å KJØRE: Gjett om. Vi finner ikke så mye feste på de snøfulle dagene, men den store AMG-en er en type bil som fremkaller gliset med mindre man synes at det eneste riktige fremkomstmiddelet er en sykkel bygget for København.

AMG-en veier intet mindre enn 2120 kg, men har altså muskler nok til å dra til hundre på 3,2 sekunder.( Jada, jada, det finnes sikkert en Tesla-modell som er raskere på sprinten). Speedometeret er "oppstilt" til 360 km/t, men toppfarten når du ved 315 km/t. Når dekkene får grep skyter den fart med en nådeløs styrke som gjør at man bare må klamre seg fast, og der og da sette pris på at rattet er litt for stort. Ifølge produsenten er AMG-en faktiske den raskeste serieproduserte bilen med fire seter som har kjørt Nürburgrings Nordschleife, sågar raskere enn Porsche Panamera Turbo e som har 680 systemkrefter, men som veier over 250 kilo mer. Tiden 7:25:41 er rekord i segmentet på den sagnomsuste banen.

LES OGSÅ: Vinterdekk med ny plastpigg gir bedre veigrep, mindre støy og mindre slitasje

<b>RÅTIMEN:</b> Den er like rå som den ser ut.
RÅTIMEN: Den er like rå som den ser ut. Foto: Martin Jansen

Med Dynamic Select-systemet kan velge mellom seks kjøreprogrammer som justerer hardheten på styring og demping, gassrespons, hurtigheten til girskiftene, eksoslyden og iveren til ESP-en. Familiesportsbilen har Race-modus, og sågar et driftingmodus der ESP-en kobler ut - og det samme gjør forhjulene. Alle de 639 hestekreftene sendes bakover. Heldigvis har den også et komfortmodus, men som tøyer strikken for komfortbegrepet. Det oppleves ikke like stramt som i AMG E 63 S 4Matic+ – verdens sterkeste serieproduserte stasjonsvogn, men noen myk opplevelse er det ikke.

<b>ET LØFT:</b> Med luftfjæringen kan bilen heves. Speedometeret er "oppstilt" (som man sa før) til 360 km/t.
ET LØFT: Med luftfjæringen kan bilen heves. Speedometeret er "oppstilt" (som man sa før) til 360 km/t. Foto: Martin Jansen

HØYDEPUNKTER: Dersom man regner lyd som en del av fartsopplevelsen, så er det ikke mange firedørers biler som slår dette. Brølet fra eksosanlegget er det dypeste og råeste vi har hørt fra en AMG med turbo.

KULHETSFAKTOR: Du kan drifte på banen med den, men også hente i barnehagen og dra på familietur. Du bør være ganske leken dersom den skal brukes som familiebil, og det bør passasjerene være også.

<b>ALTERNATIVER:</b> I tillegg til enkeltseter (bildet) og en gjennomgående setebenk er det også mulig å få to separat nedfellbare seter med business-midtkonsoll.
ALTERNATIVER: I tillegg til enkeltseter (bildet) og en gjennomgående setebenk er det også mulig å få to separat nedfellbare seter med business-midtkonsoll. Foto: Martin Jansen

LIKER IKKE: Den har et oppgitt forbruk på 1,12 l/mil ved blandet kjøring. Ved behersket landeveiskjøring, kom vi aldri lavere enn 0,95 l/mil, ifølge triptelleren. Men med en fireliters V8-er og alle disse kreftene, så er høyt forbruk ingen bombe. Verre er det med betjeningssystemet for multimedia som Mercedes-AMG var valgt. Comand-systemet etter vri og klikk-prinsippet, har fungerte helt utmerket. Det er byttet ut. Ikke med berøringsskjerm, men med en lite brukervennlig touchpad. Vi synes det er vanskelig å navigere rundt i menyene med den på en rask og effektiv måte.

LES OGSÅ: Test av lett og kompakt liggeunderlag

<b>NOEN NEDTURER:</b> Midtkonsollen er i Panamera-stil og er bred og fin. Girspaken er plassert langt bak. Det spiller liten rolle siden den kun brukes til drive og park. Verre er det med touchpaden som brukes til å betjene skjermen. Pad-en er bilens største svakhet
NOEN NEDTURER: Midtkonsollen er i Panamera-stil og er bred og fin. Girspaken er plassert langt bak. Det spiller liten rolle siden den kun brukes til drive og park. Verre er det med touchpaden som brukes til å betjene skjermen. Pad-en er bilens største svakhet Foto: Martin Jansen

KONKURRENTER: Porsche Panamera Turbo med 550 hester, Panamera Turbo e med 680 hester og BMW M5 Competition med 625 hk.

TEKNISKE DATA: MERCEDES-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-DØRS COUPÉ

Motor, cm³: 3982
Effekt, hk ved o/min: 639/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 900/2500
Egenvekt, kg: 2045
Tilhengervekt, kg: 2100
Nyttelast, kg: 440
Lengde/bredde/høyde, cm: 502/195/155
Akselavstand, cm: 295
Bagasjerom, liter: 461
Standard dekkdimensjon: 265/40R20 - 295/35R20
Forbruk, NEDC l/mil: 1 22
CO₂-utslipp, g/km: 257
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,2
Toppfart, km/t: 315
Pris fra, kr: 2 242 900
Pris testbil, kr: 2 579 800