Dette må du passe på når du kjøper brukt elbil

Derfor er mange skeptisk til brukt elbil

– Det blir noen andre utfordringer enn vi er vant med.

Publisert Oppdatert

Nordmenn kjøper elbiler som aldri før. Etter hvert som det dukker opp stadig flere alternativer i ulike prisklasser på nybilmarkedet, øker også utvalget i bruktmarkedet.

Mange elbileiere er nå på sin andre eller tredje bil. I bruktmarkedet er det tusenvis av elbiler for salg.

LES OGSÅ: Test av Kia e-Niro på norsk vinterføre

Men fortsatt er mange skeptiske.

Prosjektleder for nye Broommarked, Vegard Møller Johnsen, var i dag gjest på God Morgen Norge på TV 2. Der fortalte han litt om ståa i bruktmarkedet akkurat nå, med fokus på elbilene:

– Det handler om den samme skepsisen som mange fortsatt har til nye elbiler: Rekkeviddeangst og lademuligheter. Hvordan fungerer elbil i hverdagen? Hva skjer hvis batteripakken ryker? Hvordan er annenhåndsverdien? Hvordan er infrastrukturen med tanke på lading? Det er mange spørsmål som bilkjøpere tradisjonelt ikke har tatt stilling til. Andre biler er det jo bare å fylle drivstoff på, og kjøre til du trenger mer. Da finner du alltids en bensinstasjon – og slipper helt rekkeviddeangsten.

Ny tjeneste gjør bilhandel lettere og tryggere

– Jeg kjøpte usett og ble ganske lang i maska

To ting er ekstra viktig

Møller Johnsen er imidlertid tydelig på at han mener skepsisen i praksis er overdreven, for veldig mange.

– Det handler naturligvis mye om hverdagen din. Har du mulighet til å lade hjemme og/eller på jobb, bør ting gå ganske greit. Men elbiler krever gjerne mer planlegging. I starten synes nok mange det er litt slitsom. Men etterhvert som man blir mer rutinert på det, går det mye lettere. Det handler mye om innstilling, også, påpeker Møller Johnsen.

Skal du ha brukt elbil er det to ting han mener det er ekstra viktig å se etter:

– Den bør ha varmepumpe og mulighet for hurtiglading. I Norge, med kalde vintre, er det alfa og omega. Uten varmepumpe blir rekkevidden langt dårligere – og kan du ikke hurtiglade, blir det mange flere utfordringer å forholde seg til.

Dette bør du gjøre før garantien utløper

Ubegrunnet "batterifrykt"

Han understreker for øvrig at det er liten grunn til å frykte at batteriene skal bli ødelagte.

– All erfaring så langt, tilsier at batteriene har lengre levetid enn bilen. De fleste gir åtte års garanti på batteripakken. Det er vært svært sjelden at batterier har mistet mye kapasitet eller blitt helt ødelagt.

Bruktbilhandel: – Skal gi kjøper og selger størst mulig trygghet

– Når du handler brukt, er det imidlertid lurt å sjekke batteriene. Rett og slett få stilt en diagnose – som viser om det er noen elementer som er ødelagte og må erstattes.

Skikkelig billig bruktbil: Dette må du se opp for!

Mye å velge mellom

På Broommarked, Brooms eget nettsted for kjøp og salg av bil, ligger det akkurat nå nesten 2.000 elbiler for salg.

– Det finnes alternativer i nær sagt alle kategorier. En Mitsubishi i-Miev får du nå for rundt 50.000 kroner. Første generasjon Nissan Leaf koster også fra under 100.000 kroner. Vil du ha firehjulsdrift er det Tesla som gjelder. Model S med såkalt Dual Motor starter på i overkant av 400.000 kroner.

LES OGSÅ: Test av Tesla Model 3

– De dyreste modellene er Tesla Model X og Jaguar I-Pace. Men snart vil det dukke opp Audi e-tron og Mercedes EQC også. Elbilutvalget har blitt dramatisk mye bedre bare de siste to-tre årene.

Brukt elbil: Så billig får du bestselgerne nå

<b>BILLIG ELBIL: </b>Første generasjon av Nissan Leaf kan være et smart og praktisk valg for de som vil ha billig elbil på bruktmarkedet.
BILLIG ELBIL: Første generasjon av Nissan Leaf kan være et smart og praktisk valg for de som vil ha billig elbil på bruktmarkedet.

Får bilen med en gang

En annen fordel med brukt elbil, er at du slipper ventelistene. Dette er det mange merker som har slitt mye med. Leveringstid på opp motto år har det vært flere eksempel på.

– Det er noe besnærende med det å kunne bestemme seg for at "ja, denne bilen vil jeg ha", og så kjøre den hjem i garasjen samme dag. Det å vente lenge på en elbil er kjedelig. Akkurat nå går utviklingen så fort at du omtrent kan risikere at bilen er "gammel" innen du får den levert.

– Er det noen som ikke burde kjøpe brukt elbil?

– Det finnes alternativer for de fleste. Men skal du ha firehjulsdrift, blir det fort ganske kostbart, også i bruktmarkedet. I tillegg må man se litt på bruksmønster. Har du ikke mulighet til å lade hjemme eller på jobb, kan det bli en utfordring.

Vegard Møller Johnsen var altså gjest i God Morgen, Norge, og snakket om akkurat dette med bruktmarkedet for elbiler. Innslaget ser du i videovinduet øverst i artikkelen.

NAF: – Ikke skummelt å kjøpe brukt elbil

Vi har testet det som kanskje er årets mest spennende elbil: Audi e-tron. Perfekt for norske forhold? Se video under: