<b>POLESTAR 2:</b> Dette er bilen som blir Volvos første helelektriske bil.
POLESTAR 2: Dette er bilen som blir Volvos første helelektriske bil. Foto: Polestar

Polestar 2

Her er Volvos Tesla-utfordrer

Polestar 2 er en direkte konkurrent til Tesla Model 3.

Publisert Oppdatert

Polestar er Volvos spydspiss inn i elbil-markedet. I dag ble Polestar 2 offisielt lansert. En bil de tidligere bare har sluppet noen små smakebiter av.

<b>LEKRE LINJER:</b> Polestar 2 oser av kvalitet.
LEKRE LINJER: Polestar 2 oser av kvalitet. Foto: Polestar

Polestar 2 er den første helelektriske bilen fra Volvo-eide Polestar. Hybriden Polestar 1 ble lansert i 2017. Volvo har også sagt at bensinbilen er historie etter 2019. Fra nå av er det bare hybrid og elektrisitet som gjelder for den kinesisk-svenske bilprodusenten.

Utfordrer til Tesla Model 3

Polestar 2 er en mellomstor elbil, og er av Polestar selv utpekt til å være en direkte utfordrer til Tesla Model 3.

Model 3 er ingen dårlig bil å konkurrere mot. Bare i Norge er det bestilt over 5.000 eksemplarer. Et volum som alene vil gjøre Tesla til et av Norges mest solgte bilmerker i år.

LES OGSÅ: Test av Tesla Model 3

Polestar 2 lener seg teknisk på den 4,5 meter lange Volvo XC40. I tilfellet Polestar 2 er bilen strukket til 4,6 meter, noe som gjør den nesten like lang som en Tesla Model 3.

Polestar 2 får en elektromotor foran og en bak. Batteriet blir på 78 kWh, noe som skal gi bilen en WLTP-rekkevidde på 500 kilometer. Bilen får et dreiemoment på 660 Nm og 0-100 skal gjøres unna på under fem sekunder.

<b>REKKEVIDDE: </b>Polestar 2 får en WLTP-rekkevidde på 500 kilometer.
REKKEVIDDE: Polestar 2 får en WLTP-rekkevidde på 500 kilometer. Foto: Polestar

Til sammenligning er ytelsene på en «Long Range»-utgave av Tesla Model 3 639 Nm, mens 0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder.

LES OGSÅ: Dette frykter elbil-skeptikerne

Den kinesisk-svenske elbilen blir utstyrt med Android Auto på informasjons- og underholdningssiden. Det gjør at du for eksempel alltid vil ha oppdaterte kart via Google Maps. Underholdningsskjermen i Polestar 2 vil ikke bli like stor som i Tesla Model 3, men en skjerm på 11 tommer er ikke så verst.

Mobilen som nøkkel

Polestar 2 er utstyrt med såkalte "Phone-as-Key"-teknologi, noe som gjør at du kan bruke mobilen som nøkkel til bilen. Dette skal også forenkle bildeling og tjenester som inkluderer at andre kan plukke opp og transportere din bil, for eksempel i forbindelse med service.

Hva koster Polestar 2

<b>RYDDIG:</b> Interiøret ser ut til å holde en høy standard.
RYDDIG: Interiøret ser ut til å holde en høy standard. Foto: Polestar
<b>STOR SKJERM:</b> Polestar 2 får en stor skjerm, men skjermen i Tesla Model 3 er større.
STOR SKJERM: Polestar 2 får en stor skjerm, men skjermen i Tesla Model 3 er større. Foto: Polestar

De første 12 månedene er det kun "Launch"-modellen som er i salg. Prisen på denne utgaven av Polestar 2 blir 59.900 Euro. I Norge betyr det trolig en pris i underkant av 600.000 kroner. Vi kommer tilbake med nøyaktige priser når dette er klart.

I Norge vil derfor en Polestar 2 trolig bli noen tusenlapper dyrere enn Tesla Model 3 med lang rekkevidde.

I 2021 skal det komm en innstegsmodell av Polestar 2 til en lavere pris, trolig under 400.000 kroner (39.900 euro). Da vil Tesla virkelig få en utfordrer også på pris. Ikke bare ytelse.

Senere vil de bli mulig å "abonnere" på Polestar 2. Denne løsningen har Volvo tidligere også hintet om.

Levering av Polestar 2

Polestar 2 vil først vises frem offentlig på bilmessen i Geneve i mars.

Ønsker du å bestille en Polestar 2, må dette gjøres på nettet. Produksjonen av Polestar 2 starter i Kina tidlig neste år. Norge er et av landene som vil få de første leveringen av Polestar 2.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her