<b>LITEN, MEN TØFF:</b> Den nye elbilen Peugeot e-208 buler på alle de riktige stedene.
LITEN, MEN TØFF: Den nye elbilen Peugeot e-208 buler på alle de riktige stedene. Foto: Peugeot

Peugeot e-208

Kanskje årets kuleste elbil

Den nye Peugeot e-208 er en tøff småbil med klare aner til den ikoniske Peugeot 205. Forhåpentligvis får denne elbilen litt av magien mange av de snusfornuftige konkurrentene mangler.

Publisert Oppdatert

Peugeot 208 bruker PSA-gruppens nyeste modulære plattform CMP (Common Modular Plattform). Denne plattformen er tilpasset både elektriske biler og biler med forbrenningsmotor.

LES OGSÅ: Nye BWM 3-serie: - Det handler om ren kjøreglede (med video)

Importøren Bertel O. Steen vil ta inn 208 med bensinmotor, men det er liten tvil om at den elektriske versjonen vil stikke av med mesteparten av oppmerksomheten.

- Det er nå åpnet for bestilling av Peugeot e-208. Kunden betaler et depositum på 2.208 kr for å sikre sin plass i køen. Beløpet er fullt refunderbart frem til kjøpskontrakt er signert. Peugeot har plukket ut Norge som et av de mest prioriterte markedene og nordmenn er derfor av de første som får elektrisk 208. Levering starter i januar 2020, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Her er nøkkeldataene for Peugeot e-208:

  • Rekkevidde: 340 km etter WLTP-normen
  • Batteri: 50 kWh
  • Ytelse: 136 hk
  • Hurtiglading: 0-80 % av batteriet på 30 minutter ved 100 kW
  • Hjemmelading: Mulighet for inntil 11 kW
  • Lansering: Levering starter i januar 2020
<b>GODT PAKKET:</b> Batteri på 50 kWh og drivverk med 136 hk skal pakkes godt i en småbil.
GODT PAKKET: Batteri på 50 kWh og drivverk med 136 hk skal pakkes godt i en småbil. Foto: Peugeot

Peugeot e-208: Drivlinje

Den elektriske modellen blir tilgjengelig fra lansering. Sannsynligvis vil introduksjonen skje høsten 2019. Peugeot e-208 kommer med en motor på 136 hestekrefter og dreiemoment på 260 newtonmeter. Peugeot forteller at e-208 er utstyrt med tre kjøreprogrammer:

Eco: For optimal rekkevidde
Normal: Best for daglig kjøring
Sport:
Ytelser er prioritert. Maksimal effekt og dreiemoment gir Peugeot e-208 akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,1 sekunder

Det finnes også to bremseinnstillinger for regenerering av energi, opplyser Peugeot.

LES OGSÅ: Test av lette dunjakker

Peugeot e-208: Oppvarming

Peugeot e-208 er utstyrt med en varmer på 5 kW samt en varmepumpe. Varmepumpe er en effektiv måte for å oppnå god kupétemperatur, samtidig som rekkevidden forringes minst mulig, ifølge Peugeot. Innstillinger for oppvarming kan programmeres via skjermen i bilen eller via Peugeots app.

<b>BØLLEFRØ:</b> Vi er optimister og håper at e-208 har arvet noe av kjøregleden i Peugeots legendariske GTI-modeller.
BØLLEFRØ: Vi er optimister og håper at e-208 har arvet noe av kjøregleden i Peugeots legendariske GTI-modeller. Foto: Peugeot

Peugeot e-208: Lading og rekkevidde

Peugeot e-208 er snaut 410 cm lang, med akselavstand på drøyt 250 cm. Dermed er den noe mindre enn e-Golf og Leaf. Batteriet er plassert i gulvet mellom for- og bakaksel. Det har kapasitet på 50 kWt, og bilens oppgitte rekkevidde er 340 kilometer i henhold til WLTP-normen.

Lading hjemme med veggboks tar 5 timer og 15 minutter (11 kW) eller 8 timer (7,4 kW). I tillegg er bilen klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter.

Ved hjelp av en Peugeot-app kan man stoppe og starte lading ved behov, samt sjekke status på batteriet.

Peugeot e-208: Design

Peugeot e-208 er lengre, lavere og bredere enn dagens modell. LED-signaturen med tre klør i frontlyktene skal gi fronten en klar identitet på veien. Det høyeste utstyrsnivået GT er bare tilgjengelig i elektrisk versjon. I tillegg til eksisterende farger leveres 208 i tre nye. Det er Faro gul, Vertigo blå og rød Elixir med effektlakk som skaper refleksjoner.

<b>TRE STRIPER:</b> Peugeot håper det skal skille e-208 ut fra mengden av snirklete LED-kjørelys.
TRE STRIPER: Peugeot håper det skal skille e-208 ut fra mengden av snirklete LED-kjørelys. Foto: Peugeot

Peugeot e-208: Interiør

Peugeot har solgt over 5 millioner biler med i-Cockpit. Avhengig av utstyrsnivå er 208 utstyrt med en skjerm over rattet som viser informasjon i et to-lags hologram, forteller produsenten. Du har to lag med informasjon hvor det som til enhver tid er viktigst vises nærmest sjåføren. Sekundærinformasjonen ligger i hologrammet bakenfor.

LES OGSÅ: Verdens største amfibiefly - kan fylle buken med 12.000 liter vann på 20 sekunder

e-208 GT har Alcantara Greval grey stoff med 3D-sømmer i strekkmetallmønster og 17-tommers felger med slipte designelementer innsatt i eikene.

I-COCKPIT: Peugeot e-208 får den mest avanserte utgaven av det digitale dashbordet.
I-COCKPIT: Peugeot e-208 får den mest avanserte utgaven av det digitale dashbordet. Foto: Peugeot

Peugeot e-208: Assistansesystemer


Her er de viktigste sikkerhets- og komfortsystemene i Peugeot e-208:

  • Adaptiv cruisekontroll med Stop&Go
  • Filholderassistent
  • Full parkeringsassistanse
  • Nødbremsassistanse
  • Aktiv filskiftevarsling
  • Fjernlysassistanse
  • Fartsgrensevarsling og anbefaling om riktig fart
  • Utvidet skiltgjenkjenning
  • Blindsonevarsler
Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her