<b>MAZDA MX-5:</b> Kjøreglede handler ikke om antall hestekrefter, men mer om følelsen av at bil og fører er ett. På Fylkesveg 55 er japaneren til under en halv million kroner essensen av sportsbil.
MAZDA MX-5: Kjøreglede handler ikke om antall hestekrefter, men mer om følelsen av at bil og fører er ett. På Fylkesveg 55 er japaneren til under en halv million kroner essensen av sportsbil. Foto: Eirik Andreas Mortensbakke

PRØVEKJØRT: Mazda MX-5

Racerbilen for Vestlandet

De store sportsbilene fra BMW og Mercedes koster skjorta og før du vet ord av det; helsa og/eller førerkortet. Mazda MX-5 er en liten klassiker får deg til å føle deg som racerfører uten at du står i fare for å bli blakk fotgjenger.

Publisert Oppdatert

Enkelte steder i vårt land titter man oppover fjellsider og tenker hvordan og hvorfor i alle dager noen har kommet på å bygge vei der.

Fortun i Sogn, for eksempel: For alle praktiske formål en blindtarm der Sognefjorden ender i fjellveggen.

Men der, under skyene som henger nedover fjellsidene i Luster, finnes noe av det morsomste man kan finne av norske veistrekninger.

Forutsatt at man har riktig bil. En Mazda MX-5 for eksempel.

LES OGSÅ: Mercedes-Benz CLA 200 - ser ut som en million, koster halvparten

Skapt for sving

Velkommen til Fylkesveg 55 – veien som er skapt for Mazda MX-5. Produksjonsformelen er fiks: Lite vekt, motor foran, manuell girboks, bakhjulsdrift, svingradius som en handlevogn. Og nedfellbart tak. Det siste tilsynelatende litt klønete på Vestlandet. Men kjører du kvikt nok, stryker regndråpene forbi. Og det er hele poenget med bilen som er konstruert i Japan, men som skapt for norske fjellveier.

Veien er som bilen, i utgangspunktet unyttig, men med en utførelse som skaper glede.

<b>VEI FOR MORO SKYLD:</b> Det er mange steder i vårt land der man titter oppover fjellsider og tenker hvordan og hvorfor i alle dager noen har kommet på å bygge vei der.
VEI FOR MORO SKYLD: Det er mange steder i vårt land der man titter oppover fjellsider og tenker hvordan og hvorfor i alle dager noen har kommet på å bygge vei der. Foto: Lars-Martin Fossgard

Løste problem

Veien som populært kalles Sognefjellsveien ble nemlig anlagt for å løse et problem for Sosialdepartementet. I 1936 ønsket departementet å sysselsette arbeidsløse ungdommer. 100 ungdommer fra Sogn og Fjordane, 100 fra Oppland ble satt i sving – bokstavelig talt.

Tekniske data:
Mazda MX-5 2019

Motor, ccm: 1998, 6-trinns manuell girkasse
Effekt, hk: 184
Dreiemoment, Nm o/min: 205/4000
Egenvekt, kg: 1030
Lengde, bredde høyde, cm: 3915/1735/1230
Bagasjerom, liter: 130
0–100 km/t: 6,5
Toppfart km/t: 219
Pris fra: 408 700,-

Da veien ble åpnet 16. juli 1938 passerte den over det som den gang var det høyeste punktet med bilvei i landet; 1450 meter over havet.

<b>LAVT UNDER TAKET:</b> Ikke noe fiksfakseri med løst tak, og noe man bare har over hodet i nødsfall. Uten tak er Mazda MX-5 essensen av en sportsbil.
LAVT UNDER TAKET: Ikke noe fiksfakseri med løst tak, og noe man bare har over hodet i nødsfall. Uten tak er Mazda MX-5 essensen av en sportsbil. Foto: Lars-Martin Fossgard

Hårnål

Og det sier seg selv: Man kommer ikke fra en fjord og opp til 1450 meter ved å kjøre rett frem. Ikke er det noe moro heller.

Derfor endte Fylkesveg 55 opp med det som i dag er 19 fyrige hårnålsvinger som skaper uorden i sveisen, et utall andre svinger samt rettstrekk der man kan få fart på kavaleriet under panseret.

LES OGSÅ: Test av Audi e-tron: Dette er forbruket på sommerføre

<b>TRANGT OG GODT:</b> Seter med bakkekontakt gir opplevelser i sportsbilklassen – uten å risikere lappen, liv og lemmer.
TRANGT OG GODT: Seter med bakkekontakt gir opplevelser i sportsbilklassen – uten å risikere lappen, liv og lemmer. Foto: Lars-Martin Fossgard

Seiglivet

Når nordmenn flest jakter bil, er vi gjerne ute etter kvaliteter stikk motsatt av hva Mazda MX-5 byr på. Likevel er den lille roadsteren med tolitersmotoren og blitt en legende.

Den første generasjonen MX-5 kom til verden helt tilbake i 1989 og er nå i sin fjerde generasjon. Helt siden unnfangelsen har den verden over blitt hyllet for sine kjøreegenskaper. Dette er nok blant de viktigste grunnene til at bilen i dag kan skilte med tittelen “verdens mest solgte roadster” og en foreløpig levetid på over 30 år.

<b>TRANGT OG SALIG:</b> Å klage på for lite plass i denne bilen er som å klage på høyt bensinforbruk i en Rolls-Royce: totalt meningsløst.
TRANGT OG SALIG: Å klage på for lite plass i denne bilen er som å klage på høyt bensinforbruk i en Rolls-Royce: totalt meningsløst. Foto: Lars-Martin Fossgard

Legende

Mens tradisjonsrike konkurrerende bilmerker i blant annet Italia og Storbritannia avviklet sine roadster-modeller, har Mazda rullet ut MX-5er i tusenvis. Mazda MX-5 har beholdt sin status som legende i bilverdenen.

Den ser ut som en sportsbil, og føles som én, der man tvinger frem en forsiktig rally-skrens i bakkene oppover mot klatre-metropolen Turtagrø oppunder tregrensen.

<b>SOM SKAPT:</b> Med veier som fylkesvei 55 og utdeling av MX-5 til de som vil bo i distriktene – og vips; Senterpartiets ambisjoner om å snu sentraliseringen i Norge vil bli oppfylt av seg selv.
SOM SKAPT: Med veier som fylkesvei 55 og utdeling av MX-5 til de som vil bo i distriktene – og vips; Senterpartiets ambisjoner om å snu sentraliseringen i Norge vil bli oppfylt av seg selv. Foto: Lars-Martin Fossgard

Trang om saligheten

Det er ikke mye som skrangler i bilen. Det er det flere grunner til. Én er at den er godt skrudd sammen. En annen er at det ikke er plass til mye som kan skrangle i bilen.

På en vei som Fylkesvei 55 ville man hatt hjertet i halsen om man satt bak rattet i en Ferrari, med mindre du er sjåfør i formel 1 eller lignende. For veien er smal, reaksjonstiden er knapp. Og det er langt ned utenfor stabbesteinene.

LES OGSÅ: Denne bilen er nærmest skreddersydd for Norge

<b>FANARÅKEN:</b> Storslått norsk natur er ypperlig ramme for å gjenvinne fatning og fred etter å ha forsert Fylkesvei 55 med en Mazda MX-5
FANARÅKEN: Storslått norsk natur er ypperlig ramme for å gjenvinne fatning og fred etter å ha forsert Fylkesvei 55 med en Mazda MX-5 Foto: Lars-Martin Fossgard

Sikring

I en Mazda MX-5 kan du utnytte alle krefter og alt potensial uten å doble fartsgrensen eller risikere liv og lemmer. Den lille hissige motoren kan tas opp og over 6500 omdreininger i titalls sekunder og flere gir før du må slippe opp. Det gir en helt spesiell følelse, og noe du ikke får i mange andre biler.

Selvsagt er det hårreisende gøy å gi bånn gass i en BMW M5 Competition eller Mercedes AMG E63, men gleden varer bare i 2–3 sekunder før førerkortet står på spill.

Mazda MX-5 kan holde følge med mye kraftigere biler på vestlandsveier. For kjøreglede handler ikke om antall hestekrefter, men mer om følelsen av at bil og fører er ett. På Fylkesveg 55 er japaneren til under en halv million kroner essensen av sportsbil.








Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her