<b>DUBAI-TRAKTOR:</b> Det er nok mange nordmenn som kunne tenkt seg en Nissan Patrol med 5,6-liters V8 bensin på 400 hester. Men den hadde blitt fryktelig dyr.
DUBAI-TRAKTOR: Det er nok mange nordmenn som kunne tenkt seg en Nissan Patrol med 5,6-liters V8 bensin på 400 hester. Men den hadde blitt fryktelig dyr. Foto: Nissan

4x4-kjempene som forsvant

Nissan Patrol ble kvalt av utslippskravene

De var populære som varebiler, men utslippskravene har tatt knekken på de store, japanske SUV-ene. Unntatt én.

Publisert Oppdatert

Tøff i terrenget, elegant i byen». Slik ble Nissan Patrol 4WD beskrevet i annonsen som sto på trykk i Vi Menn i 1984. Bilen som startet som et militært kjøretøy i 1951, og ble kjent for å ha kjørt opp Mount Fuji, hadde endelig kommer til Norge. I annonsen var Patrol avbildet foran Café Sjakk Matt i Oslo, cafeen som var selve symbolet på at jappetiden og espressoen var kommet til Norge. Så hvorfor var Patrol, denne rustikke arbeidshesten, avbildet foran Café Sjakk Matt? Jo, jappene likte store SUV-er, eller børstraktorer som de ble kalt.

Patrol fikk du som Super Roof med sekssylindret, 3,3-liters turbodiesel med 110 hk eller som Hardtop med 2,8-liters bensinmotor og 120 hk. Prisen på en toseter startet på 107 600 kroner. «Blant de flinkeste i klassen», mente Vi Menn da vi testet bilen for første gang i Norge i 1985.

For å lese denne artikkelen må du ha et abonnement på SIDE3+
Klikk her for 30 dager gratis tilgang
Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her

Som abonnent på SIDE3+ får du

  • Premium dybdeartikler og dokumentarer fra Vi Menn, Villmarksliv, Jakt og Alt om Fiske
  • Grundige og unike tester
  • Eksklusive bildereportasjer
  • 20% rabatt* på Fjellsport.no
  • * rabatten gjelder ikke tilbudsprodukter, Norrøna, elektronikk, kart, fiskeutstyr, ernæring, pakkepris, automatisk priset og outlet.
Disse artiklene får du på SIDE3+ akkurat nå