<b>ELBIL:</b> Elektriske Cooper SE har den klassiske designen til tredørs versjonen av Mini.
ELBIL: Elektriske Cooper SE har den klassiske designen til tredørs versjonen av Mini. Foto: Mini

ELEKTRISK MINI COOPER

Norske bilkunder blir blant de første i verden igjen

Dropper diesel og åpner for bestilling av helelektrisk Mini.

Publisert Oppdatert

I november 2019 starter serieproduksjonen av den første helelektriske modellen på Mini-fabrikken i Oxford i England.

Den nye modellen har fått navnet Mini Cooper SE, og prototypen går nå gjennom de siste testprogrammene før produksjonen starter.

Henter mye fra BMW i3

Ifølge drivingelectric.com som skal ha kjørt prototypen, så er mye hentet fra BMW i3, men de har ikke samme ramme. Og der i3 bruker batterier fra Samsung, skal Mini-en ha batterier fra kinesiske CATL.

LES OGSÅ: (+) Test av Tesla Model 3 - denne bilen bryter alle regler

Rekkevidden til Mini Cooper

Nettstedet skriver at Mini-en vil ha et 29 kWh-batteri og en realistisk rekkevidde på rundt 200 kilometer. Ifølge Autocar vil Cooper SE ha rundt 184 hestekrefter, et dreiemoment på 270 Nm og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder.

Kan bestilles nå

Norske kunder kan nå, som blant de første i verden, forhåndsreservere elektriske Mine mot et depositum på 10 000 kroner. Beløpet blir senere trukket fra salgsprisen, eller tilbakebetalt dersom kunden ikke ønsker å gjennomføre handelen.

LES OGSÅ: Valget sto mellom å skyte eller å bli drept. Vi valgte ikke å skyte

- Gjort det enklere å velge Mini

- Det siste året har vi gjort det betydelig enklere å velge Mini-en som passer våre kunder best, ved å spisse modellutvalget med kun bensin-, ladbar hybrid-, og snart også en helektrisk MINI-modell.

Vi ønsker å gi våre kunder unike MINI-opplevelser, uansett hvor de treffer oss. Derfor får også alle våre forhandlere nå en betydelig oppgradering med skandinavisk design i fokus, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for MINI i de nordiske landene.