VINTERVENNLIG? En ting potensielle kunder frykter, er at elbilen skal slite i norsk vinterkulde. Her står en rekke BMW i3 på kaia i Drammen.
VINTERVENNLIG? En ting potensielle kunder frykter, er at elbilen skal slite i norsk vinterkulde. Her står en rekke BMW i3 på kaia i Drammen. Foto: Dan Tore Rønningen / Auto Transport Service AS

hindere på veien mot nullutslipp

Elbiltog på skinner?

Dette frykter elbil-skeptikerne.

Publisert Oppdatert

Elbil-toget dundrer videre. Ikke på grunn av Norge, med sine elbil-incentiver og politisk forankrede ambisjon om å avslutte nybilsalg av biler med forbrenningsmotor fra 2025.

Lokomotivet er Kina. Der selges det 28 millioner biler årlig. Som seniorrådgiver Anders Hovde i medieanalysebyåret Kantar TNS med glimt i øyet sa det i et foredrag nylig: «Det selges flere biler på en torsdag med langåpent i Kina, enn det gjøres i Norge på et helt år.»

Og kineserne omfavner elbilen. Der i storgården har kunder flest ikke en oppvekst med Volvo 240, råning og mekking. Sykkelen er referansen, påpeker Hovde.

LES OGSÅ: Vintertest av Kia e-Niro

- Og det er nok grunnen til at Kina er det eneste landet i verden der menn trekker egne kjøreferdigheter i tvil, og mener de er dårligere enn gjennomsnittet. Og siden de ikke har noe forhold til bil, imøteser kineserne all teknologi som gir førerassistanse, og gjerne autonome biler.

<b>KINESISK ELBIL:</b> Byton er et kinesisk elbilmerke, med ambisjoner om å etablere seg globalt.
KINESISK ELBIL: Byton er et kinesisk elbilmerke, med ambisjoner om å etablere seg globalt. Foto: Byton

En stille elbil gir samme status som hvilken som helst råtass med V8-er. Og myndighetene i Kina, som har et stort forurensningsproblem, gir nå fordeler til forbrukere som kjøper nullutslippbil, og truer bilprodusenter som ikke tilpasser seg kravene med restriksjoner. Dessuten satser Kina friskt på å bli verdens største produsent av elbiler.

LES OGSÅ: De viktigste bobilnyhetene i 2019

Nissan LEAF e+
Nissan LEAF e+ Foto: Nissan

Dette er en viktig årsak til at også europeiske og amerikanske bilprodusenters investeringer i økt produksjon av elbil vedvare. Det kinesiske markedet kan ikke oversees.

Bare nullutslipp i 2025?

Så – hva med Norge? Her er elbilen også en suksess, takket være tunge incentiver som går på både økonomiske og praktiske forhold. Her utgjør allerede elbilene 30 prosent av nybilsalget. Og Regjeringen har satt som mål at nybilsalget i Norge fra 2025 kun skal bestå av nullutslippsbiler.

Hvor realistisk er dette målet?

En fersk spørreundersøkelse gjort av Kantar TNS fokuserer på det å eie og kjøpe elbil.

I undersøkelsen minnes vi på hvor svimlende fort elbilen har etablert seg i Norge. I 2011 var nybilsalget ifølge Opplysningskontoret for Veitrafikken (OFV) på snaue 140 000 biler, hvorav langt de fleste var dieselbiler, og ganske så mange bensinbiler. Bare et forsvinnende lite antall nye elbiler og hybridbiler ble solgt.

<b>VINNER-DRIVLINJE:</b> Her fra Nissan LEAF e+
VINNER-DRIVLINJE: Her fra Nissan LEAF e+ Foto: Nissan

I nybilsalget 2017 var summen av elbiler/hybrider/ladbare hybrider større enn summen av diesel- og bensinbiler. Og OFV-statistikk viser at fordelingen av drivlinjer i den norske personbilparken endrer seg svært hurtig. I 2017 var 47,8 % av solgte nye biler bensin- eller dieselbiler, mens 51,1 % var elbil, hybrid eller ladbar hybrid. Ett år senere var de tilsvarende tallene 39,7 % og 60,3 %.

- Og for første gang går antall kjørte kilometer med biler med forbrenningsmotor ned, og for første gang selger bensinstasjonene mindre drivstoff enn før, forteller Anders Hovde.

Rekkevidde det største problemet

I Kantar TNS´s undersøkelse sier halvparten av de intervjuede at det er helt sikkert eller sannsynlig at de vil velge en elbil neste gang. Rundt 38 % tviler på at de vil kjøpe elbil, mens resten er tvilere.

<b>BILMARKEDSEKSPERT:</b> Seniorrådgiver Anders Hovde, Kantar TNS.
BILMARKEDSEKSPERT: Seniorrådgiver Anders Hovde, Kantar TNS. Foto: Geir Svardal

Hva er det som kan legge kjepper i elbilhjulene for myndighetenes ambisiøse mål? I følge Hovde er det særlig én ting potensielle elbilkunder frykter.

- Et flertall i undersøkelsen svarer at manglende rekkevidde er hva de frykter mest.

<b>UTLADET:</b> Mange er usikre på lademulighetene.
UTLADET: Mange er usikre på lademulighetene. Foto: Terje Bjørnsen

Der har altså bilprodusentene en jobb å gjøre. Det er primært Tesla Model S som leverer betryggende på rekkevidde pr. i dag (NEDC).

Norsk elbilforenings oversikt over rekkevidder.

Hva annet ansees som en utfordring ved å eie en elbil?

- Usikkerhet knyttet til incentivene elbilen har, lademuligheter i nærmiljøet og kapasiteten ved ladestasjoner, vinteregenskaper og strømforbruk ved hjemmelading, lister Hovde opp – og det siste er jo aktualisert gjennom de høye strømprisene Norge opplever om dagen.

<b>VINTEREGENSKAPER:</b> Mange har behov for å vite at elbilen takler tøff norsk vinter.
VINTEREGENSKAPER: Mange har behov for å vite at elbilen takler tøff norsk vinter. Foto: Petter Handeland

Og det er mer. For elbilene må bli mer praktiske og familievennlige. De må ha plass til et par hunder, kunne ta sykkelstativ – og hva med det store antallet campingvogner det slepes rundt på? Skal alle bli fastliggere?

Skal motstanden mot elbiler bygges ned, må altså myndigheter sentralt og lokalt, samt bilprodusentene, ta tak. Og de sistnevnte er i det store og hele på gang. En storprodusent som VW lover for eksempel en armada av elbil-modeller de neste årene.

Utbyggingen av ladestasjoner må generelt bli bedre, og arbeidsgivere, borettslag og boligsameier må tilrettelegge bedre for lading.

LES OGSÅ: ANYTEC A30 - et råskinn av en båt

Videre så må myndighetene garantere for elbilens incentiver. Bilhold er dyrt, og folk ønsker seg forutsigbarhet.

Billigere elbiler

Særlig de yngre er dessuten opptatt av at elbilene må bli billigere. Det er jo på en måte et paradoks at biler uten engangsavgift og moms likevel koster det hvite ut av øya, men ifølge Hovde vil utvikling av teknologi og større produksjonsvolum senke prisene fremover.

<b>UTEN AVGIFTER: </b>I skrivende stund finner vi e-Golf til kampanjeprisen 318 000 kroner, og en vanlig Golf 1,0 TSI til kampanjeprisen 300 000 kroner. I sistnevnte tilfelle utgjør avgiften 57 000 kroner. Uten engangsavgift og moms ville prisen ha vært på rundt 195 000 kroner. Det er mye dyrere å produsere elbiler i dag, men dette skal utjevne seg mot 2030.
UTEN AVGIFTER: I skrivende stund finner vi e-Golf til kampanjeprisen 318 000 kroner, og en vanlig Golf 1,0 TSI til kampanjeprisen 300 000 kroner. I sistnevnte tilfelle utgjør avgiften 57 000 kroner. Uten engangsavgift og moms ville prisen ha vært på rundt 195 000 kroner. Det er mye dyrere å produsere elbiler i dag, men dette skal utjevne seg mot 2030. Foto: Terje Bjørnsen

- Det anslås at produksjonskostnaden for elbiler i 2030 vil være på nivå med biler med forbrenningsmotor.

Svarene er preget av hvor de spurte bor. Folk fra store byer er ikke overraskende mer positive enn folk på landsbygda. Og det er heller ikke merkelig at folk fra Finnmark er de mest skeptiske til elbilens vinteregenskaper.

Så får tiden vise hva som skjer med incentiver, avgifts- og veipolitikk i årene frem mot 2025. Men en ting er altså sikkert - elbil-toget dundrer videre. Ikke minst takket være Kina.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her