<b>ENDRINGER:</b> Etter 66 år gjør Chevrolet radikale endringer med Corvette
ENDRINGER: Etter 66 år gjør Chevrolet radikale endringer med Corvette Foto: Chevrolet

Chevrolet Corvette Stingray

Etter 66 år med motoren foran, gjør Chevrolet radikale endringer med Corvette

Smertegrensen for ytelse var nådd. Noe måtte gjøres.

Publisert Oppdatert

Det har lenge vært kjent at åttende generasjon av Chevrolet Corvette skulle komme med midtplassert motor, og nå er den endelig her.

Og dersom man har sverget til europeiske sportsbiler og bare har ristet litt medfølende på hodet over primitive amerikanske muskelbiler for rettstrekkene, så kan nok Corvette by på en litt ubehagelig overraskelse.

En ting er ytelsene: Innstegsmodellen Stingray kommer med en selvpustende 6,2-liters V8 Small Block LT2-motor som produserer 495 hestekrefter og et dreiemoment på 637 Nm. Bilen skal greie 0–100 km/t på rundt tre sekunder, enda raskere med Z51 Performance-pakke.

LES OGSÅ: 15 fantastiske Volvo-modeller som aldri ble laget

Kreftene håndteres av en åttetrinns dobbeltclutch-kasse som er plassert bak. Girkassa har Chevrolet utviklet sammen med Tremec som har utviklet girkasser i 55 år, og er særlig kjent for manuelle gir.

<b>FERRARI?:</b> Det er faktisk en Corvette. 
FERRARI?: Det er faktisk en Corvette. 

Nådd smertegrensen

I over 60 år har Corvette kommet med motor bak forakslingen, så hvorfor har Chevrolet brutt med denne tradisjonen og gått over til midtmotor? Ifølge GM-president Mark Reuss skyldes det at den tradisjonelle frontmotoren har nådd smertegrensen for ytelse, noe som krevde nytenkning.

– Når det gjelder komfort og kjøreglede både ser og føles den som en Corvette, men den kjører bedre enn noen av de andre Corvette-generasjonene, uttalte Reuss da bilen ble introdusert.

– Corvette tåler sammenligningen med det beste verden har å tilby av sportsbiler med midtmotor, sa Michael Simcoe, visepresident for Global Design i General Motors.

LES OGSÅ: Test av Volvo V60 D4 Cross Country - og T8

<b>KJØREFOKUS:</b> 12-tommers instrumentpanel som kan konfigureres. Komfort- og infotainment-funksjoner betjenes med en stor skjerm og en rekke med knapper på midtkonsollen. 
KJØREFOKUS: 12-tommers instrumentpanel som kan konfigureres. Komfort- og infotainment-funksjoner betjenes med en stor skjerm og en rekke med knapper på midtkonsollen. 

Elektronisk diff

For dette er en bil som skal kunne langt mer enn å kjøre raskt rett frem. Chevrolet lover solid vridningsstivhet og Corvette kommer med en elektronisk limited slip-differensial bak som fordeler kreftene på bakhjulene.

Frontsplitter og hekkspoiler bidrar med marktrykk og bedre stabilitet i svingene, og Corvette kan også fås med adaptivt understell med Magnetic Ride Control 4.0.

Nye Corvette er 4630 mm lang. Til sammenligning er Porsche 911 Carrera S 4519 mm lang. Amerikaneren har en egenvekt på 1530 kilo, som er bare 15 kilo mer enn nevnte Porsche.

Med Z51 Performance-pakke kommer noen ekstra godbiter på kjøpet, som adaptivt understell, større bremseskiver (350 mm bak), bedre kjøling og sports-
eksos. Standard dekkdimensjon er 245/35ZR19 foran og 305/30ZR20 bak. Dekkene er Michelin Pilot Sport ALS. Med Z51-pakke leveres bilen med Michelin Pilot Sport 4S.

I USA starter prisen på Corvette Stingray på 60 000 dollar.

FAKTA: Chevrolet Corvette Stingray

<b>HJERTET:</b> 6,2-liters V8 som puster selv. 

Effekt, hk: 495
Dreiemoment, Nm: 637
Egenvekt, kg: 1530
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/193/123
Bagasjerom, liter: 357
Standard dekkdimensjon: 245/35ZR19/305/30ZR20
0–100 km/t: 3 sekunder
Toppfart, km/t: Ikke oppgitt
Pris fra: 60 000 dollar

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her