BMW 3-serie

Setter standarden igjen

Nå lanseres de første versjonene av BMW 3-serie i Norge. De virkelige godbitene kommer noe senere.

Publisert Oppdatert

Syvende generasjon av BMW 3-serie er klar for Norge. Det er den mest solgte BMW-modellen på verdensbasis, med over 15,5 millioner solgte eksemplarer.

Litt større

Nye 3-serie sedan måler 4709 mm i lengden, noe som betyr at den er litt lengre enn Mercedes C-klasse som er 4686 mm lang. Videre er 3-serien 1827 mm i bredden og 1442 mm i høyden. Akselavstanden er 2851 mm, mens bakkeklaringen er på 136 mm.

Sammenlignet med forrige generasjon er helt nye 3-serie Sedan dermed 85 mm lengre og 16 mm bredere, mens akselavstanden har økt med 41 mm. Sporvidden foran og bak har økt med henholdsvis 43 mm og 21 mm.

LES OGSÅ: Slik blir nye Volvo XC90

Vektfordeling

Bagasjeromsvolumet er 480 liter. I typisk BMW-manérer er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50. Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket med opptil 55 kg sammenlignet med forrige generasjon.

Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere. Et helt nyutviklet understell sørger for at støtdemperne både kan by på komfort og sportslige opplevelser på veien.

Rekkesekseren forsvinner

<b>BMW 3-SERIE:</b> Svært gjenkjennelig front på nye BMW 3-serie.
BMW 3-SERIE: Svært gjenkjennelig front på nye BMW 3-serie. Foto: BMW
<b>KOMPAKT:</b> BMW 3-serie vokser for hver generasjon, men det er fortsatt en kompakt bil.
KOMPAKT: BMW 3-serie vokser for hver generasjon, men det er fortsatt en kompakt bil. Foto: BMW

Motortilbudet viser at den herlige rekkesekseren er i ferd med å forsvinne. Unntaket er 330d, ellers må kundene ta til takke med tolitersmotorer med fire sylindre i 318d, 320d, 320i og 330i. Årsaken er krav til såkalt flåteutslipp av CO₂. Men BMW har et knep på lager for at savnet skal stilles: 330i-versjonen kommer med et eksosanlegg med skikkelig godlyd. Du hører lyden hele tiden, men den forstyrrer aldri.

LES OGSÅ: De viktigste bobil-nyhetene i 2019

Åttetrinns girkasse

I Norge blir 3-serie først tilgjengelig med et utvalg diesel- og bensinmotorer. 318d og 320d kommer med en sekstrinns manuell girkasse som standard, alle andre motorer har åttetrinns Steptronic automatgirkasse som standard. Åttetrinnsautomaten fra ZF har alltid vært førsteklasses. Nå er tiden girskiftene tar ytterligere forkortet. Det er ikke rart at manuelle kasser er i ferd med å forsvinne i 3-serie.

Ladbar hybrid av BMW 3-serie

I løpet av sommeren 2019 kommer blant annet to ytterligere varianter; en ladbar hybrid og en M Performance-modell.

Den ladbare hybriden BMW 330e, får siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km, målt etter NEDCcorr (basert på WLTP typegodkjenning). Det betyr en økning på rundt 30 prosent rekkevidde siden forrige generasjon. Endelige tekniske data er ikke satt, men man kan forvente en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt seks sekunder og en totaleffekt på 215 kW når det nye XtraBoost-moduset aktiveres.

LES OGSÅ: Hva smaker egentlig norsk natur? Vi har smakt på alt fra billelarver via ekorn til grevling

M340i blir toppmodellen

BMW M340i xDrive blir den foreløpige toppmodellen. Med en nyutviklet rekkesekser på 374 hk under panseret og et dreiemoment på 500 Nm vil sprinten fra 0-100 km/t gå unna på rundt 4,4 sekunder. Den kommer med Intelligent xDrive-firehjulsdrift, M Sport-differensial og et finjustert chassis som skal gi maksimalt grep. Stasjonsvognen vil komme høsten 2019.

<b>NORGESVENN:</b> BWM 3-serie er en populær modell og pressebildene er åpenbart tatt i Norge.
NORGESVENN: BWM 3-serie er en populær modell og pressebildene er åpenbart tatt i Norge. Foto: BMW

De norske prisene for lanseringsmotorene er klare, og er som følger:

  • BMW 330i AUT Fra 515 300 kroner
  • BMW 320d Fra 428 300 kroner
  • BMW 320d AUT Fra 444 100 kroner
  • BMW 320d xDrive AUT Fra 490 100 kroner