<b>G 500:</b> Det er ikke lett å skulle videreføre denne designen med stadig strengere krav til fotgjengersikkerhet. Blinklysene på forskjermene bød ingeniørene på utfordringer.
G 500: Det er ikke lett å skulle videreføre denne designen med stadig strengere krav til fotgjengersikkerhet. Blinklysene på forskjermene bød ingeniørene på utfordringer. Foto: Martin Jansen

PRØVEKJØRT: MERCEDES G 500

Lyden av dørlåsen som smekker igjen er som et børseskudd

Ikke alle dinosaurer er utryddet. G-klasse er her fortsatt. Den spilte sågar en prominent rolle i dino-filmen "Jurrasic World".

Publisert Oppdatert

HVA HAR VI KJØRT: Husker du hvordan du tegnet en bil da du var seks år gammel? Antakelig ble "designen" ganske kantene eller omtrent slik Geländewagen så ut da den verdensdebuterte i Sør-Frankrike i 1979. Og kanskje er det den basale designen som har gjort den til et ikon.

I fjor ble en fornyet G-klasse lansert, og de utvendige endringene siden verdensdebuten for 40 år siden er minimale. Den er riktignok blitt 5,3 centimeter lengre og hele 12,1 centimeter bredere, men hele den ikoniske innpakningen er intakt. Kasseformen er den samme, de særegne dørhåndtakene er der fortsatt. Glem "keyless", disse håndtakene krever at du tar i.

Dørlåsen høres fortsatt ut som et børseskudd, og når den automatisk går i lås er den skarpe og metalliske lyden nok til å gi en litt fyllesyk passasjer nervøst sammenbrudd.

De karakteristiske blinklysklossene er på forskjermene er der fortsatt. De ga ingeniørene en utfordring på grunn av stadig strengere krav til fotgjengersikkerhet. Blinklysene trykkes derfor ned dersom de utsettes for en belastning over 70 kilo. Innvending har det skjedd større ting.

LES OGSÅ: Denne SUV-en er forberedt på kjernefysisk krig

Den tradisjonelle spaken for håndbrekket på midtkonsollen er borte og erstattet av elektronisk håndbrekk. Luftdysene har fått samme form som frontlysene. Klokken på midtkonsollen er analog, men nå kommer G-klasse med Mercedes' såkalte widescreen-cockpit tilgjengelig som innebærer to skjermer på 12,3-tommer som er sømløst sammenført av en felles glassplate. Plasseringen av Burmester surroundanlegget (ekstra til 19 000 kroner) må ha bydd ingeniørene på hodebry. Blant annet måtte oppbevaringsrommet for solbriller i takkonsollen ofres.

<b>BREDERE:</b> G-en er blitt fem centimeter lengre, og hele 12 centimeter bredere. Du stiger opp i denne bilen, ikke inn. Du sitter utrolig høyt (foran 92 cm over bakken), hevet over alt annet, og veldig behagelig.
BREDERE: G-en er blitt fem centimeter lengre, og hele 12 centimeter bredere. Du stiger opp i denne bilen, ikke inn. Du sitter utrolig høyt (foran 92 cm over bakken), hevet over alt annet, og veldig behagelig. Foto: Martin Jansen

Terrengklasse

Det er ikke bare designen som har gitt G-klasse ikonisk status. Terrengegenskapene har også bidratt. Bakkeklaringen på nye G-klasse er økt med seks millimeter til totalt 24,1 cm. Vadedybden er økt til 70 centimeter, opp 10 centimeter. Angrepsvinkelen er på 31 grader, utgangsvinkelen 30 grader og den skal tåle en hellingsvinkel på hele 35 grader. Breakover-vinkelen er på 26 grader.

Fjæringsveien foran er på 85/100 millimeter foran og 82/142 millimeter bak. Offroad-egenskapene skal være forbedret ytterligere takket være et såkalt automatisk “G-modus”. Uavhengig av hvilket kjøreprogram du har valgt, så kobler bilen automatisk til G-Modus så snart en av de tre differensiallåsene er aktivert eller lavserie er koblet inn. G-Moduset tilpasser styring, understell og akselerasjonen automatisk, og skal unngå unødvendige girskift og sikre maksimal offroad-evne. Nye G-klasse kommer med nitrinns automatkasse (9G-Tronic) og du skal kunne skifte fra lavserie til høyserie i hastigheter opp til 70 km/t.

<b>SPERRET: </b>G-Klasse har tre differensialsperrer. Sperringen av de tre differensialene sørger for at likt turtall fordeles jevnt på alle fire hjul – uavhengig av det enkelte hjulets veigrep. Dermed kan hjulene som har veigrep, overføre drivkraften og sørge for fremdrift.
SPERRET: G-Klasse har tre differensialsperrer. Sperringen av de tre differensialene sørger for at likt turtall fordeles jevnt på alle fire hjul – uavhengig av det enkelte hjulets veigrep. Dermed kan hjulene som har veigrep, overføre drivkraften og sørge for fremdrift. Foto: Martin Jansen

Mer behersket

G-klasse var fra lansering tilgjengelig kun som G 500 og G 63 AMG. Ikke lenge etter lanseringen hadde over 50 nordmenn skrevet kontrakt på G-klasse, ifølge Mercedes-Benz Norge. 70 prosent av dem valgte toppmodellen G63 AMG, halvparten som personbil. Så langt i år er det registrert 20 G-klasser som varebil, 14 som personbil.

G 63 kommer standard med AMG Ride-controll-understell med justerbar dempingen som gir tre ulike understellstrinn. Uansett om du stiller inn i "Comfort", "Sport" og "Sport Plus", så er G63 en ganske stram bil med stiv bakaksel. Det innebærer at den "stepper" litt på ruglete underlag.

Den nitrinns AMG Speedshift-girkassa er lynrask og har ekstremt korte girskift. Den matcher den 585-hester sterke motoren, og resultatet er imponerende. G63 er uhyggelig kjapp. Og når man sitter der oppe, høyt hevet over bakken, kan man ikke annet enn å la den lett hysteriske latteren slippe løs, mens den massive veggen av en bil skyter fart og lyden av eksosen raller.

<b>FRA S-KLASSE:</b> Helt ny cockpit med brede skjermer som i S- og E-klasse.
FRA S-KLASSE: Helt ny cockpit med brede skjermer som i S- og E-klasse. Foto: Martin Jansen

Vi har også prøvekjørt G500-versjonen som er mer behersket. Det bøllete aspektet og ville brølet AMGs sportseksos er erstattet av en mer stoisk ro og en herlig V8-rumling som sender tankene til en USA, som på sett og vis er denne bilens hjemmebane.

Nitrinnskassa er ikke like rask som AMGs speedshift-kasse, men den håndterer de 422 hestekreftene pent og pyntelig. Og bevares, noe sinke er den ikke.

<b>KREFTER NOK: </b>Den fireliters V8-motoren med to turboer yter 422 hk, og den hjelper i høyeste grad til med å gi G-klasse en utrolig avslappet framferd. Lyden er av dyp, brummende bass.
KREFTER NOK: Den fireliters V8-motoren med to turboer yter 422 hk, og den hjelper i høyeste grad til med å gi G-klasse en utrolig avslappet framferd. Lyden er av dyp, brummende bass. Foto: Martin Jansen

DETTE LIKER VI: Et terrengbilikon som med sin kasseform er nær sagt vanskelig å mislike. Som lyd- og kjøreopplevelse er det lett å la seg begeistre av en diger bensinmotor

DETTE LIKER VI IKKE: Pris, forbruk og CO2-utslipp er åpenbare kategorier, men det blir som å klage på alkohol i cognacen. Men dersom man kan betale 1 953 900 kroner + ekstrautstyr samt hyppige og kostbare bensinregninger, så bør man absolutt ta 600 000-kronerssteget opp til AMG-versjonen. Nå er dessuten den mer fornuftige G350d tilgjengelig (1 802 900 kroner), færre hester, men omtrent samme dreiemoment.

<b>KASSE:</b> Formen på G-klasse gir noen klare fordeler. Bagasjeplassen er god, ikke minst i høyden.
KASSE: Formen på G-klasse gir noen klare fordeler. Bagasjeplassen er god, ikke minst i høyden. Foto: Martin Jansen

KONKLUSJON: G-klasse var med i dino-filmen «Jurassic World», og som de fleste skapninger fra perioden jura er det sikkert mange som anser G 500 OG g 63 som dinosaurer som burde vært utryddet.

Bensinforbruket er av astronomiske dimensjoner, CO2-utslippet likeså. Bilen kan lett oppfattes som sivil ulydighet mot det voksende regimet av prektige miljøaktivister, og er en høylytt måte å be dem reise et svært varmt sted, fortrinnsvis med en slik fornuftig transportsykkel fra Danmark.

Det er med andre grunn til å klappe G-klasse-eierne frem. De er tross alt en minoritet og en verneverdig motkultur.

TEKNISKE DATA: MERCEDES-BENZ G 500

Motor, cm³: 3982

Effekt, hk ved o/min: 422/5250
Dreiemoment, Nm ved o/min: 610/2250
Egenvekt, kg: 2354
Tilhengervekt, kg: 3500
Nyttelast, kg: 721
Lengde/bredde/høyde, cm: 487/193/197
Akselavstand, cm: 289
Bakkeklaring, cm: 24
Bagasjerom, liter: 1080/2126
Standard dekkdimensjon: 265/55R19
Forbruk, NEDC l/mil: 1,21
Forbruk, WLTP l/mil: 1,5
CO2-utslipp NEDC, g/km: 263
CO2-utslipp WLTP, g/km: 338
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,9
Toppfart, km/t: 210
Pris fra, kr: 1 953 900
Pris testbil, kr: 2 351 900
Varebil, pris fra: 1 407 900

TEKNISKE DATA: MERCEDES-AMG G 63

Motor, cm³: 3982
Effekt, hk ved o/min: 585/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 850/2500
Egenvekt, kg: 2485
Tilhengervekt, kg: 3500
Nyttelast, kg: 640
Lengde/bredde/høyde, cm: 487/193/197
Akselavstand, cm: 289
Bakkeklaring, cm: 24
Bagasje, liter: 1080/2126
Standard dekkdimensjon: 275/50R20
Forbruk, NEDC l/mil: 1,31
Forbruk, WLTP l/mil: 1,55
CO2-utslipp NEDC, g/km: 299
CO2-utslipp WLTP, g/km: 340
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,5
Toppfart, km/t: 240
Pris fra, kr: 2 546 900
Pris testbil, kr: 2 771 000
Varebil, pris fra: 1 865 900

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her