<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>FINE LINJER:</b></strong></span> Nye Tesla Model S 100D viser at Tesla har jobbet aktivt med å heve kvalitet og finish på Model S.
FINE LINJER: Nye Tesla Model S 100D viser at Tesla har jobbet aktivt med å heve kvalitet og finish på Model S. Foto: Terje Bjørnsen

Test Tesla Model S 100D

Blir bare bedre og bedre

Fortsatt viser Tesla Model S de nye konkurrentene hvor elbil-skapet skal stå og snart kommer oppgraderte Standard og Long Range-versjoner av Model S.

Publisert Oppdatert

Selv om det nå er gått nesten 10 år siden Tesla viste prototypen av Model S på bilutstillingen i Frankfurt høsten 2009, holder S-modellen koken forbløffende bra.

Nedslående for konkurrentene

Med tester av mange nye Tesla-konkurrenter den siste tiden, syntes vi det var greit å se hvordan stamfaren til dagens dyre elbiler klarer seg i forhold til nyhetene fra Audi, Jaguar og Mercedes-Benz. For de tre nevnte prestisjeprodusentene må svaret være nokså nedslående. For bestefar S klarer seg faktisk helt utmerket. Og på noen viktige områder setter den fortsatt standarden.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>TIDLØS:</b></strong></span> Det er nesten 10 år siden den første prototypen av Tesla Model S ble vist frem. Designet har vist seg å tåle tidens tann godt.
TIDLØS: Det er nesten 10 år siden den første prototypen av Tesla Model S ble vist frem. Designet har vist seg å tåle tidens tann godt. Foto: Terje Bjørnsen

Uferdig

Når jeg kjører Model S 100D i 2019-versjon, nesten på dagen seks år etter vi kjørte den første testen av Model S, er det ikke fritt for at den minner om en god vin. Tilbake i 2013 var det ikke vanskelig å merke at Model S hadde et stort potensial, men var en smule røff og uferdig i kantene.

LES OGSÅ: Test av Tesla Model S100D på langtur (2017)

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>OVERSIKT:</b></strong></span> Man blir raskt vant til den svære skjermen i Tesla Model S.
OVERSIKT: Man blir raskt vant til den svære skjermen i Tesla Model S. Foto: Terje Bjørnsen

Kvalitet og finish

Selv om Model S ikke har ligge stille i vinskapet i kjelleren, har den modnet og det virker nå som bilen har utviklet sitt fulle og hele potensial. Det merkes spesielt godt etter faceliften i 2017 og vår testbil har ingen av de kvalitets- eller finishmanglene vi opplevde på de første eksemplarene. At Tesla har hatt sine innkjøringsproblemer finnes det mange beretninger om, men de merker vi ikke noe til i dette testeksemplaret.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>FORBILLEDLIG:</b></strong></span> Ingen konkurrenter er like gode som Tesla når det kommer til å lage brukervennlige systemer.
FORBILLEDLIG: Ingen konkurrenter er like gode som Tesla når det kommer til å lage brukervennlige systemer. Foto: Terje Bjørnsen

Velkjørende elbil

Basisegenskapene har det aldri vært noen tvil om, og fortsatt er Tesla Model S den mest velkjørende av de dyre elbilene. Avansert hjuloppheng, lavt tyngdepunkt og fin vektfordeling bidrar til at du kan holde svært godt driv på svingete vei om du har lyst. At den veier noen hundre kilo mindre enn de tyngste konkurrentene gjør heller ingenting.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>GOD PLASS:</b></strong></span> De fleste Tesla-eiere har funnet ut at bagasjerommet på Model S tar unna en raus helgehandel uten problemer.
GOD PLASS: De fleste Tesla-eiere har funnet ut at bagasjerommet på Model S tar unna en raus helgehandel uten problemer. Foto: Terje Bjørnsen

Redusert støynivå

Fjæringskomforten er et godt kompromiss mellom kjørbarhet og smidighet, det passer humpete norske veier perfekt. Dessuten har Tesla fått kontroll på støynivået. Vår bil har det riktige dekkvalget i så måte, med 19-tommers hjul. At støynivået er redusert med 5 dBA i 100 km/t siden vi kjørte den første Model S (riktig nok på 21-tommers hjul) i 2013, sier mye om den evolusjonen Model S har vært gjennom.

Unik på tre områder

Der hvor Model S fortsatt er unik i forhold til konkurrentene er på tre områder: Forbruk/rekkevidde, ytelser og den enkle elbilopplevelsen. Det er nemlig ingen av de nye konkurrentene som tilsynelatende kan nærme seg Model S på dette området. Sammenligning av elbilforbruk er vanskelig på grunn av at temperatur og kjøreforhold spiller en stor rolle. Det var bedre forhold da vi kjørte Model S gjennom vår faste 20 mils forbrukstest, men det forklarer ikke hele forskjellen til Audi e-tron og Jaguar I-PACE.

Forbruk Model S 100D

Der Model S 100D klarte seg med 1,84 kWh/mil, brukte Audi og Jaguar henholdsvis 2,33 og 2,2 kWh/mil. Det lave forbruket gir en umiddelbar effekt på rekkevidden: Maksimalt 480 km for Model S, 370 km for e-tron og 350 for I-PACE. Game, set and match.

TESTDATA:
Tesla Model S 100D

0-100 km/t, sek: 4,3
60-100 km/t, kickdown: 1,9 80-120 km/t, kickdown: 2,5 Støy 50 km/t, dBA: 58
Støy 80 km/t, dBA: 63,5
Støy 100 km/t, dBA: 66 Testforbruk, kWh/mil: 1,84 Rekkevidde i test, 200 km: 480

Motor, cm³: To elmotorer
Effekt, hk/kW: 524/386
Dreiemoment, Nm: 660
Egenvekt, m/fører, kg: 2365
Lengde/bredde/høyde, cm: 498/196/144
Bagasjerom, liter: 895-1795
Batterikapasitet, kWh: 87
Rekkevidde, WLTP km: 610
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,89
0-100 km/t, fabrikk, sek: 4,3
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 825 720

For å lese denne artikkelen må du ha et abonnement på SIDE3+
Klikk her for 30 dager gratis tilgang
Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her

Som abonnent på SIDE3+ får du

  • Premium dybdeartikler og dokumentarer fra Vi Menn, Villmarksliv, Jakt og Alt om Fiske
  • Grundige og unike tester
  • Eksklusive bildereportasjer
  • 20% rabatt* på Fjellsport.no
  • * rabatten gjelder ikke tilbudsprodukter, Norrøna, elektronikk, kart, fiskeutstyr, ernæring, pakkepris, automatisk priset og outlet.