<b>AUDI Q4 E-TRON:</b> En forsmak på Audi Q4 e-tron debuterte på bilutstillingen i Genéve.
AUDI Q4 E-TRON: En forsmak på Audi Q4 e-tron debuterte på bilutstillingen i Genéve. Foto: Audi

Audi q4 e-tron

Her er Audi Q4 e-tron

Neste år er det klart for Audi Q4 e-tron som blir et langt rimeligere alternativ til e-tron

Publisert Oppdatert

Har Audi sovet i timen? Ja, mener våre tyske samarbeidspartnere Auto Bild som mener Audi fortsatt var fokusert på diesel da Elon Musk lansert Tesla Model S i 2012. Nå har Tesla produsert 250 000 elektriske biler mens Audi har kommet med én elbil – Audi e-tron som nylig ble introdusert i Norge.

LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt nye BMW 3-serie: - Ren kjøreglede!

SENERE IÅR: Audi e-tron Sportback.
SENERE IÅR: Audi e-tron Sportback. Foto: Audi

Men nå skjer det ting. På tampen av året blir den produksjonsklare Sportback-versjonen av e-tron lansert. Da kommer også Audi Q2L e-tron, som er designet spesielt for det kinesiske markedet.

Neste år kommer e-tron GT. Den lekre modellen ble vist frem som konsept på bilutstillingen i Los Angeles før jul. Den produksjonsklare GT-versjonen er ventet neste år.

Q4 e-tron kommer i 2020

Da kommer også modellen som er svært interessant sett med norsk øyne, Q4 e-tron. Dermed få Audi et langt billigere alternativ til de kostbare elbilene sine.

<b>AUDI E-TRON GT:</b> Audi e-tron GT kan du forvente å se på veien neste år.
AUDI E-TRON GT: Audi e-tron GT kan du forvente å se på veien neste år. Foto: Audi

På bilutstillingen i Genéve er Q4 e-tron akkurat vist frem, foreløpig på konseptstadiet. Bilen er 4,58 meter lang, 30 centimeter kortere enn e-tron, og har høy bakkeklaring.

Den har to elektriske motorer, en på hver aksel, som gir firehjulstrekk. Systemet produserer til sammen 225 kW. Den elektriske motoren bak produserer 150 kW og et dreiemoment på 310 Nm, mens elmotoren foran gir 75 kW og 150 Nm.

LES OGSÅ: Seat el-Born: Mye tyder på at dette blir en svært rimelig elbil

I de fleste tilfeller vil bilen bruke den elektriske motoren bak, en synkron AC-motor med permanent magnetisering, for best mulig virkningsgrad. Prioriteringen av bakre motor ved normal drift er ett grep for mer effektiv drift og lengre rekkevidde.

<b>NORGESBIL:</b> Audi Q4 e-tron har høy bakkeklaring og firehjulstrekk, noe nordmenn liker.
NORGESBIL: Audi Q4 e-tron har høy bakkeklaring og firehjulstrekk, noe nordmenn liker. Foto: Audi

Dersom sjåføren forlanger mer effekt enn det den bakre motoren kan levere, vil det elektriske firehjulstrekket bruke den asynkrone frontmotoren til å fordele dreiemoment også til forakselen. Inngrepet skjer sømløst, for eksempel før hjulene begynner å spinne på glatt underlag, eller ved rask svingkjøring – før bilen over- eller understyrer.

LES OGSÅ: Peugeot e-208 - dette blir kanskje årets kuleste elbil

Audi Q4 e-tron: Rekkevidde

Q4 e-tron skal greie 0-100 km/t på 6,3 sekunder og en toppfart på 180 km/t. Batteriet på 82 kWt skal gi en rekkevidde på 450 kilometer ifølge WLTP-standarden. Systemet er bygget for 125 kW hurtiglading, noe som skal gi en ladetid til 80 prosent kapasitet på rundt 30 minutter.

<b>AUDI Q4 E-TRON:</b> Førermiljøet i Audi Q4 e-tron
AUDI Q4 E-TRON: Førermiljøet i Audi Q4 e-tron Foto: Audi

Q4 e-tron er basert på MEB-plattformen, samme plattform som blant annet VWs I.D. Neo, og Auto Bild mener det derfor er sannsynlig at Q4 e-tron også kan bli tilgjengelig med kun en elmotor, noe som naturlig nok vil gi lavere pris enn med to elmotorer. Auto Bild tror Q4 e-tron vil koste rundt 40 000 euro i Tyskland med to elmotorer.

GRATIS NYHETSBREV: Få artikler fra SIDE3 rett i innboksen. Meld deg på nå!