<b>KAN FORT BLI EN VANE:</b> Sportslige RIB-egenskaper kombinert med bowriderens komfort. Norske farger blir annerledes enn på testbåten: Hvit glassfiber, lys flexiteek med hvite nater, beige puter og mørkegrå farge på pongtonger. 
KAN FORT BLI EN VANE: Sportslige RIB-egenskaper kombinert med bowriderens komfort. Norske farger blir annerledes enn på testbåten: Hvit glassfiber, lys flexiteek med hvite nater, beige puter og mørkegrå farge på pongtonger. 

Test: Capelli Tempest 65 BR

Denne RIB-en endrer spillereglene

Noen ganger kommer det en «gamechanger» i båtverdenen. Mye tyder på at den nye bowrideren i RIB-format er nettopp det.

Publisert Oppdatert

Hvis du noensinne har vært ute med en RIB i litt bølger, har du sannsynligvis reflektert over den myke og behagelige gangen sammenlignet med en vanlig glassfiberbåt. Pongtongene støtter opp, fjærer av og tillater glassfiberskroget å være skarpt nok til å kutte bølgeslagene svært effektivt.

De fleste RIB-er i 6–7 meters-klassen er som regel temmelig åpne båter. En slank konsoll med plass til et par voksne, et aktersete og en solseng eller åpent dekk foran konsollen. Her er ikke mye å gjemme seg bak på en småkjølig dag.

LES OGSÅ: Lekker turbåt for norske forhold - Prestige Yachts

<b>RIKTIG FØLELSE:</b> Det tar ikke lang tid før bowriderfølelsen kommer på plass. 
RIKTIG FØLELSE: Det tar ikke lang tid før bowriderfølelsen kommer på plass. 

Vanskelig balansegang

Det er altså her Capelli forsøker seg på en nesten umulig kombinasjon: Man tar utgangspunkt i den normale Tempest-modellen på 6,5 meter og legger på bowriderinnredning.

Ideen er isolert sett ikke ny. Det finnes mange konsollbåter som får en mer lukket og lun cockpitavdeling med to konsoller på hver side, med delt vindskjerm og dør i midten som stenger luftstrømmen oppe i fart. Men det har altså ikke vært prøvd i en RIB i denne størrelsen tidligere.

Hvorfor skal det være så vanskelig å få til? Det handler om en kombinasjon av utseende og praktiske egenskaper. RIB-er har ikke høye skrogsider, men ganske lave pongtonger. De samme pongtongene stjeler av bredden i cockpit. Dermed får du to begrensninger å håndtere: Hvor høy kan du bygge vindskjerm og innredning før båten ser rar ut? Og hvordan skal du klemme inn innredning uten at blir trangt og ukomfortabelt?

<b>UVANT:</b> RIB med vindskjerm og behagelige sitteplasser kan fort bli en trend om båten slår an. 
UVANT: RIB med vindskjerm og behagelige sitteplasser kan fort bli en trend om båten slår an. 

LES OGSÅ: Denne SUV-en er laget for å tåle en atombombe

Tekniske data: Capelli Tempest 65 BR

Lengde, m 6,5
Bredde, m 2,52
Vekt tom, kg 1000
Vekt med motor, kg ----
Drivstoff, l 150
Personer 10
Anbefalt motor hk 150–200
Pris, fra 560 000
Pris, testbåt 614 000

Første gang jeg hørte om båten, tenkte jeg at dette enten kommer til å se rart ut, eller fungere ganske dårlig. Men etter å ha kikket på Capelli Tempest 65 BR under verdenslanseringen i Düsseldorf i januar 2019, måtte jeg innrømme at det italienske verftet virket å være på sporet av noe.

Sannhetens øyeblikk


Nå er tiden kommet for den første testturen med norsk vann under kjølen. Det er noe annet å se en båt på vannet enn på en utstilling.

Noe av skroget blir naturlig nok borte i vannet om du ser båten rett fra siden eller litt ovenfra. Det gjør at en båt med lavt fribord og vindskjerm fort kan miste proporsjonene. Smak og behag er som kjent en individuell sak, men etter min mening faller Capelli Tempest 65 BR ned på riktig side. Er det noe italienere kan, er det jo nettopp design.

Her ligger også noe av båtens kompromiss. For at ikke vindskjermen skal bli dominerende i det visuelle uttrykket, er den akkurat så lav at jeg ser over kanten når jeg setter meg i førerstolen. Capelli er ikke de eneste som gjør det på denne måten, og etter vår erfaring har det to implikasjoner: Du får vind i luggen når du kjører fort, og lavere personer kan oppleve at kanten på vindskjermen kommer i siktlinjen. Rammen er heldigvis ganske slank.

Jeg skal ut i Drammensfjorden for å teste og under den rolige turen ut elva kommer bowriderfølelsen på plass. Det handler om at jeg sitter bedre enn jeg noensinne har gjort i en RIB på denne størrelsen.

Førersetet er sportslig utformet og sittestillingen god. Sittehøyden er tilstrekkelig for voksne både her og på de øvrige sitteplassene. Ellers kunne det vært et sted å jukse til seg centimeter i design- kontra vindskjerm-striden.

Capelli Tempest 65 BR med Suzuki DF175

Turtall Fart, Støy, Forbruk
1000 4 knop 62 dBa 3 l/t
1500 6 knop 67 dBa 5 l/t
2000 7 knop 70 dBa 8 l/t
2500 9 knop 75 dBa 12 l/t
3000 18 knop 81 dBa 15 l/t
3500 22 knop 83 dBa 19 l/t
4000 27 knop 81 dBa 25 l/t
4500 31 knop 84 dBa 30 l/t
5000 36 knop 87 dBa 38 l/t
5500 41 knop 89 dBa 49 l/t
5700 44 knop 90 dBa 55 l/t

Det fungerer

Cockpiten føles mer intim enn trang, selv om du nødvendigvis ikke har samme boltreplass som i en 6,5 meters glassfiberbåt.

Verftet har trukket sideveggene så langt ut i pongtongene som mulig og vinner viktige centimeter på det. Sittebenken på babord har en enkel og smart vipperygg.

Dermed fungerer den både som copilotsete i farts­retningen og som sollounge. Aktersofaen har god plass til to og vendbar ryggpute for
å sitte bakover. Fire voksne har god sitte­komfort i cockpit, fem går også an.

I baugen er det to loungeplasser med støttepute for ryggen. Dette er stedet for shorts og T-skjorte på fine dager. Erfaringsmessig synes småfolket at sitteplassene i baugen er det beste stedet å være på hyggeturer. Og med denne utformingen ser vi ikke bort fra at to-tre barn og en voksen vakt­-
mester kan ha det riktig fint her. Med god oppbevaringsplass under benkene og i konsollene har båten den plassen du trenger for å stue unna utstyr og bagasje.

Drammensfjorden ligger paddeflat og har ikke mange utfordringer å by Capelli Tempest 65 BR på. De små hekksjøene vi lager selv har ingen påvirkning og skarpe svingmanøvrer tar den uten ubehagelige tendenser. Basert på erfaringene fra Tempest 65 Nordic tror vi dette blir en behagelig båt i krapp fjordsjø.

<b>BRA FART:</b> 175 hester gir sportslig kjørefølelse. Behovet for å justere trimvinkel er moderat. 
BRA FART: 175 hester gir sportslig kjørefølelse. Behovet for å justere trimvinkel er moderat. 
<b>ROLIG TUR:</b> Bord og ekstra ileggspute på babord side gir hyggelige sitteplasser. Gode steg ut og inn av båten.  
ROLIG TUR: Bord og ekstra ileggspute på babord side gir hyggelige sitteplasser. Gode steg ut og inn av båten.  

Under testmålingene beviser båten at den har sine sportslige egenskaper i behold. Den passerer enkelt 40 knop og kjennes passe livlig ut når du nærmer deg toppfart. Og kikker du nærmere på testdataene, vil du se at den har et behagelig og forbruksvennlig fartsområde fra 20 til 30 knop.

<b>TRYGG:</b> Sjøegenskapene kjennes behagelige. Båten finner ikke på uventede sprell. 
TRYGG: Sjøegenskapene kjennes behagelige. Båten finner ikke på uventede sprell. 

Vi Menn Båt mener

<b>SETEHØYDE:</b> God sittekomfort også for lange personer. 

Skepsisen vi hadde til kombinasjonen RIB og bowrider er borte. Naturlig nok er ikke dette den rommeligste bow­rideren på 6,5 meter. Men sannsynlig­vis en av de mest sportslige og velkjørende. Og bringer inn et svært viktig element RIB-miksen har manglet: Gode sitteplasser og sosial cockpit.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her