<b>DET GODE LIV: </b>Gi oss en flybridgebåt og 25 grader i luften, og vi lover ikke å klage.
DET GODE LIV: Gi oss en flybridgebåt og 25 grader i luften, og vi lover ikke å klage. Foto: Jean-Francois Romero

PRESTIGE YACHTS

Lekker turbåt for norske farvann

Franske Prestige lanserer to nye turbåter godt tilpasset det norske markedet.

Publisert Oppdatert

Det er to nye 42-fotere som står på programmet for lansering høsten 2019. Flybridgemodellen Prestige 420 vises første gang på båtutstillingen i Cannes i begynnelsen av september, mens coupéversjonen Prestige 420S kommer senere.

Passer for norske forhold

Modellene er godt nytt for norske turbåtentusiaster. Størrelse rundt 40 fot passer norske forhold bra. Prestige har markert seg som en av de mest suksessfulle storbåtverftene de siste årene. Relativt tradisjonelt utvendig design er kombinert med et innvendig preg mer eksklusivt enn det prislappen skulle tyde på.

<b>SALONG:</b> Her er det rommelig bysse og god sitteplass. Store vinduer og lyse materialer.
SALONG: Her er det rommelig bysse og god sitteplass. Store vinduer og lyse materialer. Foto: Jean-Francois Romero

Mye tyder mye på at det også gjelder denne. Lyse farger og pene materialer innvendig.

LES OGSÅ: Fem supre familiebåter som ikke koster alt for mye

Cockpitsalongen har et fint bysseområde akter ved skyvedøren ut til akterdekket, og en rommelig sittegruppe med loungemulighet på babord side. Vis-à-vis er det en toseters sofa og selvfølgelig førerplassen helt forrest.

<b>LENGDE:</b> Prestige 420 Fly er 13 meter lang og har en marsjfart rundt 22 knop.
LENGDE: Prestige 420 Fly er 13 meter lang og har en marsjfart rundt 22 knop. Foto: Jean-Francois Romero

Overraskelsen

<b>VI MENN BÅT:</b> Nytt Vi Menn Båt er straks abonnentene.
VI MENN BÅT: Nytt Vi Menn Båt er straks abonnentene.

I likhet med Bavaria R40 har man ikke forsøkt å trykke inn tre kabiner under dekk. I stedet har man fått på plass en tilsynelatende rommelig eierkabin midtskips.

Baugområdet er dratt ut i bredden og dermed har gjestelugaren forut bedre romfølelse enn forventet. Mellom de to er det et toalettrom på hver side, alternativt kan det ene toalettrommet byttes ut med plass til vaskemaskin og walk-in closet.

Planløsningen på flybridge følger et vant mønster for båter i denne størrelsen. Solseng og førerplass forut, en wetbar i midten på styrbord, og en L-formet sofa akter.

LES OGSÅ: Ny konge på haugen blant utenbordsmotorene

Og skulle det bli kamp om solplassene her på toppen, er det neppe noe nederlag å ta plass på solsengene i baugen med regulerbare ryggstøtter.Valget av akseldrift er en smule overraskende, vi hadde trodd man ville velge en drevløsning på denne type båt, men verftet hevder at det gir en fin vektfordeling og bedre plassutnyttelse.

Uansett – Cummins leverer drivlinjen med enten 2x380 eller 2x425 hk. Drivstoffkapasiteten er på 1170 liter. Coupéutgaven 420S er med unntak av flybridge bortimot identisk med tanke på planløsning.

<b>ROMMELIG:</b> Med ekstra bredde i baugområdet virker gjestelugaren nesten like rommelig som midtlugaren.
ROMMELIG: Med ekstra bredde i baugområdet virker gjestelugaren nesten like rommelig som midtlugaren. Foto: Jean-Francois Romero
Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her