<b>AUDI E-TRON: </b>Her er den, den endelige versjonen av Audi e-tron. Startprisen i Norge er langt fra avskrekkende.
AUDI E-TRON: Her er den, den endelige versjonen av Audi e-tron. Startprisen i Norge er langt fra avskrekkende. Foto: Audi

Audi e-Tron

Her er den: Audi e-tron

Audi e-tron er Audis første elbil og synes å være skreddersydd for det norske markedet med mye plass, firehjulstrekk og hengerfeste. Prisen blir også konkurransedyktig. Audi avduket produksjonsmodellen av elbilen den 18. september 2018.

Publisert Oppdatert

Audis elbil e-tron er en SUV med firehjulstrekk og dermed skreddersydd for det norske markedet. I september 2018 hadde rundt 5500 nordmenn allerede betalt depositum på 20.000 kroner.

Pris på Audi e-tron

Den endelige prisen var derfor svært mange nordmenn spente på.

Før den offisielle avdukingen den 18. september 2018 hintet Audi om en pris på 80.000 euro i Tyskland, og det er temmelig nærme den endelige startprisen i Norge:

Veiledende pris på Audi e-tron, inklusiv frakt og levering i Oslo, starter på 651.900 kr.

Modell Pris
Audi e-tron (innstegsmodell) 651.900 kr

Audi e-tron får blant annet følgende standardutstyr i Norge:

  • Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss
  • Regulerbar luftfjæring foran og bak
  • Forberedelse for Audi Trådløs Lading
  • Cruise control
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • 19 tommers aluminiumsfelger
  • Audi Connect
  • To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
  • Virtual cockpit
  • Elektrisk bakluke
  • Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
  • LED frontlys

Audi melder at de også vil tilby ulike utstyrsversjoner med ferdig sammensatte pakker, i tillegg til skreddersøm. Detaljer rundt dette kommer når det nærmer seg åpning for bestilling av bilen.

<b>REKKEVIDDE PÅ AUDI E-TRON:</b> Audis første elbil skal gå rundt 40 mil på én lading, ifølge WLTP-målingen.
REKKEVIDDE PÅ AUDI E-TRON: Audis første elbil skal gå rundt 40 mil på én lading, ifølge WLTP-målingen.
<b>OFFROADER: </b>Audi e-tron har en offroad-modus hvor bilen kan heve seg 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter.
OFFROADER: Audi e-tron har en offroad-modus hvor bilen kan heve seg 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter.

Dato for Audi e-tron: Levering i Norge

Audis første elbil ble offisielt avduket den 18. september 2018, norsk tid.

I oktober vil den bli tilgjengelig for prøvekjøring av journalister, og de første uavhengige testene av bilen kommer kort tid etter det.

Kunder i Norge må vente til 2019 før de får bilene sine. Audi jobber mot levering rett over nyttår.

- Vil det si i januar 2019?

- Det er vanskelig å si nøyaktig tidspunkt, men tidlig i 2019, sier kommunikasjonssjef for Audi, Morten Moum, til Side3.

Audi e-tron uten sidespeil

El-SUV-en blir den første masseproduserte bilen som kan leveres uten tradisjonelle sidespeil som et tilvalg. De erstattes da av kameraer, som viser hva som skjer rundt bilen på to syv tommer store OLED-skjermer i sidedørene.

<b>SIDESPEIL ERSTATTES AV KAMERA: </b>E-tron blir den første masseproduserte bilen som kutter sidespeil til fordel for kameraer som viser hva som skjer rundt bilen.
SIDESPEIL ERSTATTES AV KAMERA: E-tron blir den første masseproduserte bilen som kutter sidespeil til fordel for kameraer som viser hva som skjer rundt bilen. Foto: Audi

Bildet kan justeres for å gi ønsket synsvidde. Videre kan sjåføren zoome inn og ut i bildet for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen.

«Sidespeil»-kameraene har tre ulike innstillinger, for kjøring på motorvei, svinger og parkering.

<b>VIRTUAL COCKPIT: </b>Slik ser interiøret i elbilen ut. Dashboardet har tre skjermer, de to i midten er berøringsskjermer på 8.6 og 10.1 tommer med haptisk respons.
VIRTUAL COCKPIT: Slik ser interiøret i elbilen ut. Dashboardet har tre skjermer, de to i midten er berøringsskjermer på 8.6 og 10.1 tommer med haptisk respons. Foto: Audi
<b>MASSASJESETER: </b>Kabinen I Audi e-tron skal tilby både komfort og behagelig stemning, med ventilerte massasjeseter, ambientbelysning, og personlig tilpasset Audi Connect-nøkkel som tilvalg.
MASSASJESETER: Kabinen I Audi e-tron skal tilby både komfort og behagelig stemning, med ventilerte massasjeseter, ambientbelysning, og personlig tilpasset Audi Connect-nøkkel som tilvalg. Foto: Audi

Rekkevidde på Audi e-tron: > 400 km (WLTP)

Audi e-tron er utstyrt med to elmotorer på til sammen 265 kW (~355 hk) som henter kraften fra en batteripakke på 95 kWh. Audi sier at effekten forbigående kan økes til 300 kW (~402 hk).

0-100 km/t skal da gå på 5,7 sekunder. Topphastigheten er 210 km/t.

Audi opplyser at batteriet skal gi en rekkevidde på «over 400 km».

LES OGSÅ: WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

<b>FIREHJULSTREKK (4X4):</b> Pris på Audi e-tron med firehjulstrekk, hengerfeste, 435 hestekrefter og dugelig rekkevidde gjør SUV-en til spennende bil for nordmenn.
FIREHJULSTREKK (4X4): Pris på Audi e-tron med firehjulstrekk, hengerfeste, 435 hestekrefter og dugelig rekkevidde gjør SUV-en til spennende bil for nordmenn.

Lading av Audi e-tron

Det vil ta rundt 50 minutter å fullade elbilen ved en hurtigladerstasjon med en effekt på 150 kW. Med effekten som finnes på norske ladestasjoner i dag, bør du regne med lengre tid.

Slik kan Audi e-tron lades

Lade på veien: Hurtiglading opptil 150 kW, hjemmelading med 11 or 22 kW (med integrert lader som tilvalg).

Lading hjemme: Med opptil 11 kW, med mulighet for 22 kW som tilvalg. myAudi-appen lar deg styre blant annet lading, og oppvarming eller kjøling av bilen.

For Audi-kunder: Et kort som aktiverer om lag 80 prosent av alle ladepunkter i Europa; fra 2019 Plug & Charge for automatisk verifisering av bilen på ladestasjonen.

Kilde: Audi

Størrelse og bagasjerom

Det er lett å se at e-tron er en Audi, en bredskuldret SUV på 4,9 meter. Bagasjerrommet er på 600 liter (1725 med setene nede), som skulle holde fint til en skiferie på fjellet. I lasteluken foran er det 60 liter til.

<b>BAGASJEROM:</b> Med 600 liter i bagasjerommet skulle det holde til en familie. Det er også 60 ekstra liter i lasterommet foran. Med baksetene slått ned øker plassen til 1725 liter
BAGASJEROM: Med 600 liter i bagasjerommet skulle det holde til en familie. Det er også 60 ekstra liter i lasterommet foran. Med baksetene slått ned øker plassen til 1725 liter Foto: Audi
<b>ROMSLIG: </b>Det skal være god plass til fem mennesker i Audi e-tron.
ROMSLIG: Det skal være god plass til fem mennesker i Audi e-tron. Foto: Audi

Og, ja, Audi har bekreftet at e-tron kan leveres med hengerfeste som tilvalg. Elbilen kan trekke henger med vekt på inntil 1800 kg.

Dimensjoner og tilhengervekt:

  • Høyde: 1616 millimeter
  • Lengde: 4901 millimeter
  • Bredde: 1935 millimeter
  • Akselavstand: 2928 millimeter
  • Bakkeklaring: 172 millimeter
  • Tilhengervekt: 1800 kilogram

Se video av Audi e-tron:

Les også om Tesla Model 3, Mercedes EQC og Jaguar I-Pace:

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.