<b>AUDI E-TRON: </b>Slik ser konseptbilen av Audis elbil e-Tron Quattro ut. Produksjonsmodellen er ikke avduket ennå, men Audi indikerer en pris på 80.000 euro i Tyskland - 10.000 euro under Tesla Model X.
AUDI E-TRON: Slik ser konseptbilen av Audis elbil e-Tron Quattro ut. Produksjonsmodellen er ikke avduket ennå, men Audi indikerer en pris på 80.000 euro i Tyskland - 10.000 euro under Tesla Model X. Foto: Audi

Audi e-Tron Quattro

Audi e-Tron: Pris, rekkevidde, hengerfeste, lading og plass i bagasjerom

Audi e-Tron Quattro er Audis første elbil og synes å være skreddersydd for det norske markedet med mye plass, firehjulstrekk og hengerfeste. Prisen blir også konkurransedyktig.

Publisert Oppdatert

Audis elbil e-Tron Quattro er en SUV med firehjulstrekk og dermed skreddersydd for det norske markedet. I mars 2018 hadde rundt 4000 nordmenn allerede betalt depositum på 20.000 kroner.

Pris på Audi e-Tron

Den endelige prisen er derfor svært mange nordmenn spente på.

Audi har sluppet det første hintet om startpris på Audi e-Tron. 80.000 euro i Tyskland.

Audis kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli understreker overfor Side3 at den tyske prisen er inkludert 19 prosent tysk merverdiavgift og er en indikasjon, men bekrefter samtidig at Audi ikke ville kommet med en slik indikasjon uten at den har solide røtter i virkeligheten.

Merverdiavgift er det nå elbil-fritak for i det norske markedet.

<b>AUDI E-TRON:</b> Produksjonsmodellen er ikke avduket ennå, men Audi indikerer en pris på 80.000 euro i Tyskland - 10.000 euro under Tesla Model X.
AUDI E-TRON: Produksjonsmodellen er ikke avduket ennå, men Audi indikerer en pris på 80.000 euro i Tyskland - 10.000 euro under Tesla Model X. Foto: Kai Pfaffenbach (Reuters)
<b>PRIS:</b> Audi e-Tron Quattro er en helelektrisk SUV. Prisen i Norge er ikke offentliggjort, men Audi indikerer en startpris i Tyskland på 80.000 euro. Minus moms blir det rundt 640.000 kroner i Norge.
PRIS: Audi e-Tron Quattro er en helelektrisk SUV. Prisen i Norge er ikke offentliggjort, men Audi indikerer en startpris i Tyskland på 80.000 euro. Minus moms blir det rundt 640.000 kroner i Norge. Foto: Audi

På spørsmål om vi vil få omtrentlig norsk frapris ved å trekke ifra tysk merverdiavgift og bruke dagens eurokurs til omregning, svarer Skovli at det ikke finnes norsk pris på E-tron per i dag.

Vi har likevel gjort regneøvelsen, og kommer da til snaut 640.000 kroner (80.000 : 1,19 x 9,5 = 638.655 kroner).

Til sammenlikning er startprisen for Tesla Model X i Tyskland på over 90.000 euro, mens Jaguar I-Pace koster fra 77.000 euro. I Norge får Jaguars første elbil I-Pace en startpris på 600.000 kroner og Tesla Model X starter på 675.000 kroner.

Elin Sinervo er direktør for Audi i Norge. Hun forventer god tilgang på biler til det norske markedet

- Vi er klare til å ivareta mange flere enn de som til nå står på reservasjonslisten, sier hun i en kommentar.

Audi e-tron uten sidespeil

El-SUV-en blir den første masseproduserte bilen uten tradisjonelle sidespeil. De erstattes av kameraer, som viser hva som skjer rundt bilen på to syv tommer store OLED-skjermer i sidedørene.

<b>SIDESPEIL ERSTATTES AV KAMERA: </b>E-tron Quattro blir den første masseproduserte bilen som kutter sidespeil til fordel for kameraer som viser hva som skjer rundt bilen.
SIDESPEIL ERSTATTES AV KAMERA: E-tron Quattro blir den første masseproduserte bilen som kutter sidespeil til fordel for kameraer som viser hva som skjer rundt bilen. Foto: Audi
<b>VIRTUAL COCKPIT:</b> Omtrent slik skal interiøret i Audi e-tron Quattro se ut. Audi slapp de første offisielle interiørbildene 4. juli 2018.
VIRTUAL COCKPIT: Omtrent slik skal interiøret i Audi e-tron Quattro se ut. Audi slapp de første offisielle interiørbildene 4. juli 2018. Foto: Audi

Bildet kan justeres for å gi ønsket synsvidde. Videre kan sjåføren zoome inn og ut i bildet for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen.

«Sidespeil»-kameraene har tre ulike innstillinger, for kjøring på motorveik, svinger og parkering.

Rekkevidde på Audi e-Tron: > 400 km (WLTP)

Audi e-Tron Quattro er utstyrt med tre elmotorer på til sammen 435 hk som henter kraften fra en batteripakke på 95 kWh. Audi sier at effekten forbigående kan økes til 504 hk.

0-100 km/t går på 4,6 sekunder. Topphastigheten er 210 km/t.

<b>FIREHJULSTREKK (4X4):</b> Pris på Audi e-Tron med firehjulstrekk, hengerfeste, 435 hestekrefter og dugelig rekkevidde gjør SUV-en til spennende bil for nordmenn.
FIREHJULSTREKK (4X4): Pris på Audi e-Tron med firehjulstrekk, hengerfeste, 435 hestekrefter og dugelig rekkevidde gjør SUV-en til spennende bil for nordmenn.

Rekkevidden ble først beregnet til 500 km etter NEDC-syklusen. Nå har Audi endelig bekreftet forventet rekkevidde etter den nye WLTP-standarden. Den er som forventet en god del lavere:

I en pressemelding skriver Audi nå at batteriet skal gi en rekkevidde på «over 400 km».

LES OGSÅ: WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

Lading av Audi e-tron Quattro

En fiffig detalj med Audi e-Tron Quattro som naboene nok vil misunne er at den er klargjort for trådløs lading, eller det som kalles induksjonslading. Det vil si at du kjører bilen over en magnetplate på gulvet i garasjen, og ladingen starter automatisk.

Det vil ta rundt 50 minutter å fullade elbilen ved en hurtigladerstasjon med en effekt på 150 kW. Med effekten som finnes på norske ladestasjoner i dag, bør du regne med noe lengre tid.

Det er lett å se at e-Tron Quattro er en Audi, en bredskuldret SUV på 4,9 meter. Bagasjerrommet er på 615 liter, som skulle holde fint til en skiferie på fjellet.

Og, ja, Audi har bekreftet at e-Tron kan leveres med hengerfeste.

<b>HENGERFESTE: </b>Elbilen Audi e-Tron får hengerfeste.
HENGERFESTE: Elbilen Audi e-Tron får hengerfeste. Foto: Audi

Les også om Tesla Model 3, Mercedes EQC og Jaguar I-Pace:

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.