<b>ELBIL:</b> Audi e-tron GT er en firedørs sedan med firehjulstrekk og en rekkevidde på over 400 km ifølge WLTP-standarden.
ELBIL: Audi e-tron GT er en firedørs sedan med firehjulstrekk og en rekkevidde på over 400 km ifølge WLTP-standarden. Foto: Audi

Audi e-tron GT

Audi avduket ny elbil: Audi e-tron GT

Her tipper vi Tesla Model S får konkurranse.

Publisert Oppdatert

Da Tesla avduket Model S i 2009 vil vi tro det var en og annen Audi-designer som satt morgenkaffen i halsen. Men nå, nesten ti år senere, kan det se ut til at Audi ønsker å "reise kjerringa".

På bilmessen i Los Angeles har Audi nettopp avduket elbilen Audi e-tron GT - en firedørs sedan ikke ulik S7 sportback, bygget på den kommende elbilen Porsche Taycan.

- Audi e-tron GT tar all oppmerksomheten, det er vanskelig å finne en mer spennende bil her på LA Auto Show, skriver biljournalist Seth Weintraub om elbilen.

<b>800 VOLT:</b> Ladesystemet til Audi e-tron GT skal sørge for at bilen kan lade opp til 80 prosent på 20 minutter på en egnet hurtiglader.
800 VOLT: Ladesystemet til Audi e-tron GT skal sørge for at bilen kan lade opp til 80 prosent på 20 minutter på en egnet hurtiglader. Foto: Audi

Lader til 80 prosent på 20 minutter

I likhet med Taycan blir også Audi e-tron GT utstyrt med et 800 volt-system, som kutter ladetiden betraktelig. På en egnet hurtiglader kan elbilen lades fra 0 til 80 prosent på 20 minutter, lover Audi.

Bilprodusenten understreker at e-tron GT også kan lades med lavere kapasitet og dermed utnytte seg av det voksende ladenettverket.

Audi e-tron GT trekker på alle fire hjulene, og motorene yter 434 kW, som tilsvarer 590 hestekrefter.

0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, og fortsetter til 200 km/t på litt over 12 sekunder. Toppfarten er begrenset til 240 km/t.

<b>SPORTSLIG:</b> Designen av den elektriske sedanen lever opp til GT-navnet.
SPORTSLIG: Designen av den elektriske sedanen lever opp til GT-navnet. Foto: Audi
<b>REKKEVIDDE:</b> Audi e-tron GT skal kunne kjøre 400 km (WLTP) på en lading.
REKKEVIDDE: Audi e-tron GT skal kunne kjøre 400 km (WLTP) på en lading. Foto: Audi

Rekkevidde på Audi e-tron GT

I bunn av bilen skjuler det seg en batteripakke på 95 kWh, som skal gi en rekkevidde på "over 400 km" ifølge den nye WLTP-standarden.

Elbilen måler 4,96 meter i lengde, og er 1,96 meter bred. Bagasjeplassen er noe begrenset, 450 liter bak pluss 100 liter i et ekstrarom under panseret foran.

<b>TRANG LASTELUKE:</b> Bildene av konseptmodellen Audi e-tron GT viser at bagasjeluka er hengslet under bakruta, i likhet med for eksempel Tesla Model 3. Denne løsningen får en del kritikk fordi åpningen til å laste bagasje inn og ut blir temmelig trang. Bagasjeplassen er imidlertid ikke i fokus på en bil som dette.
TRANG LASTELUKE: Bildene av konseptmodellen Audi e-tron GT viser at bagasjeluka er hengslet under bakruta, i likhet med for eksempel Tesla Model 3. Denne løsningen får en del kritikk fordi åpningen til å laste bagasje inn og ut blir temmelig trang. Bagasjeplassen er imidlertid ikke i fokus på en bil som dette. Foto: Audi

Elbilen skal leveres til de første kundene i 2021. Vi vet foreløpig ingenting om pris.

Audi e-tron GT blir den tredje elbilen fra Audi, etter SUV-en Audi e-tron (2019) og mellomstørrelsebilen Audi e-tron Sportback (2020).

<b>FOKUS PÅ FØRER:</b> Skjermene i Audi e-tron GT er vinklet mot føreren og rammer inn "arbeidsplassen" sammen med midtkonsollen.
FOKUS PÅ FØRER: Skjermene i Audi e-tron GT er vinklet mot føreren og rammer inn "arbeidsplassen" sammen med midtkonsollen. Foto: Audi
<b>BERØRINGSSKJERM:</b> Alle skjermene i GT-modellen er plassert horisontalt. Berøringsskjermene i midtdelen gir såkalt taktil tilbakemelding, det vil si at det kjennes et klikk når du gjør et valg.
BERØRINGSSKJERM: Alle skjermene i GT-modellen er plassert horisontalt. Berøringsskjermene i midtdelen gir såkalt taktil tilbakemelding, det vil si at det kjennes et klikk når du gjør et valg. Foto: Audi
<b>SPORTSSETER:</b> Setene i Audi e-tron GT er inspirert av motorsport og skal gi støtte selv om man gasser på gjennom svingen.
SPORTSSETER: Setene i Audi e-tron GT er inspirert av motorsport og skal gi støtte selv om man gasser på gjennom svingen. Foto: Audi

Kilde: Audi

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.