LITT AV ET SKUE: Det er nesten ufattelig at det 74 meter lange, tre meter brede og 352 tonn tunge vogntoget greier greier å manøvrere seg over broer og gjennom tettsteder uten uhell av noe slag.
LITT AV ET SKUE: Det er nesten ufattelig at det 74 meter lange, tre meter brede og 352 tonn tunge vogntoget greier greier å manøvrere seg over broer og gjennom tettsteder uten uhell av noe slag. Foto: ALE Heavylift

74 meter langt vogntog

På 118 hjul i svingene

Store prosjekter krever store maskiner. Som da syv transformatorer på 225 tonn hver skulle flyttes fra Fedafjorden til Tonstad.

Publisert Oppdatert

Prosjektet NordLink er en undersjøisk kabel som skal knytte det norske og det tyske kraftmarkedet sammen. Forbindelsen går mellom Tonstad i Agder og Wilster i Schleswig-Holstein. For å utnytte linjenettet best mulig, skal spenningen i ledningen økes fra til 420 kilovolt. Derfor trengs syv 225-tonns transformatorer. Da disse skulle flyttes fra Kvinesdal havn til Tonstad, måtte en såkalt opphengsramme-henger i aksjon.

Med sine 26 sett med hjulaksler minner den til forveksling om et gigantisk tusenben av jern og stål. Den er konstruert som et tusenben for å kunne fordele enormt tung last på mange hjulaksler og et stort flateområde. På den måten kan den 74 meter lange transporten krysse broer med last som egentlig er for tunge for broen. Opphengsramme-hengeren kan alene veier 127 tonn uten last og kan frakte opptil 320 tonn per last, en maksimum totalvekt på 447 tonn.

FRAKTEKJEMPEN: AL 100 girder frame-traileren som skal frakte 225 tonn tunge transformatorer på smale veier gjennom Vest-Agder ankommer Kvinesdal havn.
FRAKTEKJEMPEN: AL 100 girder frame-traileren som skal frakte 225 tonn tunge transformatorer på smale veier gjennom Vest-Agder ankommer Kvinesdal havn. Foto: ALE Heavylift

Omstendelige forberedelser

Folk sperret øynene opp da det enorme vogntoget manøvrerte seg på smale veier gjennom Vest-Agder med en 225-tonns transformator på planet. Med trekkvognen snakker vi om en ekvipasje på 116 gummihjul.

Men før den krevende transportetappen kunne starte, måtte ALE Heavylifts filial i Norge finkjemme hver meter mellom Kvinesdal havn og Tonstad. De målte bredden på broer som skulle krysses, hvor mye vekt og akseltrykk de tålte, høyde, bredde og lengde på tunneler, avstanden mellom hus­vegger og veikant i tettbebygde strøk, og gradene på svingene, for svingete er det gjennom Vest-Agder.

SNEGLEFART: Det går ikke fort med en fart på 10 km/t eller lavere.
SNEGLEFART: Det går ikke fort med en fart på 10 km/t eller lavere. Foto: ALE Heavylift

352 tonn i sneglefart

Da alt var nøye planlagt til minste detalj, kom dagen for første frakt. Den første transformatoren ble med kraftige vinsjer på Kvinesdal havn løftet forsiktig opp på opphengsramme-traileren. Så svingte sjåføren i den fremste lastebilen det 352 tonn tunge, tre meter brede og 74 meter lange, vogntoget i sneglefart ut fra havneområdet. En kraftig lastebil foran, en bak.

ENDA FLERE HJUL: På det meste var fem trekkvogner med på transporten.
ENDA FLERE HJUL: På det meste var fem trekkvogner med på transporten. Foto: ALE Heavylift

Vogntoget var like langt som det er mellom 16-meterne på en fotballbane med internasjonale mål, og transporten gikk på smale veier med hårnålssvinger, gjennom trange hovedgater på små tettsteder som Liknes og Storekvina, over trange broer, gjennom tunneler og på den smale fylkesveien som er sprengt ut av fjellet langs Sirdalsvatnet.

Farten var ikke større enn at en tallrik stab iført hjelmer og gule refleksvester kunne løpe foran, ved siden og bak for å sjekke at den enorme ekvipasjen ikke skulle rive med seg bruhoder eller husvegger. 74 kilometer i 10 kilometer i timen eller mindre blir en lang dags ferd mot natt. Etter syv-åtte timer ankom den første transformatoren Ertsmyra transformatorstasjon ved Tonstad der den ble losset av. Etter ytterligere seks turer var alle de syv transformatorene på plass og den krevende transportutfordringen fullendt.

GENIAL TRANSPORT: Takket være stor bæreflate og 26 hjulaksler å fordele vekten på kan vogntoget krysse broer som egentlig ikke er konstruert for å tåle den type tungtransport.
GENIAL TRANSPORT: Takket være stor bæreflate og 26 hjulaksler å fordele vekten på kan vogntoget krysse broer som egentlig ikke er konstruert for å tåle den type tungtransport. Foto: ALE Heavylift

Gigantisk prosjekt

NordLink-kabalen vil være en av verdens lengste undersjøiske strømkabler når den er ferdig. Den kobler for første gang det norske og det tyske kraftmarkedet sammen. Bak prosjektet står Statnett, systemoperatøren TenneT og investeringsbanken KfW i Tyskland.

Hele forbindelsen er 623 kilometer lang (516 kilometer er sjøkabel), veier 50 000 tonn, kommer til å koste mellom 14 og 19 milliarder kroner. Prosjektet ble besluttet i 2015. Sommeren 2017 ble første del av sjøkabel installert. Prosjektet skal være ferdig innen 2019, og om alt går etter planen skal det flyte strøm gjennom kabelen fra 2020.

SPESIALSKIP: Kabelen veier rundt 50 kilo per meter og legges av kabelskipet Nexans Skagerrak.
SPESIALSKIP: Kabelen veier rundt 50 kilo per meter og legges av kabelskipet Nexans Skagerrak. Foto: Nexans

Økningen innen vindkraft og solkraft i Tyskland har vært stor de siste årene. Når vinden blåser og solen skinner vil det gjerne være overskudd av fornybar kraft i Tyskland, noe som også fører til lavere priser enn i Norge. Denne kraften kan Norge importere og dermed la vannet vi produserer mesteparten av vår kraft fra ligge i magasinene. Når det er lite vind og sol i Tyskland slik at behovet for kraft går opp og prisene blir høyere enn i Norge, kan Norge produsere vannkraft og eksportere det til Tyskland.

Kilde: Statnett og ALE

TEKNISKE DATA

AL 100 GIRDER FRAME

Maksimum last: 320 tonn

Trailer nettovekt: 127 tonn

Totalvekt med full last: 447 tonn֧

Maksimum vekt per hjullaksel: 22,35 tonn

Lengde vogntog: 74 meter

Bredde på trailer: 3 meter

Kilde: ALE

Nøkkeltall NordLink

* 623 km lang, høyspent likestrøms overføring (HVDC)

* Kabelforbindelsen består av to parallelle kabler med samlet kapasitet på 1400 MW med ± 500 kV

* Offshore: 516 km sjøkabel

* Onshore: 54 km med jordkabel (Büsum - Wilster i Schleswig-Holstein) og 53 km luftledning (Vollesfjord - Tonstad i Vest-Agder)

Kilde: Statnett

GRAVER: Etter Nexans Skagerak følger subsea-fartøyet Polar King, som graver kabelen om lag en meter ned i havbunnen.
GRAVER: Etter Nexans Skagerak følger subsea-fartøyet Polar King, som graver kabelen om lag en meter ned i havbunnen. Foto: GC Rieber
Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her