<b>ADBLUE: </b>Mange moderne dieselbiler har AdBlue-teknologi og om du ikke etterfyller så kan bilen din stoppe.
ADBLUE: Mange moderne dieselbiler har AdBlue-teknologi og om du ikke etterfyller så kan bilen din stoppe.

Adblue

Med AdBlue må du passe på, ellers får du problemer...

Dette er det mange som ikke vet om.

Publisert Oppdatert

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi var på vei til Nord-Norge når «Refill AdBlue-lampa» plutselig tentes i en leiebil som brukes for anledningen. Vi skulle akkurat kjøre fra en bensinstasjon etter en is-pause da den tentes, og fikk heldigvis rask og god hjelp der av hyggelig betjening og kom oss raskt videre.

Nå i etterkant, som jeg har fått summet meg litt, lurer jeg på hva dette egentlig var for noe, og hva som hadde skjedd om den hadde kommet på når vi kjørte over Finnmarksvidda?

Hadde satt pris på svar fra deg, så vet jeg hva dette er til neste gang – om det skjer igjen.

Benny svarer:

Heisann – hyggelig med bilfereie i Norge da. Det er undervurdert! Vi har jo massevis av fine kjøreveier og vakker natur!

Men til spørsmålet ditt: Litt enkelt fortalt er AdBlue en rensevæske som brukes på moderne dieselmotorer for å redusere utslipp av Nox og sotpartikler.

Det blandes med bilens drivstoff og må etterfylles med jevne mellomrom i egen tank, men ikke så ofte som man fyller drivstoff. Forbruket av AdBlue er ca 1-liter per 1200 kilometer, men kan varaeiere fra bil til bil, og også kjørestilen har en del å si.

På de fleste biler sitter påfyllingen sammen med tanklokket, mens noen BMW-modeller har den under panseret. Det finnes også biler som har påfyllingen i bagasjerommet. En titt i bilens instruksjonsbok vil fortelle deg hvor du finner det, og hvor mye som bør etterfylles.

Mellom 5 og 8 liter er vanlig kapasitet. Så dette behøver ikke etterfylles så ofte.

<b>ADBLUE: </b>Ofte sitter påfyllingen sammen med dieselpåfyllingen, men ikke alltid.
ADBLUE: Ofte sitter påfyllingen sammen med dieselpåfyllingen, men ikke alltid.

En annen ting man skal være oppmerksom på, er at væsken kan være irriterende om man søler den på hendene. Da må man skylle grundig.

Det er jo jo aldri hyggelig med varsellemper som plutselig tennes når man er ute å kjører. Men på de fleste biler er det lagt inn en god margin fra lampen tennes til man MÅ etterfylle. Normalt kan man kjøre flere hundre kilometer. Men det er like greit å etterfylle først som sist når lampen tennes.

Om man gir blaffen i å etterfylle kan man få problemer. Enten med at bilen rett og slett ikke starter, eller at motoren går i «nød-modus» med redusert effekt.

Det skader ikke motoren å kjøre uten dette, så vidt jeg vet, den bare forurenser mer. Det er nok også derfor det er laget slik at den ikke starter, eller går i nødmodus: Rett og slett for å tvinge folk til å etterfylle denne rensende væsken.

Hadde jeg hatt en bil med AdBlue-system, så ville jeg nok hatt en liten «nødrasjon» i bagasjerommet for påkommende tilfeller. Jeg hater nemlig å se på lysende varsellamper når jeg kjører bil...

Håper dette var en enkel og forståelig forklaring på det du opplevde.

Ønsker deg en fortsatt fin-fin ferie!

Les også: Kan Bærums-skilter øke bilens verdi?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Dette går først i stykker på bilen din

Artikkelen er først publisert på broom.no.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.