2019 NISSEN E+: Nye Nissan Leaf e+ får større batteri og lenger rekkevidde.
2019 NISSEN E+: Nye Nissan Leaf e+ får større batteri og lenger rekkevidde. Foto: Nissan

Nissan Leaf 62 kWt

Slik blir nye Nissan Leaf e+

Større batteri, økt rekkevidde og høyere pris. Salget starter nå med de første 5000 bilene klar for levering til sommeren.

Publisert Oppdatert

Nye Leaf med større batterikapasitet og bedre rekkevidde ble presentert i dag tidlig. Den nye Leaf-modellen får et batteri på 62 kilowattimer, som er 55 prosent mer enn 40 kWh-modellen som til nå har vært modellen med størst batteri.

Ifølge Nissan skal den nye Leaf-modellen ha en rekkevidde på 385 kilometer basert WLTP-standarden. 40 kWt-utgaven har en oppgitt rekkevidde på 270 kilometer.

SPESIALVERSJON: I første omgang kommer 62 kWt-versjonen i kun 5000 eksemplarer. Nissan mener de kan raskt kan forsyne markedet med flere biler dersom etterspørselen er der.
SPESIALVERSJON: I første omgang kommer 62 kWt-versjonen i kun 5000 eksemplarer. Nissan mener de kan raskt kan forsyne markedet med flere biler dersom etterspørselen er der. Foto: Nissan

I første omgang kommer 62 kWt-versjonen i kun 5000 eksemplarer kalt Leaf 3.ZERO e+ Limited Edition. Det er ikke mye med tanke på at hver fjerde solgte elbil i Norge i fjor var en Nissan Leaf. Totalt solgte Nissan over 12.000 Leaf-modeller i Norge i fjor og var med det den mest solgte bilmodellen i 2018.

Lanseringen av Leaf 3.ZERO e+ Limited Edition er eksklusivt for Europa. Bestillingene starter nå etter førstemann til mølla-prinsippet. Prisen på Leaf med den største batteripakken er 373 000 kroner + leveringskostnader. Er du blant dem som sikrer deg Leaf 62 kWt, kan du regne med levering i løpet av sommeren.

Leaf med 62 kWt får en ladekapasitet opp til 100 kW. Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet er et såkalt Intelligent Power-batteri fra batterifabrikken i Georgia, USA. Det har 25 prosent høyere energitetthet og 55 prosents økning av energilagringskapasiteten. Batteripakken i 62 kWt-versjonen er ikke fysisk større enn i 40 kWt-versjonen, men den har flere celler - 288 celler i stedet for 192.

62-kWt-versjonen produserer 160 kilowatt (215 hk) i stedet for 110 kilowatt (150 hk) og et dreiemoment på 340 Nm. Toppfarten er oppgitt til 157 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Den er dermed litt raskere enn 40 kWt-vertsjonen.

NYTT INFOTAINTMENT: Begge de to nye LEAF-modellene får oppgradert infotainment-systemet med en ny og større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig med nye LEAF 3.ZERO.
NYTT INFOTAINTMENT: Begge de to nye LEAF-modellene får oppgradert infotainment-systemet med en ny og større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig med nye LEAF 3.ZERO. Foto: Nissan

Med lading i vanlig stikkontakt vil det ta rundt 32 timer å fullade batteripakken med 288 celler - drøyt 11 timer med 7 kW-hjemmelader. Nissan avvente data når det gjelder hurtiglading med 50 kW.

Ikke nytt design

Samtidig med lanseringen av Leaf 62 kWt kommer også en bitte litt-fornyet versjon av 40 kWt-versjonen. Det dreier seg om oppgradering av infotainmentsystemet. Begge Leaf-modellene får oppgradert infotainment med en ny og større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig.

De første utgavene av 62 kWt-versjonen og den oppgraderte 40 kWt-versjonen er spesialversjoner. Det innebærer at de kommer med det meste av tilgjengelig utstyr. Begge Leaf 3.ZERO-modellene har blant annet skinnseter og Nissans Intelligent Driving-teknologier e-Pedal og ProPILOT. Begge modeller viderefører også Nissan-garantien for batteriene på 8 år/160.000 km som gjelder for alle andre versjoner av Leaf.

Flere elbiler kommer

Innen 2022 skal Nissan ha lansert åtte hel- og delelektriske biler. Det er blant annet snakk om Qashqai som ladbar hybrid, men det vil ikke Nissan Norge bekrefte eller avkrefte.

- Vi har uttalt at det vil komme en elektrisk firehjulsdreven crossover SUV innen tre år, uttaler Knut Arne Marcussen, informasjonsansvarlig i Nissan Norge.

Nissan solgte batteriproduksjonen i fjor, men fortsetter å kjøpe tilbake fra samme produsent. Asia produserer rundt 90 prosent av verdens batterier, og mye av denne produksjonen finnes i Kina.

KONSEPT: IMx Kuro.
KONSEPT: IMx Kuro. Foto: Nissan

Et konsept av denne bilen ble sist vist på bilutstillingen i Geneve i fjor, da under navnet IMx Kuro.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.