<b>UNØDVENDIG NØDANROP: </b>Nødsentralen i Storbritannia mottar hver måned flere hundre unødvendige telefonsamtaler. I sommer ringte blant annet en kvinne for å klage på en pizzabestilling. Her et bilde fra den norske operasjonssentralen.
UNØDVENDIG NØDANROP: Nødsentralen i Storbritannia mottar hver måned flere hundre unødvendige telefonsamtaler. I sommer ringte blant annet en kvinne for å klage på en pizzabestilling. Her et bilde fra den norske operasjonssentralen. Foto: Illustrasjonfoto/NTB Scanpix

Nødtelefonen

Kvinne ringte politiet. Klaget på feil i pizzabestillingen

- Jeg har blitt ranet.

Publisert Oppdatert

Personen på enden av nødtelefonen vet aldri hva som venter dem i det dem svarer innringere: Er det en brann, trenger noen umiddelbar hjelp eller kanskje har blitt ranet?

Politiet i Essex i Storbritannia var dog neppe forberedt på en telefon de mottok tidligere i sommer.

En meget irritert kvinne ringte nemlig nødtelefonen 999 (britiske nødnummeret) for å klage over å ha mottatt feil type pizza hun hadde bestiltt. Kvinnen hadde nemlig bestilt en nummer 18 med kjøtt, men mottatt en nummer åtte med sjampinjong.

I opptaket, som er blitt frigjort av politiet i Essex, kan man høre nødoperatøren spørre kvinnen om hun har det bra.

- Nei, faktisk ikke. Tro det eller ei, men jeg har blitt lurt av en j**** hurtigmat-restaurant. Jeg ringte dem og bestilte en nummer 18, «meat feast», men de insisterer på at jeg bestilte en nummer åtte med sopp. Nå har det seg slik at jeg er allergisk mot sopp, så det er faktisk umulig at jeg har bestilt en pizza med det på, sier den meget irriterte kvinnen i samtalen.

- Så nå sitter jeg her med en pizza med j**** sopp på som jeg ikke kan spise. 11.99 pund (rundt 129 kroner) senere og hun dama (personen på pizzarestauranten, red. anm.) vil ikke hjelpe meg eller noe. Det er helt latterlig, klager innringeren.

Da nødoperatøren spør den sinte kvinnen hva hun mener politiet burde gjøre med saken, svarer hun: «Det vet jeg ikke. Jeg vil bare ha pengene mine tilbake»

Nødoperatøren foreslår at kvinnen burde kontakte pizzarestauraten direkte for å klage, forklarer innringeren at det har hun allerede gjort - uten hell.

- Jeg tror hun jeg pratet med der er sjefen eller noe, sier hun oppgitt.

Avslutningsvis forklarer nødoperatøren at det er lite politiet kan gjøre med saken.

Mange unødvendige telefonsamtaler

Lydklippet har fått stor oppmerksomhet i britiske medier og har blitt omtalt i BBC, Independent og The Telegraph.

Politiet i Essex forklarer at de håper lyd klippet kan skape oppmerksomhet rundt de mange unødvendige telefonsamtalene nødsentralen mottar hver måned. Alle lydklippene er et ledd i holdningskampanjen «Mer tid til å bekjempe kriminalitet», skriver Metro.

I en uttalelse forklarer sjefen for nødsentralen i Essex, Kevin Baldwin, at bare deres sentralbord mottar over 400 samtaler i måneden som ikke kan kvalifiseres som «nødanrop». Det handler om alt fra feilparkerte biler og høye strømregninger til mistenkelig sengetøy funnet i veikanten.

- Det er ingenting som er mer frustrerende for oss enn å svare på et anrop som helt tydelig ikke er et nødstilfelle eller bare er en telefonspøk, forklarer Baldwin til The Telegraph.

- Denne tiden på året (sommeren, red. anm.) er en veldig travel tid for oss, så det å kaste bort tid på en unødvendig samtale er ikke bare frustrerende, det kan potensielt være livstruende for personer som ikke kommer igjennom til nødsentralen.

Problem i Norge og

Også i Norge har politiet tidligere gått ut i media og forklart at de mottar mange tulletelefoner til nødsentralen. Ifølge en artikkel fra NRK publisert i 2015, var rundt 90 prosent av alle telefonene operasjonssentralen i Telemark politidistrikt mottok ikke nødstilfeller.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.