<b>PÅ LAND &amp; VANN:</b> Verdens største luftputebåt kan «sveve» et godt stykke opp på stranden før den setter av soldater og militært utstyr som tanks. Den kan ta tre tanks av gangen.
PÅ LAND & VANN: Verdens største luftputebåt kan «sveve» et godt stykke opp på stranden før den setter av soldater og militært utstyr som tanks. Den kan ta tre tanks av gangen. Foto: Wikipedia

Store maskiner: Zubr-Class LCAC

Verdens største luftputebåt

Det russiske sjøforsvarets Zubr-Class LCAC er verdens største amfibiske luftputefartøy. Båten er tungt bevæpnet og kan frakte både militært utstyr og tropper.

Publisert Oppdatert

Verdens største militære luftputefartøy – Zubr-Class LCAC (de fire bokstavene står for Landing Craft, Air Cushioned) – blir produsert i Russland. Det anvendelige fartøyet er utstyrt både med raketter, artilleri og en rekke andre diverse håndvåpen. Lastekapasiteten er på hele 555 tonn. Verdens største luftputebåt er nemlig konstruert for å kunne frakte via sjøveien både forsterkninger i form av tropper og/eller militært utstyr til for eksempel ubeskyttede kystområder.

Les også: Her er landjordas største mobile konstruksjoner

Fartøyet kan på en og samme tur frakte opptil 10 pansrede kjøre­tøy på til sammen rundt 130 tonn, åtte infanterikjøretøy på til sammen rundt 115 tonn eller tre tanks på til sammen 150 tonn pluss 140 soldater. Når en luftputebåt ankommer en eventuell fiendtlig kyst har den nok kraftige skyts om bord til å skyte i senk store militære fartøyer uten å senke farten for så å fortsette ferden et godt stykke inn på land for å sette av tropper og utstyr.

Uten mye militært utstyr om bord kan et enkelt luft­pute­fartøy frakte hele 366 soldater. Framdriften besørges av tre gigantiske propellenheter. Hver enhet består av fire propellblader som hver er 5,5 meter lange. Kreftene produseres av gass­turbiner.

<b>ANVENDELIG:</b> Siden luftputebåten bare stikker 1,6 meter dypt kan den legge til kai nesten hvor som helst.
ANVENDELIG: Siden luftputebåten bare stikker 1,6 meter dypt kan den legge til kai nesten hvor som helst. Foto: Wikipedia

Gammel idé

Selv om den aller første militære luftputebåten ble produsert i USA og sjøsatt i 1986 så er konseptet gammelt. Den aller første ideen som ble nedfelt på et stykke papir daterer seg helt tilbake til 1716. Da fantaserte nemlig svensken Emanuel Swedenborg om en slags robåt med øsekarlignende årer og en luftpute. Men den ble aldri bygd. Så gikk det ennå drøyt 150 år. På midten av 1870-tallet bygde oppfinneren og ingeniøren John Isaac Thornycroft en serie modeller basert på å få luft mellom skrog og vann for å redusere friksjon. Men selv om han fikk godkjent flere av patentene kom ingen båt i bruk.

Les også: På 118 hjul i svingen

Nestemann ut var den finske ingeniøren Toivo Kaario da han som førstemann i 1931 faktisk bygde en modell som fungerte. Men det var ingen penger i prosjektet så det ble lagt vekk.

<b>ALLSIDIG:</b> Til lands ...
ALLSIDIG: Til lands ... Foto: Youtube

Prøving og feiling

Bare få år senere, midt på 1930-tallet, ble det fart i sakene da den sovjetiske ingeniøren Vladimir Levkov laget rundt 20 eksperimentelle landgangsfartøyer og raske torpedobåter som ble holdt i luften av to vifter som trakk luft under skroget og brukte en luftpropell til framdrift.

ZUBR-klasse

Brutto vekt: 555 tonn (med full last)
Lengde: 57,5 meter
Bredde: 25, 6 meter
Høyde: 21,9 meter (maks)
Dyptgang: 1,6 meter
Hk: 5 x 10 000
Fart: 63 knop, cirka 115 km/t
Våpen: Raketter, artilleri og diverse håndvåpen
Mannskap: 31 (deriblant 4 offiserer)

I en test kom en av båtene hans opp i den for datidens svimlende hastighet av 130 km/t, cirka 70 knop. Utviklingen skjøt videre fart da den britiske oppfinneren Christopher Cockerell på 1950-tallet laget små modeller bygd med støvsugermotorer og blikkbokser. Patentet med det såkalte hovercraft-prinsippet var lenge hemmeligstemplet som potensielt strategisk, men i 1958 fikk forskningssenteret, det britiske National Research & Development Corporation lov til å videreføre prosjektet.

Et fartøy bygd etter Cockerells design ble sendt over Den engelske kanal fra Frankrike til Storbritannia. Siden har det britiske forsvaret brukt hovercraft og har idag også et eget treningsfelt for dette. Det hører med til historien at Christopher Cockerell fikk 1000 pund for patentet og i 1969 adlet for bidraget til det britiske sjøforsvaret.

... og til vanns.
... og til vanns. Foto: Youtube

Noe som bringer oss til dagens superfartøy. De som er om bord i de sju luftputefartøyene som kalles både Zubr-Class LCAC og fartøyer av Pomornik-klassen er i tillegg til alt det forannevnte beskyttet mot masseødeleggelses­våpen med lufttette rom som i tillegg er utstyrt med gassmasker til alle og beskyttelses-dresser. I tillegg er skroget forsterket med en nær ugjennomtrengelig metall­-legering.

Likte du denne saken? Sørg for å få godt lesestoff rett i innboksen din: Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Kilde: Wikipedia

Til lands som til vanns

I forbindelse med militærøvelsen Trident Juncture fikk Norge besøk av en farkost som er sjelden å se. Det dreide seg om US Navys 28 meter lange luftputelandgangsfartøy, forkortet LCAC, som står for «Landing Craft, Air Cushion». På bildet er to slike fartøyer i aksjon i Ålvund i Sunndal kommune på Nordmøre, der de satte i land mannskaper og Humvee-er. En LCAC kan frakte last opptil 80 tonn og kan dermed frakte en M-1 Abrams-stridsvogn (57 tonn). Fremdriften besørges av turbiner som til sammen produserer 16 000 hestekrefter. Toppfarten er på rundt 40 knop, rundt 75 km/t, og rekkevidden med 50 tonns last og en marsjfart på 35 knop, er 320 kilometer. Den er utstyrt med blant annet M2 Browning- og M240-maskingevær og MK 19 granatkaster. Ifølge US Navy kan en LCAC benyttes på 70 prosent av verdens kystlinjer, i motsetning til kun 15 prosent for konvensjonelle landgangsfartøy. (Foto: Frederik Ringnes/Forsvaret)

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her