Foto: Wikimedia

Dass Boot

Ubåten fikk bare en snau måned i aktiv tjeneste. Så gikk alt i dass

Kapteinen senket sin egen ubåt - ved å bruke toalettet feil.

Publisert

Da Karl-Adolf Schlitt ledet den splitter nye U-1206 ut fra havnen i Kristiansand i april 1945, må det ha vært med en følelse av stolthet. Det var ikke bare ubåtens første patrulje, men også Schlitts første som nyutnevnt Kapitänleutnant med ansvar for sin egen farkost. 

Samtidig var andre verdenskrig inne i sine siste dager, og omlag tre uker senere var det hele over. Hvor mye Schlitt visste om dette er vanskelig å si, men han kunne umulig vite at U-1206 sin livstid ville bli enda kortere - eller at U-1206 skulle ende som en av krigens største fadeser. 

Alt på grunn av et toalett. 

U-1206

 Bygget på verftet Schichau-Werke, som produserte 64 Type VIIC-ubåter. 

Ubåten hadde en lengde på drøye 67 meter. Til seiling på overflaten benyttet ubåten to sekssylindrede, firetakters turbodieselmotorer som ga rundt 3000 hestekrefter. Nedsenket gikk den over til to elektriske motorer med en ytelse på rundt 750 hestekrefter. 

U-1206 kunne gå ned til dybder på rundt 230 meter, og var utstyrt med fem torpedorør og totalt 14 torpedoer, eventuelt 26 TMA miner.

Artilleri: 8.8 cm SK C/35 dekkskanon, samt antiluftvernskyts

Mannskap på mellom 44 og 60 personer.

Type VIIC

U-1206 var en ubåt i klassen Type VIIC, den mest utbredte klassen av ubåter i nazi-Tysklands Kriegsmarine. Mer enn 700 slike ubåter ble produsert, og ytterligere 160 var planlagt. Før man kom så langt ble imidlertid Type XXI-klassen lansert, og ble den foretrukne standarden. 

Den mest berømte ubåten av VIIC-klassen er U-96, som ble udødeliggjort gjennom Lothar-Günther Buchheims bøker og filmen ”Das Boot” (1981).

Schlitts U-1206 ble satt i drift 16. mars 1944, men sank før det hadde gått ett år. Grunnen var meget spesiell.

(artikkelen fortsetter under bildet) 

U-995 tilhører klasse som U-1206, Type VIIC. Ubåten fikk et liv etter krigen som museumskip ved Laboe utenfor Kiel.
U-995 tilhører klasse som U-1206, Type VIIC. Ubåten fikk et liv etter krigen som museumskip ved Laboe utenfor Kiel. Foto: Wikipedia

U-1206 tilhørte11. Unterseebootsflottille, som ble dannet i det okkuperte Norge i  mai 1942, og hadde hovedkvarter i Bergen. Etter en to dager lang prøvetur i Nordsjøen gikk turen fra Kiel til Horten, før ubåten endte i Kristiansand i påvente av sitt første ordinære oppdrag. Den 6. april 1945 var tiden kommet for U-1206 sin første aktive patruljetur. Dette første oppdraget skulle også bli det siste.

LES OGSÅ: Militærets mest bisarre planer

Høyteknologisk toalett

Den 14. april 1945 befant U-1206 seg på 60 meters dyp utenfor kysten av Skottland. Blant de tekniske nyvinningene ombord var et høyteknologisk toalett. Mens allierte ubåter samlet det menneskelige avfallet i septiktanker ombord, gikk tyskerne for løsninger der man spylte avfallet rett ut i sjøen. Tidligere hadde det høye trykket nede på dypet vært et problem for toalettingeniørene, slik at man ikke kunne bruke toalettene når man befant seg på store dybder, men med nyvinningen om bord på U-1206 mente man å ha funnet en løsning. Avfallsstoffene ble ledet gjennom en rekke kammer, og endte opp i et trykkammer. Så ble de skutt ut ved hjelp av trykkluft. Nærmest som en ”drittorpedo”, som nettmagasinet   War is Boring  så treffende påpeker. Dermed sparte man vekt, og ble kvitt avfallet umiddelbart. Det hele så fornuftig ut på papiret.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: US Gov./Wikimedia

Fremgangsmåten var imidlertid såpass komplisert, at hver ubåt som var utstyrt med systemet valgte ut én blant mannskapet, som fikk inngående kursing i toalettet. Altså en slags toalettspesialist.

Karl-Adolf Schlitt var imidlertid ikke noen toalettspesialist, og det kompliserte toalettet ga han hodebry da han skulle lette på trykket nede på 60 meters dyp. Han tilkalte en ingeniør for assistanse, men heller ikke han hadde lest bruksanvisningen godt nok. Ingeniøren åpnet feil ventil, noe som fikk fatale konsekvenser. I stedet for å spyle toalettets innhold ut i sjøen, flommet sjøvannet inn. Vannet trakk ned under toalettene, hvor det nådde ubåtens batterier, som reagerte med saltvannet. Giftig klorgass begynte å spre seg i U-1206, og Kaptein Schlitt hadde ikke noe valg enn å gi ordre om å stige til overflaten.

Motstridende versjoner

Denne versjonen av historien er riktignok noe omstridt. I sin offisielle rapport hevdet Schlitt at han befant seg i motorrommet, hvor han hjalp til med å reparere en av dieselmotorene, da oversvømmelsen på toalettet fant sted. Schlitt skal også ha hevdet at lekkasjen på toalettet ikke skjedde på grunn av feil bruk, men at det var en feil på systemet. 

Andre kilder hevder på sin side at dette er Schlitts forsøk på å glatte over en flau hendelse, og at det ikke bare var han selv som forårsaket lekkasjen, men at han gjorde situasjonen verre ved å forsøke å løse den selv uten å tilkalle hjelp. Den verste anklagen kom fra en slektning av et medlem av mannskapet på U-1206, som hevdet at det hele var en dekkoperasjon satt i scene av kapteinen, som ønsket å overgi seg til de allierte. Denne teorien får imidlertid lite gehør hos historikere. 

Hva enn det var som egentlig skjedde, måtte U-1206 stige til overflaten på grunn av den giftige klorgassen som begynte å fylle ubåten. 

MER OM UBÅTER: U-båten oppdaget cruiseskipet med 5000 barn - så fyrte kapteinen av tre torpedoer

LES MER: Hitlers ukjente superkanon

Fatal lekkasje

U-1206 befant seg i fiendtlig farvann, 8 nautiske mil fra Peterhead i Skottland. På overflaten ventet britiske fly og skip, som umiddelbart gikk til angrep på den tyske ubåten som steg opp fra dypet. En av mennene ble rammet av kuler fra et angripende britisk fly, mens tre menn druknet i det urolige havet da de hoppet over bord. De resterende 46, inkludert kaptein Schlitt, kom seg til land i gummibåter, og ble tatt til fange av britene.

Ukyndig bruk av toalettet skulle altså vise seg å bli fatalt for det tyske mannskapet. Etter en kort karriere som involverte én eneste patrulje, og i aktiv tjeneste i mindre enn en måned, sank ubåten til bunns.

Karl-Adolf Schlitts karriere som ubåtkaptein ble tilsvarende kort. Dette var som sagt hans første oppdrag som øverstkommanderende for en ubåt, og den endte altså etter et 9 dager langt, mislykket oppdrag. Alt på grunn av et toalett.

Schlitt selv døde i 2009, 90 år gammel.  

Kilder: The Scotsman, War is Boring, uboat.net, Wikipedia, 

LES OGSÅ: Tidenes mest absurde våpen kunne utslette enorme områder - og ble drevet av kyllinger

Det var ikke bare Hitler som hadde absurde ideer under 2. verdenskrig

Dette er noen av historiens verste tabber

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her