FORMASJON: De tre veteranflypilotene har nettopp blitt sertifisert for å fly formasjoner. Denne kalles «echelon». De tre Cub-ene har alle «invasjonsstriper». Flytypen deltok i operasjon Overlord, men Cub-ene på Kjeller ble alle produsert for sent til å være med under invasjonen i Normandie.
FORMASJON: De tre veteranflypilotene har nettopp blitt sertifisert for å fly formasjoner. Denne kalles «echelon». De tre Cub-ene har alle «invasjonsstriper». Flytypen deltok i operasjon Overlord, men Cub-ene på Kjeller ble alle produsert for sent til å være med under invasjonen i Normandie. Foto: Knut J. Støvne (Egmont Publishing)

Dødens engler

Piper L-4 Cub var de tyske soldatenes skrekk på slagmarken

De tyske soldatene fryktet synet av det tilsynelatende harmløse, lille Piper Cub-flyet. De var et forvarsel om et regn av artillerigranater.

Publisert

«Vi forbannet de små mørkegrønne, høyvingede flyene. Et slikt fly i området betydde intens sperreild, og vi forsøkte alt vi kunne å skyte de ned. Vi fryktet de små observasjonsflyene – de var dødens engler for oss».

Slik beskrev en offiser fra tyske 10. SS Panserdivisjon småflyene Piper L-4 Cub etter at han ble tatt til fange og avhørt etter slaget ved Falaise i Normandie i oktober 1944.

I siste nummer av Vi Menn stifter vi nærmere bekjentskap med «dødens engler, som fremdeles flyr.

Se video fra reportasjen over.

Flyene var fryktet og hatet, og det med god grunn. Selv om tyskerne gjerne ville ha dem ned fra lufta, var de små flyene nær sagt umulige å skyte ned. Skroget var stort sett laget av seilduk, så en måtte treffe motoren eller piloten selv for å få has på det.

BLI ABONNENT: Denne artikkelen er basert på en større reportasje i nummeret av Vi Menn som er i salg nå. Klikk på bladet for å abonnere eller les artikkelen direkte på vimennpluss.no.
BLI ABONNENT: Denne artikkelen er basert på en større reportasje i nummeret av Vi Menn som er i salg nå. Klikk på bladet for å abonnere eller les artikkelen direkte på vimennpluss.no.

Det saktegående flyet hadde også egenskaper som gjorde dem svært utfordrende å treffe for Messerschmittene, som ikke fikk rettet kanonene.

– L-4 har utrolige egenskaper for sakte lavtflyging og kan gjøre en 180-graders sving krappere enn det meste med vinger, sier pilot Tor Nørstegård til Vi Menn.

Nørstegård er utdannet flyteknikker og jobber til daglig i Havarikommisjonen. Han har skrudd veteranfly siden 80-tallet, og flyr i dag en av tre nøye restaurerte Piper Cuber som befinner seg på Kjeller.

I begynnelsen åpnet de tyske luftvernbatteriene ild mot de plagsomme flyene. Det var ikke så lurt. Det tyngre luftvernskytset var beregnet på fly som gikk mye fortere enn de saktegående Cubene.

Istedenfor å bli kvitt de plagsomme spionflyene, avslørte batteriene sine posisjoner, og kort tid etter haglet det vanligvis med dødelige artillerigranater.

Av de 5500 Cub-ene som ble produsert under krigen, overlevde 4000.

Etter krigen ble flyene solgt til allierte land som treningsfly. Norsk
aeroklubb fikk kjøpt 50 stykker ett par år etter krigen. De tre flyene på Kjeller er en del av den pakken. Tor Nørstegård anslår at det totalt er kanskje fem-seks flyvedyktige L-4 Cub-er fra 2. verdenskrig igjen i Norge.

Vi Menn har vært på tur med de tre flyene som befinner seg på Kjeller. Les hele reportasjen i nummeret som er i salg nå eller på vimennpluss.no.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.