<b>ULYKKE:</b> Flyet «Bamse Brakar» havarerte og sank under avgang i Harstad. Alle om bord overlevde.
ULYKKE: Flyet «Bamse Brakar» havarerte og sank under avgang i Harstad. Alle om bord overlevde. Foto: Norsk Luftfartsmuseum

Havarier i kø

19 av 45 passasjerer omkom: - En sigarett reddet livet mitt

Fire av fem fly som Det norske luftfartsselskap anskaffet var involvert i ulykker.

Publisert Oppdatert

Short Sunderland var et robust britisk firemotors sjøfly med båtskrog som ble bygget i hele 750 eksemplarer og benyttet til maritim patruljetjeneste og antiubåtkrigføring, blant annet av den norske 330-skvadronen, under andre verdenskrig.

Rett etter krigen ble et mindre antall fly konvertert til sivil bruk. Av disse ble fem eksemplarer kjøpt av Det norske luftfartsselskap (DNL) og satt i rutetrafikk på norskekysten under navnet «Den flygende hurtigruten».

Akkurat som et passasjerskip, anløp flyene havnebyene langs kysten, og brukte havnebassengene som flystripe. Med en reisefart på 280 km/t betød dette en tidsbesparende revolusjon.

Men det skulle også vise seg å være en risikabel reisemåte.

<b>BLI ABONNENT: </b>Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn.
BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn.

Ett år etter Kvitbjørn-ulykken, 2. oktober 1948, havarerte "Bukken Bruse" under landing i Hommelvik.

Landingsforholdene var vanskelige med turbulens og kraftig vind. I tillegg var kapteinens valg av landingsretning uheldig med kun 1800 meter til rådighet. Landingsfeltet ble dessuten redusert på grunn av at flyet måtte ha høyde til å passere over et nes før landingen.

Da flygeren fikk problemer, ga han full gass for å klatre, men ombestemte seg raskt da stranden nærmet seg mens flyet krenget og hastigheten fortsatt var lav.

<b>DØDSULYKKE</b>: I oktober 1948 havarerte «Bukken Bruse» under en landing i Hommelvik, utenfor Trondheim. Her et bilde tatt dagen etter ulykken.
DØDSULYKKE: I oktober 1948 havarerte «Bukken Bruse» under en landing i Hommelvik, utenfor Trondheim. Her et bilde tatt dagen etter ulykken. Foto: Scanpix

Da kapteinen slo av gassen for å tvinge ned flyet, traff det vannet med baugen først og sidelengs avdrift. Sammenstøtet ble så hardt at hele forpartiet ble brukket av.

Av de 45 om bord omkom 19. De fleste overlevende satt bakerst i flyets røykeavdeling, og rakk å komme seg ut før vraket sank.

Blant dem var den britiske filosofen Bertrand Russel som hevdet med rette at røykingen hadde reddet livet hans.

<b>FATAL ULYKKE: </b>Ulykken der flybåten «Kvitebjørn» krasjet, var i mange år den verste flyulykken i Norges historie. 34 personer mistet livet. Her et bilde tatt timer etter det fatale krasjet.<b> </b>
FATAL ULYKKE: Ulykken der flybåten «Kvitebjørn» krasjet, var i mange år den verste flyulykken i Norges historie. 34 personer mistet livet. Her et bilde tatt timer etter det fatale krasjet. Foto: Scanpix

I mai 1950 havarerte "Bamse Brakar" like etter avgang fra Harstad havn. Maskinisten gjorde en feil og koblet over til en tom drivstofftank med umiddelbar stans av begge babords motorer som resultat.

Flyet fikk knust vingen og fikk omfattende skader da det styrtet i sjøen, men utrolig nok overlevde alle de 33 om bord.

I 1951 sank "Jutulen" da det lå i fortøyningsbøyen mens det var utleid til et fransk selskap i Nigeria.

Den siste, "Polarbjørn", ble solgt til Argentina i 1955. Det var det eneste som fikk et langt liv før det ble hugget opp.

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.